بهبودی پس از عمل جراحی قلب می تواند با درد همراه باشد. اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که بیماران برای کنترل درد پس از عمل نیازی به مصرف داروهای مسکن که عمدتا اعتیادآور هستند، ندارند.

پس از جراحی قلب داروی مسکن نخورید

سلامت نیوز: بهبودی پس از عمل جراحی قلب می تواند با درد همراه باشد. اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که بیماران برای کنترل درد پس از عمل نیازی به مصرف داروهای مسکن که عمدتا اعتیادآور هستند، ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، تیمی از پژوهشگران به سرپرستی دکتر کاترین واگنر، از دانشگاه میشیگان در مطالعات خود به بررسی مصرف داروهای مسکن بعد از انجام جراحی قلب پرداخته و اعلام کردند دردهای رایج در روزهای پس از جراحی قلب، بدون مصرف داروی مسکن توسط برخی از بیماران بسیار خوب تحمل می شود. به عبارت دیگر، پزشکان نباید به صورت الزامی پس از جراحی برای بیماران داروی مسکن تجویز کنند.

در این تحقیق، تیم واگنر داده های بیش از ۱۹۰۰ بیمار را که تحت عمل جراحی بای پس قلب، جراحی دریچه قلب یا ترکیبی از هر دو روش قرار گرفته بودند، تجزیه و تحلیل کردند. تمام جراحی ها با استفاده از یک برش عمودی در مرکز قفسه سینه انجام شده بود.

دکتر واگنر در این رابطه  خاطرنشان کرد که بیش از یک چهارم (۲۸ درصد) از بیماران هنگام ترخیص از بیمارستان، نسخه مسکن دریافت نکردند. در این پژوهش همچنین مشخص شد اگر بیماران مسن تر بوده یا پس از جراحی زمان بیشتری را در بیمارستان سپری کرده بودند، احتمال کمتری داشت که نسخه ای برای یک داروی مسکن اعتیاد آور دریافت کنند.به گزارش سیناپرس،این موضوع در حالی است که در برخی موارد، بیماران تصور می‌ کنند پس از جراحی، به‌ویژه یک عمل بزرگ مانند جراحی قلب، باید داروی های مسکن قوی مصرف کنند. به گزارش سیناپرس، در این مطالعات مشخص شد که کمتر از دو درصد از بیمارانی که در زمان ترخیص از بیمارستان نسخه داروهای مسکن دریافت نکرده بودند، بعداً متوجه شدند که طی بازه زمانی یک ماهه بعد از جراحی به داروهای مسکن اعتیاد آورنیاز دارند.

واگنر در این رابطه گفت: پزشکان باید به بیماران اطمینان دهند که درد بعد از عمل را می‌توان با داروهای مسکن غیر اعتیاد آور در خانه مدیریت کرد زیرا یک خطر بزرگ برای بیماران بعد از عمل قلب وجود دارد و آن هم  اعتیاد به مواد مخدر موجود در مسکن ها است. بنابراین، هرگونه سیاستی که منجر به کاهش مصرف مواد افیونی پس از جراحی قلب باشد، برای بیمار مفید خواهد بود.
دکتر توماس مک گیلیوری، از  مرکز پزشکی هیوستون متدیست در تگزاس نیز در این رابطه اعلام کرد: برای دهه ها، جراحان ناخواسته اما به طور قابل توجهی در اپیدمی اعتیاد دارویی به مسکن های مخدر نقش داشته اند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی The Annals of Thoracic Surgery به صورت آنلاین منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha