سلامت نیوز :یک فوق تخصص اطفال با بیان اینکه اگر شخصی به آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز نداشته باشد و آن را مصرف کند، علاوه بر هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌شود، تعدادی از میکروب‌های مفید دستگاه گوارش خود را به واسطه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها از بین می‌برد، اظهار کرد: در نتیجه میکروب‌هایی تولید می‌شود که مغایر با آنتی‌بیوتیکی است که مصرف شده است؛ لذا مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی‌بیوتیک نه‌ تنها مشکل اقتصادی ایجاد می‌کند بلکه برای سلامتی کودک و جامعه نیز بسیار مضر است. 

مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر احمد شاه فرهت  اظهار کرد: بنابراین با توجه به تحریم‌های موجود که برخی داروها را در اختیار نداریم، مصرف بی‌مورد برخی داروها ممکن است مشکلات سیاسی، امنیتی و اجتماعی نیز در پی داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم به مادران برای خوراندن دارو به کودکان‌شان عنوان کرد: نیاز به آموزش در این زمینه وجود دارد؛ در حالی که تربیت کودکان در خانواده‌ها بسیار خوب صورت می‌گیرد اما برخی تغییرات که به سبب تغییر روابط اجتماعی ایجاد می‌شود، باید به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی شود که این موضوع می‌تواند از طریق‌ سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی گوناگون آموزش داده شود. امروز اقدامات موثری در این زمینه انجام شده و کتاب‌های خوبی نیز تالیف می‌شود.

فرهت با اشاره به مشکلات و وضعیت کنونی دارو در کشور تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت دارویی کشور مناسب است اما برخی مواقع به صورت موجی برخی از داروها مانند انسولین کمیاب می‌شود. این اتفاقات همانند بازار که گاهی مواقع با کمبود برخی محصولات مواجه می‌شود، طبیعی به نظر می‌رسد.

این فوق تخصص اطفال با اشاره به مصرف داروهای گیاهی، سنتی و غیرشیمیایی برای کودکان و تاثیر مصرف بی‌رویه برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر داروها بر آنان افزود: حدود ۴۰ سال است که در ایران مشغول طبابت هستم. در دهه اول استفاده بی‌رویه و بدون تجویز پزشک دارو بسیار زیاد بود؛ در حالی که در طول این چهار دهه سطح سواد و فرهنگ بسیار رشد و ارتقا یافته است؛ لذا مادران باسواد چنین موضوعاتی را درک می‌کنند.

وی در مورد نگرانی‌های غیرمعمول و غیرضروری خانواده‌ها و مادران درباره کودکان خویش بیان کرد: وزن گرفتن کودکان یکی از درگیری‌های ذهنی خانواده‌هاست. بسیاری از خانواده‌ها دارای فرزندی سالم هستند اما تصور می‌کنند کودک آن‌ها وزن نمی‌گیرد. مورد دیگری که خانواده‌ها را نگران می‌کند، قد کودکان است. در دهه اخیر نیز چاقی میان کودکان افزایش یافته و این موضوع هم به نوعی معضلی جدید ایجاد کرده است. در چنین مواردی مهارت پزشک باید به گونه‌ای باشد که با خانواده‌ها ارتباط برقرار و والدین را در زمینه سلامت فرزندان قانع کند.

این فوق تخصص اطفال با اشاره به وضعیت خراسان رضوی از نظر برخورداری از تجهیزات و کادر پزشکی متناسب با اطفال عنوان کرد: مشهد از نظر پزشکی جزو پنج دانشگاه بزرگی محسوب می‌شود که امکانات پزشکی در اختیار دارد. در مجموع این شهر یکی از شهرهایی است که در وضعیت خوبی از این جهت قرار دارد. همچنین مشهد در زمینه تحقیقات و آموزش نیز جزو پنج دانشگاه اول قرار دارد.

فرهت خاطرنشان کرد: در مجموع اگر وضعیت پزشکی ایران را مورد بررسی قرار دهیم، ایران جزو ۲۰ کشور برتر دنیا به شمار می‌رود. متخصصان آموزش‌ دیده بسیاری در کشور حضور دارند و از توانمندی بالایی برخوردار هستند اما تامین تجهیزات متناسب با تخصص موجود پس از اعمال تحریم‌ها دچار مشکلاتی شده است؛ به شکلی که در بخش واردات با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. همچنین مسائل اقتصادی محدودیت‌هایی را برای ما ایجاد کرده است.

وی در مورد زبان و نحوه برخورد کادر پرستار با کودکان بیان کرد: در حال حاضر پرستاران مقطع کارشناسی را می‌گذرانند و در دوره کارشناسی ارشد در رشته‌های پرستاری کودکان یا نوزادان تحصیل می‌کنند و سپس جهت تحصیل در مقطع دکتری پرستاری حرکت می‌کنند. بنابراین امروز پرستاری در کشور بسیار پیشرفت کرده و در سطوح بالایی قرار دارد. با این وجود تعداد پرستاران نسبت به تعداد بیماران کم است.

شیوع بیماری‌های عفونی در حاشیه شهرها

وی تصریح کرد: بیماری عفونی در حاشیه شهر مشهد بیشتر دیده می‌شود زیرا وضعیت اقتصادی ضعیف‌تری بر این مناطق حکم‌فرماست و از نظر اجتماعی نیز تعداد زیادی از افراد در یک خانه زندگی می‌کنند؛ لذا ابتلای یک نفر سبب گسترش بیماری در سایر اعضای خانواده می‌شود. به علاوه چون اغلب ساکنان این مناطق در سطح فرهنگی پایین‌تری قرار دارند، معمولا مسائل بهداشتی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ از این رو حاشیه شهر منطقه پرخطری به شمار می‌رود. این وضعیت به سبب شرایط اجتماعی و اقتصادی حاشیه شهرها در تمام کشورهای دنیا ایجاد شده است.

این فوق تخصص اطفال درباره بیماری‌های شایع و تعداد بیماران کشور در مقایسه با سایر کشورها و بیماران استان در مقایسه با کل کشور اظهار کرد: در گذشته به سبب ازدواج‌های خانوادگی در این منطقه بیماری تالاسمی زیاد بود. در حال حاضر نیز در استان سیستان‌وبلوچستان و بیمارانی که از افغانستان به ایران می‌آیند، این بیماری شناسایی می‌شود اما با توجه به اینکه امروز امکان تشخیص این بیماری پیش از گذشته فراهم است و مشاوره‌های ژنتیکی پیش از ازدواج صورت می‌گیرد، شیوع این بیماری کمتر شده است.

فرهت تصریح کرد: به طور کلی احتمال ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی در ازدواج‌های خانوادگی بیشتر است؛ لذا با توجه به اینکه در فرهنگ ما ازدواج‌های فامیلی مرسوم است، بنابراین بیماری‌های ژنتیکی بیشتری دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha