سلامت نیوز : معاون فنی سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس نتایج اولیه اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونایی، ۸۰ درصد خدمت دهندگان از جمله واحدها و صنف ها واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

۸۰ درصد خدمت دهندگان جامعه در برابر کرونا واکسینه شدند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محسن فرهادی روز چهارشنبه در نشست خبری آنلاین افزود: بر اساس طرح محدودیت هوشمند کرونایی که مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است، همه دستگاه های اجرایی و بخش های خصوصی ملزم به اجرای این طرح بوده و واکسیناسیون از الزامات مربوط به این طرح است.

وی اظهار داشت: سامانه ما، وزارت کشور، شهرداری ها، وزارت ارتباطات و غیره باید به سامانه طرح محدودیت هوشمند کرونایی (سامانه امید) متصل باشند و واکسیناسیون همه افراد رصد شده و بر اساس تزریق واکسن، خدمات دریافت می کنند، اجرای این طرح در تاکسی های اینترنتی نیز در قزوین، کردستان و آذربایجان غربی بصورت پایلوت اجرا شده و باید کارت واکسن در دید مردم قرار دهید.

فرهادی ادامه داد: خدمت دهندگان به سامانه امید باید متصل شوند، به عنوان مثال فردی که از تاکسی، سالن های سینمایی، تئاتر و غیره استفاده می کند باید واکسینه شدن وی توسط افرادی که خدمات ارائه می دهند، احراز شود.

وی با بیان اینکه پایه اساسی اجرای طرح مدیریت هوشمند بر دو اصل اساسی واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی استوار است. تصریح کرد: فاز سوم این طرح در قالب نظارت واحدهای صنفی و صنعتی است و فاز چهارم نیز به ترددها و سفرهای برون شهری اختصاص دارد.

فرهادی خاطرنشان کرد: کنترل و نظارت اصلی بر اجرای طرح بر عهده وزارت بهداشت بوده و  قرار است طرح مدیریت هوشمند خیلی زندگی مردم را محدود نکند، ولی کنترل‌ها را افزایش دهد.

تاکید بر نظارت بیشتر بر واکسینه شدن افراد

به گفته وی، باید معاونت سینمایی نیز به سامانه امید متصل شود، به روسای دانشگاههای علوم پزشکی اعلام کردیم کنترل و نظارت بر واکسینه شدن افراد با اهتمام بیشتری انجام و حتی اگر مجبور باشیم بازرسان وزارت بهداشت نسبت به واکسینه شدن افراد کنترل فیزیکی کرده و کارت آنها را چک خواهد کرد.

از تعطیلی ها خودداری می کنیم

معاون فنی سلامت و محیط کار وزارت بهداشت با بیان اینکه از تعطیلی ها و دادن محرومیت های مختلف خودداری می کنیم، تصریح کرد: هدف ما آن است که مسیر را به سمت کنترل الکترونیکی پیش ببریم و یکی از مهمترین عمده مشکلات در برخی مدارس نبود تهویه و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی به دلیل تراکم زیاد دانش آموزان در کلاسها است.

فرهادی گفت: البته این مشکلات در مدارس مناطق محروم و دوره افتاده و روستاها به دلیل اینکه تعداد دانش آموزان کم است، وجود ندارد و بیشتر در شهرهایی مانند تهران است.

۵۰ تا ۶۰ درصد مدارس تهویه مناسب ندارند

وی با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد مدارس مشکل تهویه دارند، اظهار داشت: جلسات متعددی با آموزش و پرورش برگزار کرده ایم تا مشکل تعطیلی مدارس را نداشته باشیم البته اگر برخی مدارس به دلیل نبود تهویه و تراکم دانش آموزان حضوری نتوانند برگزار کنند، الکترونیکی هستند و باید به آموزش و پرورش اعلام کنند.

فرهادی تصریح کرد: البته برای همه مدارس  نباید نسخه ای تعطیلی را پیچید، مدارسی که توانایی برگزاری حضوری ندارند، الکترونیکی می شوند و مدیر مدرسه باید بر اساس فرم الف و ب که آموزش و پرورش تهیه کرده تشخیص دهد که می تواند حضوری باشد یا غیر حضوری.

ویروس کرونا در فاضلاب ها نیست

به گفته وی، بر اساس نمونه برداریهایی که در فاضلاب ها مبنی  بر وجود ویروس کرونا، انجام شده موردی از این ویروس یافت نشده است.

معاون فنی سلامت و محیط کار وزارت بهداشت توضیح داد: با آبیاری فاضلاب خام برای محصولات کشاورزی و صیفی جات مخالف هستیم و یکی از وظایف مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت آن است که بر ای امر رسیدگی کند و نباید همه کارهایم را به خاطر کنترل کرونا تعیطیل کنیم.

فرهادی افزود: قسمت های کوچکی از تهران در زمینه استفاده از فاضلاب خام برای آبیاری محصولات کشاورزی مشکل دارند که به متولیان امر از جمله وزارت نیرو و جهاد کشاورزی موارد اعلام شده است.

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: کم آبی وجود دارد و کشاورز نباید به خاطر این موضوع از فاضلاب برای آبیاری محصولات استفاده کند.

انجام تست «پی سی آر» هر ۱۵ روز یکبار برای واکسن نزده ها

وی گفت: در طرح مدیریت هوشمند، همه کارکنان باید واکسن زده باشند و در صورت عدم تمایل به این امر، هر ۱۵ روز یکبار تست «پی سی آر» دهند، ‌در غیر اینصورت توسط مدیر بالادستی به این افراد اخطار داده می شود و شامل مرخصی بدون حقوق تا انفصال از خدمت است.

فرهادی اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد کارمندان بخش دولتی واکسن زده اند و رعایت اصول بهداشتی از جمله زدن ماسک در میان آنان و مدارس نیز در حدود ۸۰ درصد بوده اما نظارت بر این اصول در بخش های خصوصی سخت تر است.

وی ادامه داد: فازهای چهار و پنج مدیریت هوشمند طی هفته های آینده اجرایی می شود و دستورالعمل اصول شیوه نامه های بهداشتی در سالن های سیما، تئاتر و غیره تدوین و در اختیار سازمان های نظارتی ، اجرایی و دیگر نهادها قرار داده شده است.

رانندگان موظف هستند کارت واکسن را در معرض دید مسافران قرار دهند

به گفته فرهادی، سامانه سکوی امید باید ارتباطاتش را با همه دستگاه‌ها برای کنترل سفرهای درون شهری برقرار کند و تمامی رانندگان موظف هستند کارت واکسن خود را در معرض دید مسافران قرار دهند.

وی افزود: تاکسی ها و خودروهای اینترنتی جزو پرخطرترین نقاط انتقال ویروس کرونا هستند و کنترل مسافر در تاکسی های گردشی سخت است اما کنترل واکسیناسیون رانندگان آسان تر است.

فرهادی تاکید کرد: تهویه ناوگان حمل و نقل عمومی باید به درستی انجام شود زیرا مشکل تهویه دارند به همین دلیل مسافر نباید بیش از ۸۰ درصد ظرفیت خودرو پر شود اما این موضوع در ناوگان حمل و نقل درون شهری اجرا نمی شود.

وی اظهار داشت: حدود ۱۷۰ شیوه نامه بهداشتی از زمان شیوع همه گیری کرونا در جهان برای کشور طراحی و اجرایی کردیم و باید این شیوه نامه ها به روز رسانی شوند.

فرهادی تصریح کرد: فاز چهارم طرح محدودیت هوشمند کرونایی مربوط به مسافرت ها و مراکز آموزشی بوده که اجرایی می شود و در این فاز واکسینه شدن افراد و رعایت دستورالعمل ها مورد توجه قرار می گیرد.

طرح محدودیت هوشمند زندکی را مختل نمی کند
معاون فنی سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت:طرح محدودیت هوشمند کرونایی زندگی را مختل نمی کند و تاکید زیادی بر واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی دارد.

وی افزود: تاکنون چند پروتکل از سوی معاونت فنی و سلامت کار به کمیته امنیتی  و اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا در وزارت کشور اعلام شده و در اختیار دستگاه‌های ناظر و مجری قرار گرفته که به زودی در اختیار عموم مردم هم قرار می‌گیرد و شامل سینما، تئاتر، باشگاه‌ها، استخرها و غیره هستند.

فرهادی در پاسخ به وضعیت اجرای قرنطینه هوشمند و عدم اجرای محدودیت با کارت واکسن اظهار داشت: همه دستگاه‌های اجرایی و حتی بخش خصوصی مسوول اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونایی هستند و تنها کار وزارت بهداشت نیست و در زمینه الزامات مربوط به واکسیناسیون ، اینطور نیست که با زدن یک کلید بگوییم واکسن مردم کنترل می‌شود، از دو هفته قبل  اعلام کردیم که لینک‌ها و ارتباطات سامانه سکوی امید طرح مدیریت هوشمند باید با تمام دستگاه‌ها برقرار باشند.

به گفته فرهادی، در  جلسه‌ای با معاونت سینمایی وزارت ارشاد داشتیم، قرار شد پیمانکار سامانه متمرکز معاونت سینمایی به  سامانه امید برقرار شود و در زمانی که فرد می‌خواهد بلیت بگیرد باید کد ملی یا کد رهگیری واکسن را در سامانه بارگذاری کند. با ارتباطی که با وزارت بهداشت برقرار شده، استعلام را می‌گیرد و اگر فرد واکسن زده زده باشد می تواند از خدمات امور سینمایی استفاده کند.

معاون فنی سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در مورد اومیکرون توضیح داد: این سویه جدید کرونا قدرت سرایت پذیری بالایی دارد به همین خاطر باید واکسیناسیون خود را کامل کنیم.

وی گفت: در حال حاضر در دنیا ثابت شده که تزریق دز سوم با استفاده از ماسک و رعایت تهویه مناسب تا ۸۰ درصد  ایمنی می‌دهد.

فرهادی از مردم خواست نسبت به تکمیل روند واکسیناسیون خود و تزریق دز سوم هر چه سریعتر اقدام کنند.

وی در پاسخ به نحوه برگزاری امتحانات مدارس با توجه به شیوع ویروس اومیکرون اظهار داشت: اختیارات در مورد برگزاری امتحانات به شکل حضوری یا الکترونیکی به مدیران مدارس واگذار شده و آنها در این زمینه تصمیم می گیرند.

معاون فنی سلامت و محیط کار وزارت بهداشت تصریح کرد: توصیه وزارت بهداشت در این باره تلفیقی از برگزاری  امتحانات حضوری و الکترونیکی است. به عنوان مثال اگر برای یک درس اصرار بر امتحان حضوری آن است، باید شرایط آن امتحان حضوری در مدرسه ایجاد شود ، اما برخی آزمون‌ها را می‌توان الکترونیکی برگزار کرد.

فرهادی گفت: مدیران مدارس باید بر اساس امکانات، افراد تحت پوشش و افرادهای ریسک پذیر تصمیم‌گیری کنند و همکاران ما هم تاکنون حدود ۵۰ هزار مورد بازرسی از مدارس انجام دادند.

وی افزود: حدود ۱۴۷ هزار مدرسه داریم که حدود ۵۰ درصد آنها را تاکنون مورد بازرسی قرار دادیم که به جز کنترل‌های وزارت آموزش و پرورش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha