به طور متوسط چرخه قاعدگی عادی 28 روز است، اما می تواند از 24 تا 38 روز متغیر باشد و بسته به شرایط فرد طبیعی هم درنظر گرفته شود. اگر دوره قاعدگی از این میزان کوتاهتر باشد، فرد ممکن است بیشتر از یک بار در ماه پریود شود.

چرا من دوبار در ماه پریود می شوم؟

سلامت نیوز:در حالی که تغییرات گاه به گاه و موقتی در چرخه قاعدگی غیرعادی نیست، تجربه مکرر دو پریود در یک ماه ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد.

مایو کلینیک طی مقاله ای جدید شش علت احتمالی را  بروز برخی استثنائات یا سن کم ،آندومتریوز،شرایطی در شما در پیش از زمان یائسگی قرار دارید ،فیبروم و یا به دلیل مشکلات تیروئید عنوان کرد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایو کلینیک شش علت احتمالی این موضوع عبارتند از:

دو بار پریود در ماه به دلیل  یک استثنا

دو بار قاعدگی در یک ماه همیشه نشانه مشکل نیست. یک فرد ممکن است گاهی چرخه‌های قاعدگی کوتاه تری داشته باشد که شامل دو دوره در ماه هم شود. پس از این، ممکن است قاعدگی آنها به چرخه منظم خود بازگردد. این تغییر گاه به گاه و به ندرت ممکن است طبیعی باشد. پزشک شما قطعا به دنبال یافتن الگوهای ثابت دوره های ماهیانه شما هستند اما یک یا دو بار استثنا در طی سال‌ها ممکن است مشکلی نباشد، مگر اینکه عفونت یا مشکلات رحمی جدی وجود داشته باشد.

دو بار پریود در ماه به دلیل  سن کم

سیکل های قاعدگی نامنظم در جوانانی که به تازگی پریود شده اند رایج است. بسیاری از افراد در دوران بلوغ سیکل‌های قاعدگی کوتاه‌تر یا گاهی طولانی‌تر دارند، که ممکن است منجر به دو قاعدگی در یک ماه شود. سطح هورمون‌ها در دوران بلوغ به طور قابل توجهی نوسان می کند. تحقیقات نشان می دهد که چرخه قاعدگی یک فرد جوان از زمان اولین پریود حدود 6 سال طول می کشد تا منظم شود.

دو بار پریود در ماه به دلیل  آندومتریوز

آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی شبیه به بافت رحم در سایر نواحی بدن رشد می کند. آندومتریوز می تواند باعث درد شکم، گرفتگی غیرطبیعی و خونریزی نامنظم شود. گاهی اوقات، خونریزی می تواند به اندازه ای شدید باشد که شبیه یک پریود به نظر برسد.

متخصص زنان می تواند آندومتریوز را با استفاده از معاینه لگن و سونوگرافی یا اقدامات تشخیصی دیگر تشخیص دهد. با این حال، یک جراحی جزئی به نام لاپاراسکوپی تنها راه قطعی برای تشخیص این بیماری است.

دو بار پریود در ماه به دلیل  مقطع زمانی پیش از یائسگی

دوره موسوم به قبل از یائسگی به سال‌های منتهی به یائسگی اشاره دارد که هورمون‌های فرد درآن زمان شروع به تغییر می‌کنند. مقطع قبل از یائسگی ممکن است تا 10 سال طول بکشد. در طی آن زمان، اکثر زنان چرخه های قاعدگی نامنظم را تجربه می کنند، از جمله داشتن دوره های کوتاه تر یا طولانی تر، به هم پیوستن پریودها، یا تجربه خونریزی شدیدتر یا خفیف تر.

باید بدانید که زمانی که فردی برای 12 ماه متوالی پریود نشده باشد، در دوران یائسگی است.

دو بار پریود در ماه به دلیل مشکلات تیروئید

مشکلات تیروئید ممکن است باعث تغییرات در پریود خانم ها شود. تیروئید به نوعی یک تنظیم کننده فرآیندهای هورمونی در بدن است. این غده کوچک پروانه ای شکل درست در جلوی گلو قرار دارد و عملکردهایی مانند دمای بدن و متابولیسم را کنترل می کند.

پریودهای نامنظم یک علامت شایع مرتبط با مشکلات تیروئید است. این مورد هم در کم کاری تیروئید یا کم کاری تیروئید و هم در پرکاری تیروئید تیروئید صادق است. تخمین زده می شود که از هر هشت زن، یک زن در طول زندگی خود مشکلات تیروئید را تجربه می کند و بسیاری از این گروه مشکلات مربوط به پریود را از سر می گذرانند.

علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

احساس سرمای دائمی

یبوست

احساس خستگی

خونریزی شدید قاعدگی

پوست رنگپریده

صورت پف کرده

ضربان قلب آهسته

افزایش وزن غیر قابل توضیح

علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

احساس گرمای دائمی

بیرون زدگی چشم ها

اسهال یا حرکات مکرر روده

مشکل در خوابیدن

تحریک پذیری

ضربان قلب سریع

کاهش وزن غیر قابل توضیح

هر دو بیماری قابل درمان هستند، بنابراین اگر فکر می کنید ممکن است به بیماری تیروئید مبتلا باشید باید به پزشک مراجعه کنند.

دو بار پریود در ماه به دلیل  فیبروم رحم

فیبروم های رحمی توده هایی هستند که در رحم ایجاد می شوند. فیبروم ها معمولا سرطانی نیستند، اما می توانند باعث خونریزی، به ویژه خونریزی شدید قاعدگی شوند.

علائم دیگر فیبروم می تواند شامل موارد زیر باشد:

احساس پری یا فشار در لگن

تکرر ادرار

درد کمر

درد هنگام رابطه جنسی

در حالی که پزشکان نمی‌دانند چه چیزی باعث ایجاد فیبروم رحمی می‌شود، اما می‌دانند که این فیبروم‌ها تا حدودی شرایط ارثی دارند و تغییرات در سطح هورمون‌ها می‌تواند بر آنها تأثیر بگذارد. پزشک شما اغلب می تواند با انجام معاینه لگنی یا انجام سونوگرافی، این بیماری را تشخیص دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha