مگس پران و فلاش های چشم هر دو ناشی از کوچک شدن طبیعی مایع ژل مانند در چشم شما (زجاجیه) است که با افزایش سن اتفاق می افتد. فلاش‌ها در میدان دید شما به شکل‌های کوچک ظاهر می‌شوند، در حالی که فلاش‌ها یا جرقه ها در چشم می‌توانند مانند نور فلاش یا فلاش دوربین به نظر برسند.

آیا مگس پران چشم خطرناک است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مای کلیولند کلینیک، مگس پران بسیار رایج است و معمولاً نیازی به درمان ندارد. اگر مگس پران و فلاش های چشم زیادی دارید، می تواند نشانه یک بیماری جدی چشمی مانند جدا شدن شبکیه باشد.

مگس پران چشمی چیست؟

مواقعی وجود دارد که به آسمان یا یک دیوار خالی نگاه می کنید و متوجه اشکال کوچکی می شوید که جلوی شما شناور است. آنها کاملاً واضح نیستند؛ تقریباً مانند ذرات گرد و غباری که روی لنز دوربین چسبیده است. سعی می‌کنید پلک بزنید، اما هنوز آنجا هستند. وقتی به جای دیگری نگاه می کنید، این اشکال با شما حرکت می کنند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، شما در حال تجربه شناورهای چشمی هستید. شناورهای چشمی بخش های جامد شده ای از یک ماده ژل مانند در وسط چشم شما به نام زجاجیه هستند. با افزایش سن، زجاجیه در داخل چشم شما شروع به جمع شدن می کند و این ذرات کوچک را ایجاد می کند. شناورها به آرامی در زجاجیه حرکت می کنند. همانطور که حرکت می کنند، از مقابل ماکولا شما (مرکز شبکیه) عبور می کنند که به شما امکان می دهد آنها را ببینید.

فلوترها بسیار رایج هستند و برای بسیاری از افراد بخشی از روند طبیعی پیری به شمار می روند. در بیشتر موارد، شما نیازی به درمان شناورها ندارید. آنها می توانند در ابتدا آزاردهنده باشند، اما با گذشت زمان دیگر متوجه حضور آنها نخواهید شد. گاهی اوقات این اشتباه است که آنها به طور کامل از بین می روند. شناورها می توانند کمتر مشخص شوند، اما دائمی هستند و در چشم می مانند.

گاهی اوقات، آنها می توانند نشانه یک بیماری چشمی جدی تری به نام جداشدگی شبکیه باشند. پارگی شبکیه یکی دیگر از بیماری هایی است که می تواند در اثر کوچک شدن زجاجیه ایجاد شود. مهم است که به یاد داشته باشید که کوچک شدن زجاجیه در طول زمان، می تواند شناور ایجاد کند. اگر ناگهان تعداد شناورهای شما بیشتر از حد معمول است یا فلاش (تابش نور در میدان دید خود) را تجربه می کنید، باید فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید.

شناورهای چشمی (مگس پران) چه شکلی هستند؟

راه های زیادی برای توصیف شناورهای چشمی وجود دارد. اما در کل ممکن است موارد زیر را ببینید:

  • خطوط خمیده
  • لکه ها
  • اشکال عنکبوت مانند
  • رشته های نخ مانند
  • اشکال کوچک سایه دار
  • لکه های سیاه یا خیلی تیره

چه قسمت هایی از چشم تحت تأثیر مگس پران قرار می گیرند؟

هنگامی که مگس پران دارید، اغلب می توانند جلوی چشم شما یا درست روی سطح ظاهر شوند. برای از بین بردن ذرات گرد و غبار می توانید چشمان خود را مالش دهید یا لنزهای تماسی خود را بردارید. با این حال، شناورهای چشم در داخل چشم شما قرار دارند. چشم خود را مانند یک توپ در نظر بگیرید. برای به دست آوردن شکل گرد، چشم شما با مایع ژل مانندی به نام زجاجیه پر می شود. زجاجیه با ساختارهای دیگری در وسط چشم قرار دارد که به شما امکان می دهد جهان اطراف آن را ببینید.

با حرکت از جلوی چشم به پشت، چندین لایه دارید، از جمله:

وقتی شناورهایی در زجاجیه دارید، آنها در جلوی شبکیه معلق هستند. این باعث ایجاد سایه ها و شکل هایی بر روی شبکیه می شود که شما به صورت مگس پران آنها را می بینید.

آیا مگس پران طبیعی است؟

این پدیده در چشم اغلب بخشی عادی و رایج از روند پیری هستند. با افزایش سن، مایع درون چشمان شما کمتر می شود. این طبیعی است و به این معنی نیست که چشمان شما دیگر سالم نیستند. انجام معاینات منظم چشم در طول زمان بسیار مهم است، به خصوص اگر مگس پران را تجربه می کنید. آنها معمولاً چیزی نیستند که شما باید نگران آن باشید، اما مهم است که چشمان خود را به طور مرتب معاینه کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکل جدی چشم دیگری وجود ندارد.

بیشتر بدانید: مگس‌ پران عارضه‌ای که درمان ندارد

آیا مگس پران چشم تنها در یک چشم یا هر دو چشم به طور همزمان رخ می دهد؟

چشمان شما ممکن است دقیقاً یکسان پیر نشوند یا همه کارها را دقیقاً همزمان انجام ندهند. زجاجیه ممکن است در یک چشم کمی سریعتر از چشم دیگر کوچک شود. بنابراین، در یک چشم در یک زمان یافت می شوند. این می تواند برای هر دو چشم شما نیز اتفاق بیفتد، اما معمولاً اینطور نیست.

چه چیزی باعث مگس پران می شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است به مگس پران مبتلا شوید، اما دلیل اصلی سن است. با بالا رفتن سن، مایع ژل مانند داخل چشم شما (زجاجیه) شروع به کوچک شدن می کند. هنگامی که زجاجیه منقبض می شود، ذرات کوچکی ایجاد می کند که در مایع شناور می شوند. اینها مگس پران هستند. آنها در نهایت در سمت پایین چشم شما قرار می گیرند، جایی که دیگر متوجه آنها نخواهید شد.

چندین علت کمتر رایج برای مگس پران چشم وجود دارد. شامل:

  • وجود خون در چشم: اگر خون در چشم شما وجود دارد، اغلب با دیابت مرتبط است. رتینوپاتی مرتبط با دیابت می تواند باعث شود خون از شبکیه به داخل زجاجیه برود. شما ممکن است این را به صورت لکه های تیره یا رگه هایی در بینایی خود ببینید. اگر دیابت دارید، باید به طور منظم معاینه چشم را انجام دهید تا بینایی خود را بررسی کنید
  • التهاب چشم: شما همچنین می توانید التهاب داخل چشم را تجربه کنید. گاهی اوقات چشم شما ملتهب و متورم می شود و باعث می شود که شما این ذرات شناور را تجربه کنید؛ این التهاب یووئیت نامیده می شود.

مگس پران چشم

آیا مگس پران ارثی است؟

مگس پران با افزایش سن برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد. با این حال، سایر مشکلات بینایی، مانند پارگی یا جدا شدن شبکیه، ممکن است ارثی باشد. اگر سابقه خانوادگی جداشدگی یا پارگی شبکیه دارید، ممکن است در آینده در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن باشید. فلوترها و فلاش های چشم نشانه های بالقوه جداشدگی شبکیه یا پارگی شبکیه هستند.

سایر عوامل خطر که می تواند از طریق خانواده شما منتقل شود به بینایی شما مربوط می شود؛ به ویژه نزدیک بینی. اگر نزدیک بین هستید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد مگس پران باشید. این می تواند در نهایت منجر به جدا شدن شبکیه شود.

با این حال، بسیاری از مردم هیچ سابقه خانوادگی جداشدگی شبکیه یا پارگی شبکیه در هنگام تجربه مگس پران ندارند. مهم است که به یاد داشته باشید که مگس پران اغلب به طور طبیعی در طول زمان اتفاق می‌افتند و بخشی از روند پیری هستند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به مگس پران هستند؟

در بیشتر موارد، مگس پران با افزایش سن ایجاد می شوند. ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد، اما شما در معرض خطر بیشتری برای مگس پران هستید اگر:

  • مسن تر هستید (معمولا بالای 50 سال سن دارید)
  • نزدیک بین هستید (در دیدن چیزهای دور مشکل دارید)
  • دیابت داشته باشید
  • در گذشته مشکلات چشمی مانند تورم داخل چشم داشته اید
  • برای اصلاح آب مروارید تحت عمل جراحی قرار گرفته اید

مگس پران معمولاً از چه سنی شروع به ظاهر شدن می کنند؟

برای اکثر افراد، مگس پران بین 50 تا 70 سالگی ظاهر می شود. ممکن است بخواهید در مورد شناورهای مداومی که در سنین پایین‌تر مشاهده می‌کنید با چشم پزشک خود مشورت کنید زیرا می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تر چشمی باشد.

مگس پران چگونه تشخیص داده می شود؟

چشم پزشک معمولاً در طول معاینه چشم مگس پران را تشخیص می دهد. اطمینان از اینکه شبکیه شما آسیب ندیده و هیچ نشانه ای از جدا شدن یا پارگی شبکیه وجود ندارد، بخش مهمی از معاینه چشم شما است.

اگر چشم پزشک متوجه وجود مگس پران شود، ممکن است نیاز به معاینه منظم چشم داشته باشید. این معاینات منظم چشم می تواند به جلوگیری از بروز مشکل جدی تر چشم کمک کند.

آیا مگس پران درمان دارد؟

رایج ترین روش برای مگس پران این است که به هیچ وجه آنها را درمان نکنید. حتی اگر آنها آزاردهنده باشند، مگس پران معمولاً بی ضرر بوده و به مرور زمان دیگر متوجه آنها نمی شوید. این می‌تواند برای افرادی که متوجه مگس پران می‌شوند ناامیدکننده باشد، اما در بیشتر موارد مطمئن‌ترین گزینه است.

جراحی مگس پران چشم

یک گزینه جراحی برای برداشتن مگس پران وجود دارد، اما خطرات زیادی برای بینایی شما به همراه دارد. در مواردی که تعداد زیادی شناور وجود دارد و شروع به تأثیرگذاری بر روی دید شما می کنند، می توان از روشی به نام ویترکتومی برای برداشتن آنها استفاده کرد اما چندین خطر در این روش وجود دارد، از جمله:

  • جداشدگی شبکیه
  • پارگی شبکیه
  • همه مگس پران از چشم شما خارج نمی شوند
  • بروز آب مروارید
  • آسیب به بینایی شما

همه موارد ذکر شده به عنوان خطرات این جراحی شناخته شده است. به همین دلیل، بسیاری از چشم پزشکان، قبل از تصمیم گیری در مورد این مسیر درمانی، تمام جوانب مثبت و منفی این روش انتخابی را با دقت مورد بحث قرار می دهند.

گاهی اوقات ممکن است پزشک شما از لیزر برای درمان مگس پران نیز استفاده کند که این روش نیز عوارض جانبی احتمالی نیز دارد.

هیچ درمان خانگی برای از بین بردن شناورهای چشم وجود ندارد. متأسفانه، آنها اغلب بخشی طبیعی از پیری هستند. حتی اگر با گذشت زمان محو می شوند و دیگر قابل توجه نیستند، اما هرگز از بین نمی روند.

بیشتر بدانید: خطر پارگی پرده چشم از عوارض درمان نکردن "مگس پران"

آیا مگس پران به مرور زمان از بین خواهند رفت؟

برای بسیاری از افراد، مگس پران لزوماً با گذشت زمان از بین نمی روند، اما کمتر به چشم می آیند. به آرامی در داخل زجاجیه شما فرو می روند و در نهایت در انتهای چشم شما قرار می گیرند. زمانی که این اتفاق بیفتد، متوجه آنها نخواهید شد و فکر می کنید که از بین رفته اند. مغز شما نیز با گذشت زمان شروع به نادیده گرفتن آنها می کند و به شما کمک می کند تا متوجه نشوید که آنها هنوز در لبه های دید شما هستند.

شناورها در چشم شما می مانند و به سمت پایین می مانند. آنها از بین نمی روند، اما معمولاً در طولانی مدت برای اکثر افراد مشکل ایجاد نمی کنند.

آیا مگس پران می تواند با سایر علائم پزشکی اشتباه گرفته شوند؟

وقتی چیزهای غیرعادی در میدان دید خود می بینید، گاهی اوقات می تواند هشدار دهنده باشد. مگس پران معمولاً بی ضرر است، اما به راحتی می توان آن را با سایر تغییرات بینایی مانند لکه های بزرگ در بینایی اشتباه گرفت. این علائم می‌تواند نشانه‌ای از سایر شرایط پزشکی باشد مانند:

  • فشار خون بالا
  • سکته مغزی
  • مولتیپل اسکلروزیس (MS)
  • دیابت

اگر تغییرات ناگهانی در بینایی، یا سابقه بیماری دیابت یا فشار خون بالا دارید به چشم پزشک مراجعه کنید.

فلاشینگ یا جرقه ی چشم چیست؟

فلاش ها نقاط روشن یا نقاط نورانی در میدان دید شما هستند. شما ممکن است به چند دلیل دچار فلاش شوید، اما یکی از رایج ترین آنها زمانی است که زجاجیه ژل مانند در چشم شما کوچک می شود و شروع به کشیدن شبکیه می کند. به این حالت جداشدگی زجاجیه خلفی می گویند. با افزایش سن و کاهش طبیعی زجاجیه چشم، احتمال مشاهده فلاش ها بیشتر است.

برای بسیاری از افراد، فلاش ها بیشتر در اول صبح یا زمانی که در یک اتاق تاریک هستید اتفاق می افتد. ممکن است با دیدن فلاش هایی از نور روشن از خواب بیدار شوید که با ادامه روز محو می شوند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به فلاش چشم هستند؟

فلش چشم اغلب در موارد زیر دیده می شود:

  • افراد با افزایش سن
  • کسانی که میگرن دارند

فلاش چشم چه شکلی است؟

فلاش ها را می توان به روش های مختلفی توصیف کرد، از جمله:

  • مشاهده ی یک نقطه روشن یا رگه ای از نور
  • مشاهده ی نور ناهمواری که شبیه برق گرفتن است
  • مشاهده ی فوران های نوری که شبیه آتش بازی یا فلاش دوربین هستند

برخی افراد همچنین فلاش های بینایی شما را با زمانی که به پشت سر خود ضربه می زنید و برای چند لحظه نورهای روشن را می بینید مقایسه می کنند.

آیا فلاش چشم نشانه یک مشکل جدی تری در چشم است؟

احساس نور شدید یا فلاش زدن در چشم می تواند نشانه جداشدگی شبکیه یا پارگی شبکیه باشد. شرایط جدی است که می تواند به بینایی شما آسیب برساند.

فلاش چشم چه ارتباطی با میگرن دارد؟

دیدن یک فلش نور می تواند یکی از علائم میگرن باشد. هنگامی که میگرن دارید، بینایی شما ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. البته این نوع فلاش ممکن است متفاوت از فلاشی باشد که در صورت جدا شدن زجاجیه خلفی تجربه می کنید. تفاوت دیگر سنی است که ممکن است فلاش ها را تجربه کنید. فلاش‌هایی که با میگرن مرتبط هستند معمولاً در افراد جوان‌تر اتفاق می‌افتند، در حالی که دیدن فلاش‌هایی که به دلیل اختلالات شبکیه دیده می شود معمولاً در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد.


علل غیرچشمی جرقه کدامند؟

افراد مبتلا به میگرن، اغلب نوع دیگری از جرقه را تجربه می‌کنند. این جرقه‌ها که ناشی از انقباض (اسپاسم) عروق خونی مغز هستند، به صورت خطوط زیگزاگی لرزان یا نقاط بزرگ شونده دیده می‌شوند. معمولا این جرقه‌ها ابتدا در وسط میدان بینایی ظاهر می‌شوند و در مدت 15 تا 20 دقیقه به تدریج به کناره‌های میدان بینایی کشیده شده، کم کم محو می‌شوند.

پس از آن، سردرد شروع می‌شود که معمولا یک طرفه و ضربان‌دار است. البته در برخی از افراد تنها جرقه رخ می‌دهد و سردرد اتفاق نمی‌افتد. این حالت را «میگرن چشمی» می‌گویند. یک نکته مهم آن است که جرقه ناشی از میگرن هم زمان در هر دو چشم دیده می‌شود، اما جرقه ناشی از مشکلات چشمی فقط در چشم مبتلا تظاهر می‌کند.

علت دیگر جرقه، برخورد ضربه ناگهانی به سر است که ممکن است باعث شود تا فرد به مدت چند ثانیه جرقه‌های درخشان کوچکی ببیند.

فلاش چشم چگونه درمان می شود؟

فلاش ها معمولاً با مراقبت از شرایطی که باعث آن شده اند درمان می شوند. اگر فلاش‌های مرتبط با میگرن را تجربه می‌کنید، درمان میگرن می‌تواند به تسکین آن کمک کند. اگر دچار جداشدگی شبکیه یا پارگی شبکیه شده اید، برای کمک به تسکین فلاش ها باید این عارضه را تحت درمان قرار دهید. به یاد داشته باشید که اگر فلاش های جدید یا بیشتر از حد معمول را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

چه زمانی باید نگران فلاش های بینایی خود باشم؟

در بیشتر موارد، فلاش چشم در بینایی شما چیزی نیست که لازم باشد نگران آن باشید. این اغلب با افزایش سن اتفاق می افتد و بسیار طبیعی است. با این حال، اگر متوجه فلوترهای بسیار بیشتر از آنچه در گذشته تجربه کرده‌اید یا فلاش‌های زیاد شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. این؛ چرا که می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی بینایی مانند جدا شدن شبکیه باشد. اگر شبکیه چشم شما جدا شده یا پاره شده است، به درمان نیاز خواهید داشت.


معاینه چشم‌ها

وقتی که چشم پزشک چشم‌های شما را معاینه می‌کند، گاهی لازم است مردمک چشم توسط قطره چشمی مخصوص گشاد شود. در طی معاینه، چشم پزشک بخش‌های مختلف چشم از قبیل شبکیه و زجاجیه را به دقت بررسی خواهد کرد. در صورتی که از قطره‌های گشاد کننده مردمک برای معاینه چشم‌های شما استفاده شود، برای بازگشت به منزل باید یکی از همراهان شما رانندگی کند و انجام رانندگی توسط شما می‌تواند منجر به تصادف شود.

مگس پران و جرقه‌های نور با افزایش سن شایع‌تر می‌شوند. در حالی که همه مگس پران‌ها و جرقه‌ها خطرناک نیستند، بهتر است برای اطمینان بیشتر از عدم آسیب به شبکیه معاینه‌های کامل چشم پزشکی صورت گیرد.

گاهی با یک نوبت معاینه نمی‌توان علت دقیق مگس پران را تشخیص داد. در این حالت اغلب لازم است معاینه در فواصل 2 تا 3 هفته یک بار تکرار شود تا زمانی که مطمئن شویم علت خطرناکی وجود ندارد.

یک نکته مهم آن است که جرقه حتی اگر با پارگی شبکیه همراه باشد معمولا پس از چند روز تا چند هفته خود به خود از بین می‌رود و مگس پران هم حتی در صورت همراهی با پارگی شبکیه پس از چند هفته کوچک می‌شود. بنابراین در افرادی که جرقه یا مگس پران جدید ایجاد شده حتی اگر خود به خود خوب شده باشد لازم است معاینه کامل چشم انجام شود.

در صورت به وجود آمدن شرایط زیر در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید:

  • زمانی که مگس پران جدید به صوت ناگهانی ظاهر شود (حتی اگر پس از چند هفته خود به خود برطرف شده باشد)
  • مگس پران قدیمی که جدیدا بزرگ‌تر شده یا تغییر دیگری پیدا کرده است.
  • مگس پرانی که همراه با جرقه باشد (حتی اگر پس از چند روز جرقه خود به خود برطرف شده باشد)
  • مگس پرانی که همراه با کم شدن یا تاری دید و احساس وجود پرده در جلوی چشم باشد (این علامت بسیار مهم است و ممکن است ناشی از کنده شدن بخشی از شبکیه باشد که به درمان فوری نیاز دارد)
  • مگس پرانی که با از دست دادن دید محیطی همراه باشد (دیدن سایه در اطراف میدان بینایی)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha