سلامت نیوز: در دنیای امروز که همه چیز به سمت دیجیتالی شدن رفته است و گجت‌ها فرصتی به سوزاندن چربی و کربوهیدرات به ما نمی‌دهند، دیابت به یک بیماری شایع تبدیل شده است. بنابراین با تغییر سبک زندگی، پیدا شدن سر و کله اضافه وزن و بیشتر شدن استایل‌های چاق، کم‌کم دارد به یک امر عادی تبدیل می‌شود.

رژیم غذایی افراد دیابتی چگونه است؟ چند نکته طلایی برای شیرینی‌دوست‌ها!

متأسفانه دیابت در چنین جامعه‌ای آمار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد و در بسیاری از موارد، عوامل وراثتی هم مزید بر علت می‌شود. در این حالت تنها سپر محافظتی، تعادل وزن خواهد بود. بدون تردید رژیم غذایی افراد دیابتی بیشتر از باقی مردم مهم است و چاقی برای آن‌ها مضرتر خواهد بود. اگر شیفته طعم‌های شیرین و چرب هستید، اما آزمایش قندتان نگرانتان کرده است، این مطلب را از دست ندهید.

رژیم غذایی افراد دیابتی چگونه است؟ چند نکته طلایی برای شیرینی‌دوست‌ها!

خط قرمزها در رژیم غذایی افراد دیابتی

هر آنچه که کربوهیدرات دارد، در رژیم غذایی دیابتی‌ها باید بسیار کم‌رنگ باشد. هر نوع مواد قندی می‌تواند یک فرد دیابتی را تهدید کند. اما جالب است بدانید که مزه شیرین، تنها ملاک تشخیص مواد مضر نیست! نشاسته به شکل مرموزی میزان کربوهیدرات را افزایش می‌دهد و سرعت جذب آن بسیار بالا است. بنابراین افراد دیابتی باید به کربوهیدرات و غذاهای پر نشاسته بیشتر از سایر افراد حساس‌تر باشند.

برنج، سیب زمینی، نان و... از مواد نشاسته‌دار هستند و متأسفانه از پرمصرف‌ترین مواد غذایی هم محسوب می‌شوند. اما با یک برنامه‌ریزی درست غذایی، باز هم می‌توان میزان مصرف نشاسته را کاهش داد. به‌عنوان مثال می‌توانید به جای نان گندم از نان جو استفاده کنید، میزان غذاهای برنجی را کاهش دهید و در عین حال از برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید استفاده کنید. پایبندی به این نکات برای کاهش وزن بسیار مفید و برای کاهش قند خون حیاتی است.

برنج قهوه‌ای جایگزین برنج سفید

این روزها که بازار رژیم و لاغری بسیار داغ است، طرفدارهای برنج قهوه‌ای روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. اما خواص برنج قهوه‌ای فقط کمک به کاهش وزن و خوش اندام شدن نیست. برنج قهوه‌ای به‌عنوان یک دانه کامل، منبعی از مواد مغذی است و با وجود سبوس از سالم‌ترین مواد غذایی محسوب می‌شود. ویژگی کلیدی آن، میزان نشاسته کمتر نسبت به برنج سفید است. بنابراین برنج قهوه‌ای می‌تواند جایگزین مناسبی برای برنج سفید در هنگام پخت غذاهای اصیل ایرانی باشد.

آیا برنج قهوه‌ای برای دیابتی‌ها بی‌ضرر است؟

 برنج قهوه‌ای می‌تواند ریسک جذب نشاسته را در اثر مصرف برنج کاهش دهد و به رژیم غذایی افراد دیابتی اضافه شود. البته فراموش نکنید که نشاسته از این ماده غذایی حذف نشده و تنها میزان آن نسبت به برنج سفید کمتر است. پس مصرف آن هم باید به صورت کنترل شده باشد و دیابتی‌ها یا کسانی که قصد کاهش وزن دارند، با خیال راحت‌تر، اما همچنان به صورت برنامه‌ریزی شده، می‌توانند برنج قهوه‌ای را نوش جان کنند. برای خرید برنج قهوه‌ای حتماً سراغ برندهای به‌نام بروید تا خیالتان از کیفیت این ماده غذایی راحت باشد. برنج گلستان برندی مطمئن و شناخته شده برای خرید برنج قهوه‌ای است و با صرف زمان کمی از فروشگاه‌های آنلاین می‌توانید آن را از صفحه خرید برنج گلستان تهیه کنید. فروشگاه تیمچه از پلتفرم‌های آنلاین معتبر برای خرید برنج گلستان است.

نان جو راهکاری برای کاهش مصرف نشاسته

هرچند جو خواص غذایی کمتری نسبت به گندم دارد، اما در عوض نشاسته آن هم کمتر است. نشاسته کم در نان که ماده‌ای پر مصرف در وعده‌های غذایی روزانه است، یک امتیاز محسوب می‌شود. بنابراین اگر قصد کاهش وزن دارید یا جزو افراد دیابتی هستید، نان جو را به جای نان گندم در برنامه رژیم غذایی خود بگنجانید. البته فراموش نکنید زیاده‌روی در مصرف هر ماده غذایی، نتیجه جالبی نخواهد داشت. بنابراین نشاسته پایین در نان جو نمی‌تواند دلیل خوبی برای مصرف بیش از اندازه نان در وعده‌های غذایی باشد.

به اندازه میل کنید

یکی از مهم‌ترین پارامترها در عادات رژیم غذایی افراد دیابتی، مصرف مواد خوراکی با اندازه مشخص است. بعضی از مواد در برنامه رژیم غذایی با اندازه‌های تقریبی تعیین می‌شوند، اما بهترین روش برای پایبندی دقیق به رعایت اندازه، استفاده از ترازوی آشپزخانه است. با کمک ترازو و افزایش دقت، زودتر به نظم حاکم بر رژیم عادت می‌کنید. همان‌طور که گفتیم، دقت به مصرف حاوی نشاسته و کربوهیدرات، برای افراد دیابتی اهمیت بیشتری دارد. به همین دلیل ترازوی آشپزخانه می‌تواند ابزاری کمک کننده در اجرای رژیم غذایی افراد دیابتی باشد. برای خرید ترازوهای دقیق با کیفیت بالا، باید به سراغ فروشگاه‌های معتبر بروید. فروشگاه آنلاین تیمچه، نحوه خرید انواع ترازوی آشپزخانه را به پروسه‌ای راحت و مطمئن تبدیل خواهد کرد.

ورزش در کنار رژیم غذایی افراد دیابتی

تناسب اندام و کاهش وزن یکی از راهکارهای مؤثر برای بهبود وضعیت فرد مبتلا به دیابت است. در کنار رژیم غذایی مناسب، از ورزش هم نباید غافل شوید. ساده‌ترین ورزش، پیاده‌روی است و کافیست ساعتی از شبانه‌روز را به این کار اختصاص دهید. برای دستیابی به نتیجه بهتر، ثبت‌نام در یک باشگاه ورزشی و انجام تمرین‌های هوازی را فراموش نکنید.

ریزه‌خواری ممنوع!

عادت به ریزه‌خواری ضربه بزرگی به برنامه رژیم مواد غذایی وارد خواهد کرد. ریزه‌خواری در ظاهر کمتر از پرخوری مخرب به‌نظر می‌رسد و همین موضوع شرایط را بدتر می‌کند. زیرا فرد ممکن است در طول روز کالری بالایی را از طریق این عادت دریافت کند، اما از آنجایی که تنها روی پرخوری در وعده‌های اصلی تمرکز کرده است، متوجه حجم بالای مواد غذایی جذب شده از طریق ریزه‌خواری نخواهد شد.

 در زمان تماشای تلویزیون یا لحظه‌هایی که ذهنتان درگیر موضوعی است، میزان ریزه‌خواری بیش از همیشه خواهد بود. برای انحراف ذهن از نشخوار فکری، بهتر است، سراغ بازی‌های فکری مثل  پازل، شطرنج و... بروید یا در هنگام تماشای تلویزیون چیزی میل نکنید. حتی بهتر است، عادت خوردن وعده‌های غذایی اصلی را هم در زمان تماشای تلویزیون ترک کنید تا تمرکزتان به حجم مواد غذایی در بشقابتان بیشتر شود. تنوع بازی‌های فکری در فروشگاه‌های آنلاین تیمچه را بررسی و آن را جایگزین ریزه‌خواری‌های چاق کننده کنید.

در آخر

رژیم غذایی افراد دیابتی اگر با ورزش ترکیب شود، نتیجه‌ای فوق‌العاده خواهد داشت. به دلیل دوری از ریزه‌خواری، تأثیر ورزش ذهنی کمتر از ورزش جسمی نیست. بنابراین سالم بخورید، ورزش کنید و به جای ریزه‌خواری و درگیری ذهن، سراغ پازل‌های جذاب بروید. برای خرید محصولات سالم غذایی، تجهیزات ورزشی و انواع بازی‌های فکری می‌توانید وارد سایت تیمچه شوید. تیمچه از فروشگاه‌های معتبر ایرانی است که انواع کالاهای مورد نیازتان را در آن می‌توانید پیدا کنید. انواع برندهای معتبر در این سایت موجود هستند و فرآیند ثبت سفارش در آن بسیار راحت است. علاوه بر کیفیت محصول، از دیگر امتیازات خرید از تیمچه، ارسال کالا به شکل کاملاً رایگان است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha