دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 332475

موضوع آلودگی هوا، خاک و آب در بی‌توجهی دستگاه‌های ناظر به یک معضل جدی تبدیل شده و کسی به صدای مردم و اعتراضات کارشناسان گوش نمی‌دهــد و در سایــه تحریم‌ها و پــروژه‌های در حال ساخت، سلامــت مردم به خطر افتاده است.

آقایان! سونامی سرطان در راه هست...

سلامت نیوز: موضوع آلودگی هوا، خاک و آب در بی‌توجهی دستگاه‌های ناظر به یک معضل جدی تبدیل شده و کسی به صدای مردم و اعتراضات کارشناسان گوش نمی‌دهــد و در سایــه تحریم‌ها و پــروژه‌های در حال ساخت، سلامــت مردم به خطر افتاده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، امروزه سوخت بسیار آلاینده و خطرناک مازوت به‌عنوان یک سوخت عادی در حومه شهرها مصرف می‌شود و مسئولان امر از مصرف 32 میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌ها با افتخار خبر می‌دهند. پساب و فاضلاب، آب شرب مردم شهرها را تهدید می‌کند و مصرف کود‌های شیمیایی در مواد گیاهی، امنیت غذایی را به‌خطر انداخته است، به‌نحوی که همین مسئولان از برگشت خوردن برخی از محصولات کشاورزی صادراتی ایران به دلیل مصرف بیش از اندازه سم و کودهای شیمیایی خبر می‌دهند و هدف بعدی این محصولات بازارهای داخلی است. در این شرایط اگر در یکی دو سال آینده با «سونامی سرطان» مواجه شویم، هیچ جای تکذیب یا تعجبی ندارد، چون به باور کارشناسان محیط زیست ایران، با چالش‌های جدی روبه‌رو شده و صدای همه را در آورده است. در این میان، شاید علی سلاجقه که در دو ماه گذشته به سمت ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست انتخاب شده، راه دشواری در پیش داشته باشد، اما وی که سال‌ها در ایران نبوده، سکوت این روزهای وی شاید شوک ناشی از مشکلات زیست محیطی ایران باشد که فراتر از تصور او بوده است.


 آلودگی آب در مازندران
روز گذشته بود که نماینده آمل در مجلس از افزایش سرطان در شهرهای شمالی کشور خبر داد و گفت که این بیماری به اوج خود رسیده است. آن‌طور که رضا حاجی‌پور، در نطق خود به آن اشاره داشته وضعیت شهرهای شمالی از نظر آلودگی‌ زیستی را بحرانی توصیف کرده و گفته است: «پسماند شمال کشور و از جمله پسماند شهرستان آمل بعد از ۴۲ سال از پیروزی انقلاب دست نخورده است. سفره‌های زیرزمینی آبی ما آلوده شده و بیماری‌های سرطانی در شهرهای شمالی به اوج رسیده است.» سال 97 بود که پروفسور محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: ۱۰ هزار نفر سالانه در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند، و شایع‌ترین انواع سرطان‌ها مربوط به مازندران است. از هر ۱۰۰ هزار ابتلا ۵۰ هزار مورد مربوط به این استان می‌شود.» این گفته‌ها در شرایطی آن سال بیان می‌شد که ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت در مازندران بدون تصفیه‌خانه فاضلاب بودند که این آمار در سال پیش به حدود دو میلیون 800 هزار نفر رسیده بود و آلودگی آب مردم این استان را همچنان تهدید می‌کند.


 آلودگی هوا در پایتخت و...
اسماعیل کهرم، کارشناس ارشد محیط زیست نیز در مصاحبه‌ای به اظهارات اخیر فریدون عباسی، درباره سوزاندن مازوت واکنش نشان داد و گفت: «باید به آقای عباسی گفت شما حاضر هستید که زن و بچه خودت دچار بیماری سرطان شوند؟! سلامتی مردم مهم‌تر است یا این ادعاهای بی اساس شما؟! ایران دومین کشور تولیدکننده گاز در دنیا است، مگر ما نمی‌توانیم از گاز برق تولید کنیم که حالا آقایان می‌گویند در تامین برق هم مشکل داریم؟!.» عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در سخنان خود گفته بود که اگر مازوت نسوزانیم، کشور به خاموشی فرو می‌رود، اضافه کرد: «دولت به این وظیفه خود عمل نکرده مردم باید پای کار بیایند و مصرف گاز خود را پایین بیاورند.» اما کهرم به رقمی که عباسی از سوزانده شدن مازوت اشاره دارد، یعنی 32 میلیون لیتر در روز، آن را غیر واقعی می‌داند و معتقد است که «بسیار بیشتر از ۳۲ میلیون لیتر در روز است به طوری که حتی به میلیارد هم رسیده است. مازوتی که ما مصرف می‌کنیم هفت برابر استانداردهای جهانی آلوده‌کننده‌تر است و آلودگی آن ۱۰۰ درصد باعث ایجاد سرطان در افراد می‌شود.»  این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این، محمدصادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران، از مرگ زودرس سالانه ۴۰ هزار نفر در ایران به دلیل آلودگی هوا خبر داده بود. همچنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آلودگی هوا (مواجهه طولانی مدت با آن)، سرطان‌زای قطعی است. اما اگر نگاهی به آمار و ارقام بیندازیم شاهد خواهیم بود مثلا شرایط در کلانشهر 13 میلیون نفری تهران، وضعیت هوای پاک و مواجهه مردم به آلودگی هوا تا چه اندازه وخیم است. بر اساس آمارها و از ابتدای سال 1400، پایتخت دو روز هوای پاک، 195 روز هوای قابل قبول، ۶۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و 6 روز هوای آلوده برای همه افراد داشته است. این در حالی است که در حال حاضر شهرهای بزرگ با آلودگی شدید هوا روبه‌رو هستند و حتی به گفته نمایندگان مجلس، وضعیت آلودگی هوا در شهرهایی مانند اصفهان و یزد از تهران نیز بدتر است. مهدی طغیانی، نماینده مجلس، در این باره به مهر گفته است: «اصفهان رکورددار آلایندگی در کشور است و دلیل اصلی آن را آلودگی صنعتی است. دستگاه‌های اجرایی به قانون هوای پاک تمکین نمی‌کنند.»


 چالش مصرف کود و سم
اما موضوع آلودگی فقط به آب و هوا باز نمی‌گردد، کما اینکه مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست چندی پیش نیز از فرسودگی خاک در ایران ابراز نگرانی کرده بود. با این حال، حدود یک هفته پیش گزارش‌هایی در ارتباط با اینکه  روسیه برخی از محصولات کشاورزی صادراتی ایران را بازپس فرستاده منتشر شد و روز گذشته نیز هند و شماری دیگر از کشورها این کار را انجام دادند. مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بار فروشان می‌گوید: «هند از تائید استاندارد کیوی تولید شده در ایران خودداری کرده است. مهمترین معضل محصولات کشاورزی ایران باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی عنوان می‌شود.» وی معتقد است: «از امسال برخی از کشورهای هدف صادرات، محصولات کشاورزی تاییده سازمان حفظ نباتات ایران را برای ورود این محصولات کافی نمی‌دانند و معتقدند محصولات ایرانی باید با رعایت کیفیت مورد نظر و استانداردهای آنها تولید شوند.» مسعود بصیری، سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی هفته گذشته ممنوعیت واردات برخی محصولات کشاورزی ایران به فدراسیون روسیه را تایید کرد و به مهر گفت: «روسیه به علت وجود باقی مانده سموم در برخی محصولات کشاورزی از جمله فلفل دلمه‌ای، این محصولات را برگشت زده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha