دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹، ضمن تشریح وضعیت بیماری در کشور، گفت: همچنان مطالعات نشان می‌دهند که واکسیناسیون با واکسن‌هایی که در اختیار داریم، برای سویه اُمیکرون هم اثرگذاری خوبی داشته است.

خطر «اُمیکرون» و پرهیز از دورهمی‌های یلدایی / واکسن؛ همچنان موثرترین راه پیشگیری از کرونا

سلامت نیوز: دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹، ضمن تشریح وضعیت بیماری در کشور، گفت: همچنان مطالعات نشان می‌دهند که واکسیناسیون با واکسن‌هایی که در اختیار داریم، برای سویه اُمیکرون هم اثرگذاری خوبی داشته است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مسعود یونسیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: در استان‌های مختلف شاهدیم که روند اپیدمی یا نزولی یا ثابت است و فعلا جایی مورد افزایشی ندیده‌ایم.

وی افزود: البته افزایش‌های مختصری به صورت نوسانی در حوزه بستری ناشی از کرونا می‌بینیم، اما هنوز زود است که بخواهیم قضاوت کنیم که آیا این شروع یک افزایش است یا خیر؟. بنابراین باید منتظر بمانیم و فعلا روال را بر این قرار می‌دهیم که افزایشی نداشته‌ایم.

یونسیان درباره وضعیت واکسیناسیون در کشور، گفت: تقریبا بیش از ۷۰ درصد کل جمعیت کشور نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و در جمعیت بالای ۱۲ سال نیز این نسبت به بالای ۸۶ درصد می‌رسد. در عین حال کمی کمتر از ۶۰ درصد کل جمعیت کشور دو دز واکسن را به صورت کامل دریافت کرده‌اند و کمی بیش از ۷۲ درصد افراد بالای ۱۲ سال، تقریبا دو دز را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: اوج سرعت واکسیناسیون‌مان را در شهریور، مهر و نیمه آبان ۱۴۰۰ شاهد بودیم که روزانه بیش از یک میلیون دز واکسن تزریق می‌شد. در حالیکه طی چند هفته اخیر مقداری سرعت واکسیناسیون کاهش یافته است؛ به‌طوری که به ۴۰۰ هزار دز در روز رسیده است که این میزان خوشایند نیست و این درحالیست که واکسن به میزان کافی فراهم است.

یونسیان گفت: در عین حال در دریافت دز دوم واکسن برای افرادی که دز اول را تزریق کرده‌اند، شاهد تاخیرهایی هستیم؛ به طوری که برای تزریق نوبت دوم سر وقت مراجعه نکردند.  باتوجه به اینکه چهار هفته قبل روزانه حدود ۲۸۰ تا ۲۹۰ هزار نفر نوبت اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، انتظار داشتیم که در هفته گذشته هم همان تعداد دز دوم را تزریق کنند. در حالی که در هفته گذشته حدود ۲۱۰ هزار نفر دز دوم را تزریق کردند. این اختلاف ۷۰ تا ۸۰ هزار دزی، یعنی تاخیری که نسبت به برنامه وجود دارد و امیدواریم به معنای عدم تمایل برای تزریق نوبت دوم نباشد.

وی تاکید کرد: همچنان مطالعات نشان می‌دهند که واکسیناسیون با واکسن‌هایی که در اختیار داریم، برای سویه اُمیکرون هم اثرگذاری خوبی داشته و پیشگیری قابل قبول دارد و یکی از بهترین راهکارها در برابر کرونا همچنان واکسیناسیون است‌.

وی درباره برخی اظهارات مبنی بر خفیف‌تر  بودن بیماری‌زایی امیکرون، گفت: مطالعات و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند این سویه خفیف‌تر است، اما به دلایل متعددی بهتر است فعلا فرض کنیم که این سویه خفیف‌تر نیست. مهمترین دلیل این است که حتی اگر درصد کشندگی این ویروس کمتر باشد، اما قدرت سرایت‌پذیری‌اش بیشتر باشد، در نتیجه همان تعداد مرگ‌میر بالا را در پی دارد. بنابراین باید مراقب باشیم که فریب این موضوع را که احیانا این سویه خفیف‌تر است، نخوریم. زیرا اگر واقعا خفیف‌تر نباشد، دچار مشکل می‌شویم. در عین حال حتی اگر واقعا خفیف‌تر هم باشد، اما نسبت بیشتری از افراد مبتلا شوند، نتیجه تعداد بیشتری از مرگ‌ومیر خواهد بود.

یونسیان افزود: باید فرض کنیم که یا همین الان این سویه وارد کشور ما شده یا به زودی وارد می‌شود. حتی این سویه را در کشورهایی که تدابیر سخت‌تری اتخاذ کرده بودند، دیدیم. بنابراین خوش‌بینی است که بگوییم با اقدامات انجام شده در کشور، این ویروس وارد ایران نخواهد شد. باید توجه کرد که موضوع واکسیناسیون همچنان یکی از قوی‌ترین و موثرترین راه‌های پیشگیری از کرونا محسوب می‌شود که کمک می‌کند اگر ویروس امیکرون وارد کشور شود، درگیری و مرگ و میر بالا نداشته باشیم. در عین حال موضوع روش‌های کاهش سرایت هم مطرح است. زیرا نمی‌توانیم به صورت ۱۰۰ درصد از سرایت این سویه پیشگیری کنیم، اما می‌توانیم آن را کاهش دهیم که راهکارش نیز همان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی تاکید کرد: وقتی سرایت‌پذیری یک ویروس بالاست، باید سعی کنیم که متناسب با افزایش سرایت‌پذیری، اقدامات‌مان را تقویت کرده و بتوانیم وضعیت را کنترل کنیم. بنابراین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و... به اضافه واکسیناسیون دو ابزاری هستند که برای مقابله با انتشار امیکرون در اختیار داریم.

یونسیان درباره توصیه‌هایش برای شب یلدا با وجود خطر انتقال کرونا به ویژه سویه اُمیکرون، گفت: طبیعتا هرگونه تجمع و دورهمی از سوی افرادی که باهم نبوده‌اند، انجام شود و به ویژه در فضای بسته خطرناک است. افرادی که در قالب یک خانواده و اصطلاحا زیر یک سقف زندگی می‌کنند، باهم تماس داشتند و ممکن است ویروس را هم بهم منتقل کنند، اما خانواده‌های متعدد تصور نکنند که چون باهم فامیل هستند، ویروس را منتشر نمی‌کنند و تصور کنند که از دوست یا برادرم کرونا نمی‌گیرم. هرگونه اجتماعی که داشته باشیم و حتی درصدی هم خطر انتقال و انتشار ویروس را افزایش دهد، خطرناک بوده پشیمانی آن بعدا کل جامعه را خواهد گرفت. بنابراین یک وظیفه مدنی است که از ایجاد چنین اجتماعاتی بپرهیزیم و اگر جایی مشاهده می‌کنیم، تذکر دهیم و سعی کنیم از آن جلوگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha