سلامت نیوز: بوی نامطبوع که در چند سال اخیر به لیست چالش‌های پایتخت اضافه‌شده است، در چند روز اخیر مجدداً به تهران بازگشته و شهروندان تهرانی را در برخی از مناطق تهران آزار داده است.

بوی نامطبوع به تهران بازگشت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، چند روزی است پایتخت‌نشینان در فضای مجازی یک‌بار دیگر از بوی بدی که در برخی از مناطق تهران استشمام می‌شود حرف می‌زنند. بوی مرموزی که منشأ آن هنوز مشخص نیست و معمولاً در زمستان و به‌ویژه دی‌ماه  در تهران منتشر می‌شود. باوجوداین که در چند روز گذشته انتشار بوی نامطبوع صدای  ساکنان برخی از مناطق تهران را درآورده است، اما   محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در این خصوص به رکنا گفته: در سال جاری، هنوز از سوی شهروندان در خصوص استشمام بوی نامطبوع به مدیریت شهری و ۱۳۷ اعلامی نشده است.

 رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران تأکید کرده: مسئولان پسماند، خدمات شهری و آتش‌نشانی تهران تأکید دارند که تاکنون گزارش مردمی در مورد استشمام دوباره بوی نامطبوع در شهر آن‌هم در سال جاری ثبت‌نشده است. احتمال داده می‌شود انتشار این بوی نامطبوع به دلیل وارونگی و آلودگی هوا در برخی از نقاط شهر ایجاد شود که البته در حد احتمال است و سازمان‌های مربوطه و ستاد مدیریت بحران به حتم بررسی در خصوص ریشه‌یابی منشأ این بوی را ادامه می‌دهند. یکشنبه گذشته، معاون عمرانی استانداری تهران نیز به روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد به‌زودی  موضوع بوی نامطبوع در تهران مورد پیگیری قرار می‌گیرد و شناسایی منبع بوی نامطبوع در دستور کار قرارگرفته است؛ اما درحالی‌که قرار بود نهادهای مسئول و دست‌اندرکاران مأمور برای پیگیری منشأ بوی نامطبوع تهران اقدام به نصب سنسور برای شناسایی منبع بو کنند، عملاً این اتفاق در سال گذشته رخ نداد و در سال جاری نیز بوی بد در تهران استشمام شد.


بوی نامطبوع سه سال  در تهران منتشر می‌شود

البته این اولین بار نیست که بوی بد  در پایتخت ایران استشمام می‌شود. این بوی نامطبوع نخستین بار در پاییز (آبان ۱۳۹۷) در مناطق مرکزی شهر تهران به مشام شهروندان تهرانی رسید. در سال ۹۸ در روزهای ۱۱، ۱۷، ۲۳ و ۲۴ آذرماه و روز یکم دی‌ماه، بوی نامطبوعی تهران در بخش‌هایی از پایتخت برای چند ساعت استشمام شد. سال گذشته  نیز برای دومین بار متوالی بوی بد در شهر تهران و به‌دفعات در پاییز و زمستان به‌خصوص شب‌هنگام منتشر و استشمام شد،
تاکنون از فاضلاب، مرکاپتان، آرادکوه و مازوت‌سوزی صنایع به‌عنوان علت ایجاد بوی نامطبوع در تهران یادشده است.
 سال ۹۸ انوشیروان محسنی بندپی، استاندارد وقت تهران  به ایسنا گفته بود «از فرودگاه حضرت امام خمینی تا مرقد ایشان، ۲۸ نقطه و کانون شناسایی‌شده که بعد از ۳۰سال بوی بد به مشام می‌رسد. باید بفهمیم که منشأ این بوی بد از کجاست؟»
اوایل دی ۱۳۹۸، مسعود تجریشی، معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست آن زمان اعلام کرد که بر اساس یافته‌های علمی این سازمان «عامل بوی نامطبوع در تهران مربوط به افزایش غیراستاندارد میزان گوگرد است.» رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران حاکی از یک معضل محیط‌زیستی نوپدید در شهر است که می‌توان آن را به اژدهایی چند سر تشبیه کرد که هرسال، سر جدیدی به آن اضافه می‌شود.  مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران وقت در ۸ آذرماه ۱۳۹۹ در گفت‌وگو با ایسنا گفت: هنوز منبع یا منابع دقیقی برای بوی نامطبوع تهران شناخته‌نشده‌اند اما انباشت زه آب در لایه‌های زیرسطحی پس از بارش باران، افرایش بار فاضلاب در شبکه زیرسطحی، آلودگی ناشی از سوخت فسیلی و تغییرات SO۲ (دی‌اکسید گوگرد) در هوا و رطوبت هوا در این موضوع بی‌تأثیر نیستند؛ و اما تاکنون یکی از عوامل مؤثر در انتشار این بو فاضلاب و کانال‌های سطحی در شهر عنوان‌شده است. همچنین افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در برخی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهر تهران گزارش‌شده است. این آلاینده در برخی ایستگاه‌ها حدود سه تا چهار برابر افزایش پیداکرده و در ابتدا از سمت ایستگاه‌های جنوب‌غرب تهران آغاز شد.


پرونده برای بوی نامطبوع تهران

پارسال  پرونده‌ای برای شناسایی منشأ بوی نامطبوع تهران تشکیل شد که در این پرونده چند متهم اصلی به‌عنوان منابع انتشار بوی بد پایتخت معرفی شدند. در این پرونده، از نقش انتشار گازهای ناشی از سوخت مازوت در صنایع و پالایشگاه‌ها، گاز مرکاپتان، آلودگی هوا و کیفیت پایین بنزین و... به‌عنوان متهمان اصلی انتشار بوی نامطبوع در تهران در فصول سرد سال نام برده شد؛ اما عملاً بدون آنکه این پرونده‌سازی‌ها نیز نتایج مشخصی به دنبال داشته باشد و منجر به شناسایی عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع شود، موضوع استشمام بوی بد در پایتخت به دست فراموشی سپرده شد.
به گفته مسئولان دستگاه سنجش بوی بد در تهران به‌تازگی نصب و راه‌اندازی شده است؛ اما آنچه مشخص است اینکه تاکنون این دستگاه موفق به شناسایی منشأ بوی بد در تهران نشده است. آن‌طور که متولیان این امر اعلام کرده‌اند هم‌اکنون استانداردهایی به‌منظور شناسایی و کیفیت‌بندی بو در شهر تهران و فاکتورهای بوی نامطبوع در دست تدوین قرار دارد و ابزارهایی برای پایش بوی نامطبوع در نظر گرفته‌شده است.
اما آنچه در این میان از اهمیت برخوردار است، مربوط به موضوع نصب سنسورهای پایش بو در شهر تهران است که بنا بر اعلام متولیان این حوزه طراحی و نصب سنسورهای آنلاین برای پایش بو در نقاطی که پتانسیل ایجاد بوی نامطبوع دارند در دستور کار قرارگرفته است. بر اساس آنچه اعلام‌شده است حداقل زمان برای ارائه مستندات مربوط به منابع ایجاد بوی نامطبوع در تهران به‌صورت دقیق و علمی به ۶ ماه آینده موکول شده است. در واقع این موضوع نشان می‌دهد مدت‌زمان اعلام‌شده از سوی متولیان این حوزه برای معرفی منشأ بوی نامطبوع تهران حداقل اوایل سال آینده است. در واقع این تأخیر زمانی در شناسایی و رفع منبع ایجاد بوی نامطبوع در شهر تهران می‌تواند  خطرات جدی برای شهروندان به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha