دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰

سلامت نیوز:آمارازدواج و طلاق طی سال‌های 1390 تا پایان سال 1399 نشان می‌دهد که ازدواج 36 درصد روند کاهشی و طلاق 28 درصد روند افزایشی داشته است. در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل بافت عشیره‌ای و قبیله‌ای وساختار سنتی خانواده‌ها از استان‌هایی بوده که آمار آن از روند کشوری افزایش طلاق و کاهش ازدواج تبعیت نمی‌کرد. اما بتازگی مسئولان این استان از آمارهایی خبر می‌دهند که نشان می‌دهد همین روند کشوری افزایش طلاق و کاهش ازدواج در این استان عشیره‌ای هم تسری پیدا کرده است.

سایه سنگین طلاق بر سر ایل

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اظهار نگرانی از افزایش نرخ طلاق و کاهش نرخ ازدواج در این استان، در این باره می‌گوید: کاهش ۱۲.۷ درصدی ازدواج و افزایش ۱۲.۱ درصدی طلاق در استان نگران کننده است چون این آمارها مربوط به استانی است که هنوز بافت قبیله‌ای و عشیره‌ای دارد در صورتی که بر اساس یافته‌های کارشناسی شده و سازمان ثبت احوال استان، میزان طلاق از سال 96 روند کاهشی داشته است.


سیدجواد هاشمی مهر می‌افزاید: بر اساس آمارهای رسمی نرخ ازدواج در استان 7.4 در هر یکهزار نفر است در صورتی که این نرخ در کشور 6.4 به ازای هر یکهزار نفر است لذا استان کهگیلویه و بویر احمد در انتهای سال 99 جزو 10 استان برتر کشور در زمینه نرخ ازدواج بوده است. همچنین در زمینه طلاق نیز نرخ طلاق در استان 1.8 و کشور 2.1 است که در زمینه طلاق نیز رتبه 22 کشوری را داریم.

وی تصریح می‌کند: با وجود اینکه نرخ ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری است اما آمارهای غیررسمی که در سال 1400 اعلام شده روند کاهشی را نشان می‌دهد که این کاهش‌ها هم دلایل متعددی دارد و چون کهگیلویه و بویر احمد، استانی سنتی، قومی، قبلیه‌ای و عشیره‌ای است لذا میزان طلاق در استان ما بسیار نگران کننده است.


این مسئول درباره نسبت ازدواج به طلاق در استان می‌گوید: از سال 92 تا 99 به ازای هر 3 واقعه ازدواج، یک طلاق در کشور اتفاق افتاده است در صورتی که این آمار در کهگیلویه و بویر احمد از هر 5 واقعه ازدواج، یک طلاق بوده است اما حتی این آمار نیز در استانی که هنوز پایبند به سنت‌ها و آداب قدیمی هستند بسیار نگران کننده محسوب می‌شود.


وی در خصوص موانع ازدواج می‌گوید: وضعیت اقتصادی نظیر نبود اشتغال و بیکاری جوانان، ناتوانی در تأمین مسکن از جمله موانع مهم ازدواج جوانان است به طوری که حتی در صورت داشتن شغل نیز با درآمدهای پایین و گرانی‌ها حتی نمی‌توانند از پس هزینه‌های اجاره و رهن مسکن بر آیند.


هاشمی مهربا اشاره به مسائل فرهنگی تأثیرگذار در افزایش ازدواج در استان می‌گوید: با وجود اینکه طی 2 سال اخیر به‌دلیل شرایط کرونایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مراسم ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز همانند سایر استان‌ها آسانتر یا حذف شده اما هنوز هم سختگیری‌هایی از سوی خانواده‌ها در امر ازدواج فرزندان وجود دارد لذا موجب شده تمایل و انگیزه جوانان نسبت به ازدواج کمتر شود.


وی اضافه می‌کند: از سوی دیگر جوانان نیز بیشتر به‌دنبال یافتن مشاغل دولتی هستند در صورتی که سازمان‌ها، ادارات و نهادهای دولتی ظرفیت محدودی برای اشتغال دارند و نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از تحصیلکردگان استان باشند.معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه انجام فعالیت‌های فرهنگی و نیز بهره‌گیری از نقش روحانیت در افزایش ازدواج و کاهش طلاق بسیار مؤثر خواهد بود، می‌افزاید: از آنجا که در این استان هنوز بافت سنتی، دینی و مذهبی حفظ شده و پررنگ است لذا راهنمایی‌های روحانیت می‌تواند اثرگذار باشد. البته اداره‌هایی که فعالیت‌های فرهنگی بیشتری انجام می‌دهند نظیر سازمان تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی صداوسیما نیز می‌توانند با ترویج ازدواج آسان، نقش بسیار خوبی را در این زمینه ایفا کنند.


وی ادامه می‌دهد: اقدامات خوبی در زمینه تأمین جهیزیه افراد کم توان مالی توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی انجام شده اما این کمک ها و حمایت‌ها عام نیست و فقط شامل قشر خاصی می‌شود لذا باید افراد متعددی شناسایی شوند تا خدمات بهتری انجام شود. خوشبختانه خیران هم در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند که بتازگی نیز یکی از این خیران هزینه ازدواج 8 زوج نیازمند را تأمین کرد.


هاشمی مهر با بیان اینکه امید است از ظرفیت‌های موجود در بحث ازدواج آسان استفاده شود، می‌گوید: متأسفانه در استان کهگیلویه و بویر احمد، زمینه‌های اشتغالزایی در سطح وسیع برای جوانان وجود ندارد. در این استان فقط 2 کارخانه پتروشیمی داریم که در شهرستان‌های گچساران و دهدشت در حال فعالیت است که امیدواریم با تلاش‌هایی که در حال انجام است تعدادی کارخانه هم در شهرستان‌های دیگر راه‌اندازی شود البته اینها در حوزه فعالیت معاونت اقتصادی استانداری است ولی بقیه مسئولان هم در تلاشند تا در زمینه اشتغال جوانان این منطقه، این کارگاه‌های تولیدی را زودتر به سرانجام برسانند.


وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر دولت نیز با اجرای «طرح ملی مسکن» قرار است سالانه حدود یک میلیون مسکن را در اختیار جوانان بدون مسکن قرار دهد که مقدمات آن انجام شده است و می‌تواند از برنامه‌های مؤثر در افزایش ازدواج جوانان باشد چون این طرح فقط شامل جوانان متأهل نمی‌شود و جوانان مجرد هم می‌توانند ثبت‌نام کنند ولی در زمان تحویل مسکن باید متأهل شده باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha