درمان سوختگی بسته به ماده‌ای که ایجاد سوختگی کرده و درجه و شدت آن متفاوت است، سوختگی‌ها با مواد مختلفی ایجاد می شوند، از آب جوش گرفته تا انواع روغن ، قیر، آتش و بنزین. اولین اقدام موثر بعد از سوختگی، شستشوی محل با آب سرد است، این کار سوزش را کمتر کرده و آسیب ماده بر روی پوست را کاهش می‌دهد. مسئله بعدی وسعت سوختگی است، اگر سوختگی زیاد باشد، بهتر است فرد به مراکز درمانی خاص سوانح سوختگی مراجعه کند و در منزل و با استفاده از درمانهای خانگی سعی در التیام آن نکند.

اولین و بهترین اقدام بعد از سوختگی چه اقدامی است؟

سلامت نیوز:

سوختگی به چند دسته تقسیم بندی می‌شود؟

سوختگی‌ها از نظر شدت براساس عمق به سوختگی درجه ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌شوند . سوختگی درجه یک تنها ناحیه اپیدرم و مقداری جزئی از ناحیه درم را درگیر می کنند، این نوع سوختگی، تنها در سطح پوست، ایجاد قرمزی می‌کند و بهترین نوع از نظر درمان است.

هنگامی که سوختگی ایجاد تاول کند، از نوع درجه دو است و زمانی که پوست بر اثر سوختگی از بین برود و ناحیه سوختگی کمی گودتر شود سوختگی درجه 3 اتفاق افتاده است، سوختگی درجه 3 از نظر شدت به چند قسمت تقشیم می‌شود، به طور نمونه وقتی سوختگی تا قسمت استخوان نفوذ کند  در این حالت سوختگی از نوع شدید درجه 3 است.

درصدهای سوختگی بر چه مبنایی محاسبه می‌شود؟

وسعت سوختگی اهمیت زیادی در درمان دارد، به گونه ای که برخی از سوختگی ها ۱۰ درصد برخی ۲۰ درصد و بیشتر هستند، این درصدها بر اساس پروتکل های خاصی محاسبه می شود به طور مثال اگر کسی دچار 9 درصد سوختگی شده باشد به این معنی است که یک پای او درگیر سوختگی شده و وقتی هر دو پا دچار سوختگی شود می‌گویند ۱۸ درصد سوختگی اتفاق افتاده است، در واقع سوختگی هر یک از اندام ها ۹ درصد محاسبه میشود. بنابراین درصد سوختگی اهمیت زیادی دارد و نشان از وسعت سوختگی میدهد، هر اندازه این درصدها بیشتر باشد سوختگی بیشتر و شدت آن بیشتر است.

سوختگی چه عوارض ثانویه‌ای به همراه دارد؟

وسعت سوختگی در فردی که  60 درصد درگیر سوختگی درجه یک شده باشد نسبت به فردی که بدن او 20 درصد درگیر سوختگی درجه دو شده است، بیشتر است.  چراکه زمانی که فرد دچار سوختگی از هرنوع شود مقدار زیادی آب از دست می دهد و وقتی 60 درصد سوختگی ایجاد شود مقادیر زیادی آب از دست می‌دهد، مهمترین  وظیفه پوست محافظت از بدن و جلوگیری از دست رفتن آب است، وقتی سطح وسیعی از بدن دچار سوختگی شود، اول از همه میزان زیادی آب از بدن از دست می رود و این قضیه فرد را دچار شوک و کاهش فشار خون و مشکلات ثانوی میکند، زمانیکه وسعت سوختگی زیاد باشد احتمال عفونت و صدمه به بدن بیشتر می شود.

آیا می‌توان سوختگی را در منزل مداوا کرد؟

اگر وسعت سوختگی کم و از نوع درجه ۱ باشد احتمال اینکه در منزل درمان شود وجود دارد ولی اگر بیشتر از این میزان باشد یعنی از نوع درجه دو باشد و وسعت بیشتر از ۹ درصد داشته باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند. اگر وسعت شدیدتر باشد باید  قبل از مراجعه به متخصصین پوست، به مراکز سوانح سوختگی برود، به این دلیل که در این مراکز تجهیزات و وسایل بیشتری برای کمک به موقع به بیماران وجود دارد.

سوختگی هایی که از نوع درجه یک و یا حتی درجه دو و با وسعت بسیار کم هستند در منزل قابل درمان هستند و افراد می‌توانند اقداماتی برای این نوع سوختگی‌ها انجام دهند. اولین راهکار شستشوی ناحیه با آب سرد است؛ برخی از افراد در مرحله اول با استفاده از خمیردندان و آب سیب زمینی اقدام به درمان سوختگی می‌کنند در حالی که این کار صحیح نیست، به این دلیل که بدن آنها ممکن است به آب سیب زمینی و خمیردندان حساسیت نشان دهد و این حساسیت عاملی مضاعف برسوختگی شود.

 از طرفی احتمال ایجاد عفونت در محل را افزایش می دهد توصیه بر این است که در ابتدا محل سوختگی  با آب سرد شستشو داده شود و سپس از یک محلول شستشو و ضد عفونی کننده استفاده شود. استفاده از بتادین توصیه نمی شود زیرا بتادین ترمیم زخم را به تعویق می اندازد مگر این که کاملاً با آب رقیق شده باشد و سپس مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از کرمهای سوختگی که در بازار موجود است کمک بزرگی به کاهش عوارض سوختگی می‌کند، در صورتی که به کرمهای سوختگی در مرحله اول دسترسی نداریم کرم‌ زینک‌اکساید کمک بزرگی به التیام زخم می کند.

لکه‌های قهوه‌ای ناشی از سوختگی به چه دلیل ایجاد می‌شوند؟

مشکلی که در رابطه با سوختگی ها وجود دارد این است که حتی در مرحله اول یعنی سوختگی نوع اول بعد از بهبود سوختگی در ناحیه شاهد ایجاد لکه‌های قهوه ای هستیم که بسته به شدت سوختگی ممکن است این رنگدانه نسبت به پوست اطراف تیره تر یا روشن تر  باشد. اگر این رنگدانه تیره‌تر باشد، پوست دچار افزایش رنگدانه در ناحیه شده و درمان راحت تری دارد اما اگر رنگ ناحیه نسبت به رنگ اطراف کمرنگ باشد درمان مشکل تر است و در موارد زیادی امکان درمان وجود ندارد،  چرا که در آن قسمت از پوست رنگ به طور کامل از بین رفته است.

توصیه‌های تکمیلی

 کسی که دچار سوختگی شده باید در مقابل آفتاب از پوست خود مراقبت کند، زیرا آفتاب سوختگی سریعتر اتفاق می افتد و پوست قرمز و  دچار خارش و زخم می‌شود. حتی در مواردی که فرد در مدت زمان طولانی در مقابل آفتاب قرار گرفته باشند ممکن است دچار تاول های ریز شود بنابراین پوست به سمت سوختگی  می‌رود.

لازم به ذکر است که این مراقبت از پوست در مقابل آفتاب باید در برابر هر نوعی از اشعه ماورای بنفش هم صورت گیرد اعم از لامپهای مهتابی، مانیتورهای کامپیوترها و غیره.  بنابراین اگر کسی دچار سوختگی شد و مجبور به کار با  کامپیوتر است، ضروری است که از کرم ضد آفتاب برای پوشاندن ناحیه سوختگی استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha