سلامت نیوز- *الهه موسوی :اخیرا پویشی با عنوان "هر ایرانی یک درخت" و "کاشت هزار اصله نهال به ازای هر شهید" از سوی سازمان جنگل ها،مراتع وآبخیزداری کشور اعلام شده است. اگر چه این شعارهای ناممکن و صرفا تبلیغاتی و پوپولیستی و آمارسازی های غیرواقعی و هیجانی، مدتی است به یک رویه در این سازمان تبدیل شده؛ اما درباره دو پویش اخیر نکاتی چند قابل بررسی است.

پویش پوپولیستی سازمان جنگل ها و شعارهای غیرممکن کاشت درخت

به گزارش سلامت نیوز، مطابق اسناد موجود در "بنیاد شهید انقلاب اسلامی"، کل شهدای کشورمان در حدود ۲۲۰ هزار تَن هستند که اگر به ازای هر شهید، هزار اصله نهال در نظر گرفته شود جمعا تعداد ۲۲۰ میلیون اصله نهال می شود. این یعنی برای تحقق پویش "هر ایرانی یک درخت" که سازمان جنگل ها شعارش را می دهد 80 میلیون نهال مورد نیاز است و برای تحقق این دو پویش روی هم بیش از 300 میلیون اصله نهال باید تامین شود؛ در حالی که کل نهال های جنگلی و نیز نهال های زراعت چوب تولید شده در نهالستان های کشور در سال 1400 ، کمتر از 30 میلیون اصله بوده است!

پویش پوپولیستی سازمان جنگل ها و شعارهای غیرممکن کاشت درخت

از سوی دیگر سازمان جنگل ها پویش دیگری را با همکاری 70 دستگاه کشوری، برای غرس 500 میلیون اصله نهال طی ۱۴ سال، کلید زده است!

حال سوال اینجاست که مگر قرار است مسعود منصور رئیس فعلی سازمان جنگل ها تا  ۱۴ سال دیگر رییس سازمان مربوط بماند که چنین طرح و تضمینی می دهد؟

جدای از موضوع رقم واهی ارائه شده برای تامین نهال، عرصه های نهالکاری شده به مدت پنج سال نیاز به مراقبت و حفاظت دارند تا از تخریب یا تعلیف دام در امان بماند؛ سازمان جنگل ها با کدام اعتبارات، امکانات و نیروی انسانی می خواهد از این تعداد نهالی که قصد غرس دارد حفاظت کند؟! اگر چنین توان و قدرتی دارد چرا در انجام وظایف ذاتی و سازمانی خودش این همه تعلل کرده و ضعف به خرج می دهد؟

نهالکاری 6700 هکتاری

از طرف دیگر، رئیس سازمان جنگل ها اعلام کرده که در سال جاری در سطح 6700 هکتار می خواهند نهالکاری کنند؛ این در حالی است که کارشناسان تاکید می کنند مطابق استانداردهای تعیین شده توسط آن سازمان، در منطقه خلیج و عمانی، به ازای هر هکتار 100 اصله نهال کاشته می شود؛ در منطقه زاگرسی به ازای هر هکتار 400 اصله نهال؛ در ارسباران به ازای هر هکتار 300 اصله نهال، در منطقه ایرانی-تورانی به ازای هر هکتار 200 اصله نهال و در منطقه شمال و زراعت چوب به ازای هر هکتار 1500 اصله نهال در نظر گرفته می شود.

سال گذشته برای تحقق برنامه «9×99» که از شعارهای مسعود منصور بود، وقتی سازمان جنگل ها با کمبود نهال مواجه شد استاندارد 1500 اصله در هکتار برای زراعت چوب را به 1100 اصله نهال در هکتار تقلیل داد.

فرض کنیم حالا برای نهالکاری در سطح 6700 هکتار، اگر به ازای هر هکتار، 1000 اصله نهال کاشته شود در این صورت کل نهال مورد نیاز، 6 میلیون و 700 هزار اصله  می شود که اگر این رقم را بر 220 هزار شهید تقسیم کنیم به ازای هر شهید، 30 اصله نهال است!

این مواضع پوپولیستی و ارائه آمار غیرواقعی و متناقض، جز لطمه زدن به اعتبار سازمان جنگل ها در بین مردم و کارشناسان، ثمره دیگری نخواهد داشت.

اعتراض کنشگران منابع طبیعی ومحیط زیست

اینروزها که شعار "هر ایرانی یک درخت" در بسیاری از گروه های مجازی و بنرهای "سازمان جنگل ها،مراتع وآبخیزداری کشور" به چشم می خورد بسیاری از کنشگران منابع طبیعی ومحیط زیست به آن اعتراض داشته و اجرای آنرا غیرممکن می دانند. آنها می گویند آیا رییس سازمان متولی، پیش از اعلام و اجرای یک طرح درباره آن امکان سنجی نداشته و با مشاورانش مشورت نمی کند؟!

سیدحمید کشمیری مدیرعامل "جمعیت دوستداران طبیعت سبز کره زمین" در اینباره به "سلامت نیوز می گوید:« اولا جمله ی "هرایرانی یک درخت" یک شعار تشریفاتی و تو خالی ومصلحتی است.»

او افزود:« دست اندرکاران، کدام فرهنگ سازی وباورآفرینی را در بین مردم به وجودآورده اند که حالا خواب حضور آنها را برای درختکاری و انجام این دستور، دیده اند؟»

این کنشگر محیط زیست با تاکید بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که نهال های کاشته شده به درخت تبدیل شوند تاکید کرد:« اگر چنین تضمینی هست چرا تضمین های لازم برای مراقبت همه جانبه و نیز آبیاری نهال های کاشته شده، عنوان نمی شود؟»

کشمیری که از کنشگران پرسابقه محیط زیست است در ادامه گفت:« به راستی اگر "سازمان جنگل ها، مراتع وآبخیزداری کشور" امکانات، ظرفیت و بودجه کافی برای اجرای این طرح پرهزینه و پر سروصدا را دارد، چرا آنها را صرف حفاظت از جنگل ها ومراتع که به گوشت قربانی تبدیل شده نمی کند؟»

مدیرعامل "جمعیت دوستداران طبیعت سبز کره زمین" با تاکید بر اینکه ظرفیت های تولید نهال های سازگار با بوم سازگان متنوع کشور، آنهم به تعداد تمام هموطنان مان وجود ندارد از مسوولان سازمان جنگل ها پرسید:« چگونه شعال می دهند هر ایرانی یک نهال بکارد؟ آیا پیش از طراحی یک برنامه در یک سازمان که ریاست آن، معاون وزیر است نباید با مشاوران ورزیده و کارشناسان کاربلد آن سازمان درباره آن امکان سنجی و برنامه ریزی کنند و بعد شعار داده و پوستر و بنر منتشر کنند؟!»

این کنشگر قدیمی محیط زیست گفت:« حتی دربهترین شرایط، ارزش های مختلف یک نهال دست کاشت، با یک نهال طبیعی، آنهم درجنگل های خدادادی که سابقه چندمیلیون ساله دارند مطابقت ندارد و برای رشد، نیازمند مراقبت های ویژه هستند.»

کشمیری با تاکید بر اینکه چرا دست اندرکاران، تصمیم گیران و مجریان، به فکر جنگل ها و مراتعی که نعمت های غیرقابل جایگزین خداوند برای حیات انسان ها و دیگر موجودات هستند و میلیون ها سال سابقه و قدمت دارند، نیستند گفت:« همه ساله هزاران هکتار از جنگل ها ومراتع را به خاطر ضعف ها و ناکارآمدی های مسئولان متولی و سایر دست اندرکاران، از دست می دهیم؟ شوربختانه این مصیبت به جان درختان باغی و درختان کاشته شده درکنار رودخانه ها وچشمه ها نیز افتاده و نابودی آنها با سرعت زیاد در جریان است .»

او از مسوولان و متولیان برنامه "هر ایرانی یک نهال" پرسید:« واقعا چه اتفاق خاصی افتاده که سازمان جنگل ها ومراتع، مراقبت از جنگل ها و مراتع را رها کرده و خواب کاشت نهال توسط هر ایرانی را دیده است؟! »

مدیرعامل "جمعیت دوستداران طبیعت سبز کره زمین" رهاشدگی جنگل ها ومراتع توسط سازمان متولی گفت:« کدام انجمن و نهاد علمی و کدامیک از فعالان، عاشقان و دل باختگان طبیعت میهن عزیزمان، و کدام مسئول مخلص ومتعهد می پذیرد که جنگل ها ومراتع را رها کنیم تا در آن هزار و یک تصرف و تخلف اتفاق بیفتد و به دنبال کاشت نهال برویم؛ آنهم بدون رعایت فرهنگ ایرانی - اسلامی و فارغ از پشتوانه های علمی!»

کم کاری سازمان جنگل ها

کشمیری درباره کم کاری های سازمان جنگل ها ومراتع نسبت به منویات مقام معظم رهبری هشدار داد:« چرا سازمان جنگل ها، مراتع وآبخیزداری کشور، نسبت به اجرای سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و نیز تاکیدهای ایشان در مورد تقویت بنیان های پدافندغیرعامل در حوزه منابع طبیعی ومحیط زیست، اهتمام و جدیت لازم را نداشته تا بدین ترتیب، دامنه بروز بحران های طاقت فرسای زیست محیطی را به حداقل ممکن برساند؟»

او در انتها تاکید کرد:« دلایل و استدلال های دیگری نیز وجود دارد که به خاطر جلوگیری از اطاله کلام، در این گزارش از آن صرف نظر می کنم؛ اما منتظر پاسخ و توضیحات مسوولان سازمان جنگل هاومراتع هستم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha