دانشمندان دانشگاه کمبریج می‌گویند برخی چربی‌های اشباع شده برای سلامت قلب مفید هستند.

نقش مصرف چربی اشباع شده بر کاهش بیماری قلبی

 سلامت نیوز: دانشمندان دانشگاه کمبریج می‌گویند برخی چربی‌های اشباع شده برای سلامت قلب مفید هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان بیماری‌های قلبی – عروقی یکی از رایج‌ترین دلایل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود. براساس اعلام مقامات بهداشتی آمریکا، هر ۳۶ ثانیه یک نفر در این کشور به دلیل ابتلا به این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهد.


سالانه نزدیک به ۶۶۰ هزار نفر در آمریکا به دلیل بیماری‌های قلبی – عروقی فوت می‌کنند که معادل یک مورد از هر چهار مورد مرگ و میر اتفاق افتاده در این کشور محسوب می‌شود. شاید شما هم شنیده باشید که به افراد توصیه می‌شود برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی از مصرف چربی‌های اشباع شده اجتناب کنند.


در حقیقت چربی‌های اشباع شده با رسوب در دیواره رگ‌ها و به ویژه رگ‌های کرونری که مسئول انتقال خون به بافت قلب هستند، موجب انسداد آن‌ها و بروز سکته قلبی می‌شود. همچنین با رسوب کلسترول ناشی از چربی‌های اشباع شده در جداره رگ ها، قابلیت ارتجاعی رگ‌ها کاسته شده و فرد دچار فشار خون بالا می‌شود. همین امر به نوبه خود باعث بیماری‌های قلبی خواهد شد.


تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد برخی چربی‌های اشباع شده نه تنها باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نمی‌شود، بلکه خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.


دانشمندان دانشگاه کمبریج در مطالعات خود دریافتند رابطه معنادار قوی میان مصرف چربی‌ها و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی وجود ندارد. در حقیقت منبع غذایی در این موضوع دخیل است نه چربی که فرد مورد استفاده قرار می‌دهد.


محققان مشاهده کردند افرادی که از مواد غذایی با چربی‌های اشباع شده مانند گوشت قرمز و کره بهره می‌برند خطر بروز بیماری‌های قلبی در آن‌ها افزایش می‌یابد. این در حالی است که مصرف چربی‌های اشباع شده در مواد غذایی مانند ماهی و لبنیات تخمیر شده مانند ماست نه تنها باعث افزایش بیماری‌های قلبی نمی‌شود، بلکه خطر این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.


محققان تاکید دارند وجود چربی‌های اشباع شده به تنهایی نمی‌تواند یک ماده غذایی را ناسالم کند، بلکه ممکن است وجود پروبیوتیک و ویتامین K در ماست و پنیر باعث سالم‌تر بودن آن برای بدن باشد. یافته‌ها نشان می‌دهد پروبیوتیک باعث کاهش سطح کلسترول بد خون می‌شود.


منبع: وری ول هلث

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha