پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 332813

بوی بد دهان می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما خبر خوب این است که بسیاری از آنها راه‌حل‌های آسانی نیز دارند. اگر برخی از مراحل زیر را دنبال کنید، ممکن است متوجه شوید که برخی تغییرات ساده در سبک زندگی می تواند به شما کمک کند تا نفس تازه ای داشته باشید که تمام روز طول بکشد.

مهم ترین علل بوی بد دهان و راهکارهای رفع آن

بوی بد دهان می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما خبر خوب این است که بسیاری از آنها راه‌حل‌های آسانی نیز دارند. اگر برخی از مراحل زیر را دنبال کنید، ممکن است متوجه شوید که برخی تغییرات ساده در سبک زندگی می تواند به شما کمک کند تا نفس تازه ای داشته باشید که تمام روز طول بکشد.

باکتری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا از لایو ساینس، باکتری ها یکی از علل اصلی بوی بد دهان هستند: هولیتوزیس یا بوی بد دهان توسط باکتری هایی ایجاد می شود که در پلاک دندان و جرم دندان زندگی می کنند. هنگامی که پلاک در اطراف دندان ها جمع می شود، باکتری های ایجاد کننده بو را در خود جای می دهد. حفظ یک روال بهداشت دهان و دندان باید به دور نگه داشتن باکتری ها کمک کند.

مهم ترین علل بوی بد دهان و راهکارهای رفع آن

قارچ

شایع ترین عامل بوی بد دهان با منشا دهانی، تجمع باکتری یا قارچ روی زبان است. طبق گفته کلینیک مایو، برفک دهان یا کاندیدیازیس دهان یک عفونت قارچی شایع است که می تواند باعث بوی بد دهان شود. در حالی که برفک دهان در نوزادان یا افراد مسن شایع تر است، ممکن است برای هر فردی در هر مرحله از زندگی خود اتفاق بیفتد. ممکن است با مصرف برخی داروها نیز ایجاد شود.

خشکی دهان

یکی دیگر از دلایل اصلی بوی بد دهان، خشکی دهان است. خشکی دهان که به عنوان خشکی دهان نیز شناخته می شود، وضعیتی است که زمانی ایجاد می شود که بدن شما بزاق کافی تولید نمی کند. این بیماری چندین علت بالقوه دارد: پیری، برخی داروها، آسیب عصبی و برخی بیماری‌های عصبی مانند زوال عقل. برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی جویدن آدامس یا شیرینی های بدون قند را برای کمک به کاهش علائم و تشویق بدن به تولید بزاق بیشتر توصیه می کنند. برخی از داروها می‌توانند به تولید بزاق کمک کنند، اگر درمان‌های دیگر مؤثر نباشند.

بیشتر بدانید:ارتباط "خشکی دهان" و "مواد قندی" با بوی بد دهان

رفلاکس اسید

رفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود. افرادی که از GERD رنج می برند می توانند متوجه شوند که علائم آنها توسط برخی از عوامل سبک زندگی، از جمله خوردن مقادیر زیاد غذا درست قبل از رفتن به رختخواب یا دراز کشیدن، و حتی خوردن غذاهای خاص، از جمله غذاهای اسیدی یا غذاهای سرخ شده، ایجاد می شود.

سایر مسائل بهداشتی

بوی بد دهان می‌تواند نشانه سایر بیماری‌ها نیز باشد: «بیماری‌های سیستمی مانند مشکلات سینوسی، اختلالات لوزه‌ها، دیابت، عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی، نارسایی کلیه یا کبد یا کارسینوما همگی می‌توانند در ایجاد بوی بد دهان یا بوی بد دهان نقش داشته باشند. همچنین.” اگر راه‌حل‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید و هنوز با بوی بد دهان دست و پنجه نرم می‌کنید، یا علائم دیگری دارید، بهتر است مشکلات خود را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا به علت اصلی مشکل برسید.

چگونه از شر بوی بد دهان خلاص شویم؟

درمان بوی بد دهان در نهایت به عامل ایجاد این مشکل بستگی دارد. اما برخی از روش‌های بهداشتی عمومی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ دهان خود از باکتری‌های ایجاد کننده بو، رعایت کنید. برخی از تنظیمات سبک زندگی و تغییرات در رژیم غذایی ممکن است به کنترل بوی بد دهان کمک کند.

دندان های خود را دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزنید
حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید
دهان خود را یک یا دو بار در روز با دهانشویه شستشو دهید
دو بار در سال به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دندان خود مراجعه کنید

بیشتر بدانید: نکات مهم برای رفع بوی بد دهان
اگر تنفس شما با یک روال بهداشت خوب دهان بهبود نیافت، باید با دندانپزشک خود صحبت کنید: ممکن است تمیز کردن عمیق تری لازم باشد. رژیم بهداشتی مناسب برای از بین بردن مکانیکی پلاک نرم قبل از اینکه فرصت معدنی شدن، سفت شدن و چسبیدن به دندان را پیدا کند، بسیار مهم است. در آن مرحله، متخصصان دندانپزشکی باید برای از بین بردن پلاک های سخت شده وارد عمل شوند. سنگ‌های سنگی یا تارتار. بیمارانی که تجمع چسبناک زیر لثه‌هایشان زیاد است، اغلب از بوی بد دهان شکایت می‌کنند، اما پس از انجام یک درمان تمیز کردن عمیق، رفع آن را مشاهده خواهند کرد.

رژیم غذایی شما نیز نقشی در تازه نگه داشتن نفس شما دارد و صرفاً اجتناب از غذاهای حاوی سیر نیست! برای کاهش توانایی باکتری‌ها برای رشد در محیط دهان، مهم است که بسیار هیدراته بمانید و بر داشتن یک رژیم غذایی سالم مبتنی بر قلیایی کم کربوهیدرات و غذاهای ترد، سالم، سبزیجات سبز و پروبیوتیک‌ها تمرکز کنید. غذاهای قلیایی شامل سبزیجات سبز، آجیل، مرکبات و سایر مواد غذایی کامل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha