سلامت نیوز: اومیکرون، مسری ترین نوع ویروس کرونا تا به امروز، به قدری در سراسر جهان شایع است که به راحتی نمی توان درمورد چشم اندازی از کاهش همه گیری - چه رسد به پایان یافتن آن - در سال 2022 صحبت کرد. اما دلایل خوبی برای فکر کردن به پایان همه گیری وجود دارد.

شکست نه، اما می‌توانیم کووید 19 را بخوبی مدیریت کنیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فاینشنال تایمز، آمار مرگ و میر کووید-19 که بر سلامت جهانی و اقتصاد جهان تاثیرات گسترده‌ای داشته، در سال جاری کاهش می‌یابد، البته اگر دولت‌ها و مقامات بهداشتی از سیاست‌های مناسب پیروی کنند و البته به این شرط که ویروس عملکردی پیدا کند که بسیاری از دانشمندان امیدوارند به آن سمت برود.

مدت‌ها است مباحثات زیادی بین دانشمندانی که فکر می‌کنند پاتوژن‌های جدید مانند  Sars-Cov-2  (عامل بیماری کرونا) در گذر زمان باعث ایجاد بیماری خفیف‌تر می‌شوند و کسانی که می‌گویند به همان اندازه احتمال دارد ویروس در جهت خطرناک‌تری تکامل پیدا کند و مرگبارتر شود، در جریان است. بدون جانبداری، منطقی است که نتیجه بگیریم که تعامل بین ویروس و سیستم ایمنی انسان به این معنی است که هرچه افراد بیشتری از طریق واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری در برابر علائم شدید کووید-19 محافظت بدست آورند، وضعیت آینده بیماری چشم انداز بهتری خواهد داشت. هیچ نسل قابل تصوری از Sars-Cov-2 نمی‌تواند جهش‌های کافی در مکان‌های مناسب داشته باشد تا به طور کامل از ایمنی هومورال و سلولی(آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های T ) تولید شده توسط واکسن‌ها یا در معرض بیماری قرارگرفتن، دور بماند. در واقع هرچقدر ویروس قوی باشد، و جهش کند، علم از آن قوی‌تر است و ویروس نمی‌تواند از محافظت ایجاد شده بطور کامل بگذرد.

بنابراین، اولویت اصلی واکسیناسیون کل جهان است – همان کاری که باید در سال گذشته انجام می شد و نشد. متأسفانه، ناعدالتی و نابرابری در توزیع واکسن کووید-19 هرگز بیشتر از این نبوده است، به گفته سازمان جهانی بهداشت، تنها 10 درصد از جمعیت کشورهای کم درآمد حداقل یک واکسن کووید 19 تزریق کرده اند، در حالی که کشورهای ثروتمند در حال استفاده از واکسن های سوم یا حتی چهارم هستند. همانطور که سازمان بهداشت جهانی می گوید، با تولید جهانی نزدیک به 1.5 میلیارد دوز واکسن در ماه، به اندازه کافی برای ادامه برنامه های بوستر(تقویت کننده) واکسن وجود خواهد داشت، و باید تمرکز بر طرح هایی مانند کوواکس باشد تا منابع بسیار بیشتری نسبت به سال 2021 به کشورهای فقیرتر هدایت شود.

اگرچه عملکرد کشورهای ثروتمند و صنعتی در حمایت از جمعیت خود با ارائه دوز بوستر برای بزرگسالان و کمپین‌هایی برای واکسیناسیون کودکان تا حدودی توجیه دارد، اما نمی‌توان انتظار داشت که در مواجهه با انواع جدید و جهش یافته، مثلا هر چهار تا شش ماه یک بار، برای مدت طولانی به تزریق دوزهای بوستر برای همه مردم ادامه دهیم. ما باید به مصونیت ایجاد شده توسط تزریق‌های سالانه - ترجیحاً با نسل جدیدی از واکسن‌ها که در برابر همه انواع ویروس کرونا موثر باشند - و با قرار گرفتن مکرر در معرض آنچه دیر یا زود به یک عفونت خفیف‌تر بومی تبدیل خواهد شد، تکیه کنیم.

دولت‌ها و شرکت‌ها باید برای توسعه فناوری‌های جدید واکسن با محصولات mRNA، تشویق شوند. در عین حال، سرمایه گذاری بیشتری باید به سمت داروهای ضد ویروسی هدایت شود که می توانند نقش بیشتری در سرکوب علائم در افراد مبتلا داشته باشند.

یکی دیگر از زمینه های حیاتی که باید تقویت شود، تشخیص و نظارت است. الزامات در اینجا از اطمینان از وجود آزمایش‌های سریع که ابتلا افراد را قبل از ملاقات با دیگران و آلوده کردن ان‌ها تشخیص دهند، و نیز ایجاد ظرفیت توالی‌یابی ژنومی بیشتر در سراسر جهان برای نظارت بر ظهور گونه‌های جدید، است.

فرصت‌های اندکی که در ابتدای سال 2020 برای از بین بردن کووید-19 داشتیم مدت هاست که از بین رفته است. تلاش‌ها برای کنترل همه‌گیری تاکنون در شرایط اضطراری بهداشت جهانی توجیه شده است، اما نمی‌توان به طور نامحدود ادامه یابد. آسیب‌های جانبی این همه‌گیری- به سلامت و رفاه روانی، انسجام اجتماعی و اقتصاد جهانی - بسیار زیاد بوده و خواهد بود. امسال جهان باید تعامل و همکاری و انعطاف‌پذیری ایجاد کند تا بتوانیم با ویروس عامل کووید 19 و جهش‌های آن زندگی کنیم، به گونه‌ای که ویروس باعث اختلال کمتری در زندگی عمومی مردم جهان شود و در عین حال از افرادی که آسیب‌پذیرتر هستند نیز محافظت کافی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha