سلامت نیوز:آمار کرونا به‌طور امیدوارکننده‌ای در ایران کاهش‌یافته که به‌طور مستقیم نتیجه واکسیناسیون گسترده و نیز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ازسوی مردم است.

فعالیت مدارس، تابع تصمیم‌گیری ستاد ملی کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ، جدیدترین آمار وزارت بهداشت از آن حکایت دارد که در فاصله ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه 13دی‌ماه، آمار تلفات روزانه ویروس منحوس در ایران به 21نفر رسید.

آخرین‌باری که این تعداد مرگ‌ومیر کرونایی در کشور ثبت شد مربوط به 666روز قبل بوده است اما حالا نگرانی موجود افزایش تعداد دانش‌آموزان و کودکان کرونایی است که علت اصلی بیماری آن‌ها برخورد نزدیک در مدارس و سپس حضور در جمع‌های خانوادگی است.

بیمارستان‌ها و مطب پزشکانی که تا یکی، دو ماه قبل 
پر می‌شد از بیماران کرونایی، این روزها وضعیت آرام‌تری دارند که بسیار خوشایند است، هم برای پزشکان و هم برای مردم. اما همین تعداد محدودی از بیماران هم که به‌دلیل بیماری به پزشکان مراجعه می‌کنند معمولا کودکان کمتر از 12سال بوده یا والدینی هستند که فرزندان آن‌ها در چند روز قبل از آن بیماری را تجربه کرده‌اند. علت بیماری بسیاری از این کودکان نیز حضور در مدارس و بی‌توجهی دانش‌آموزان از یکسو و شاید کادر آموزشی مدرسه از سوی دیگر موجب افزایش آمار کودکان بیمار شده است.

کودکان کی واکسینه می‌شوند؟
مساله واکسیناسیون کودکان ازجمله مواردی است که در چند هفته اخیر ازسوی کمیته علمی مقابله با کرونا در دست بررسی است. دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا درباره واکسیناسیون کودکان گفته است: براساس مطالعات صورت‌گرفته در کشورهای دیگر دنیا و اویدنس‌های موجود دریافتیم که واکسیناسیون این گروه سنی الزامی است.

با توجه به اینکه سویه امیکرون در کشورهای دیگری که گسترش وسیع‌تری داشته، بیشتر سنین پایین را مبتلا کرده و در برخی کشورها حتی آمار ابتلا و بستری اطفال را به ۳۰درصد رسانده است، به همین دلیل واکسیناسیون این رده سنی ضرورت دارد. حمیدرضا جماعتی در ادامه به تشریح وضعیت امیکرون در کشور پرداخت و تاکید کرد: بحث دلمیکرون یک بحث تئوریک است که هنوز از مجامع علمی و محققان کشورهایی که شیوع بیشتری از امیکرون را داشتند، گزارش نشده است. تلفیق دوسویه دلتا و امیکرون هم فعلا وجود ندارد.


وی با اشاره به اینکه آنچه بیشترین تاکید و بحث کمیته علمی کشور بر آن است، موضوع بخش‌های مراقبت ویژه در کشور است، اظهار داشت: براساس گزارش‌ها، حدود ۱۲هزار و ۵۰۰تخت ICU داریم که از نظر تعداد تخت به نسبت جمعیت مشابه کشورهای پیشرفته هستیم. جماعتی تاکید کرد: با توجه به مشکلات موجود توصیه بر این است تا استراتژی‌های آموزشی به‌سمتی برود که گروه مراقبت‌های ویژه و پرستاران شاغل در بخش‌های ویژه قوی و آماده باشند. از طرفی باید پژوهش‌های موجود به سمتی برود که براساس اولویت‌های جامعه درخصوص رفع مشکلات باشد، یعنی محور پژوهش‌ها رفع مشکلات جامعه باشد.


واکسن‌های منتخب
 برخی اطلاعات رسیده  حکایت از آن دارد که هم‌اکنون سه واکسن سینوفارم، پاستوکووک و اسپایکوژن نامزد انتخاب نهایی برای واکسیناسیون کودکان پنج تا 12سال هستند. در صورت تایید نهایی ازسوی کمیته علمی و ستاد ملی مقابله با کرونا روند واکسیناسیون به‌سرعت اجرایی خواهد شد. اما در همین شرایط خانواده‌های بسیاری از بابت شیوع امیکرون در مدارس نگران هستند و این سوال برای آن‌ها مطرح است که مدارس در چه شرایطی تعطیل خواهند شد؟ در این‌باره سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش توضیحاتی را ارائه کرده است.

اعظم گودرزی دراین‌باره به  گفته است: وزارت بهداشت و وزارت آموزش‌وپرورش نظرات خود را ارائه می‌دهند، درنهایت ستاد مقابله با کرونا تصمیمات خود را به ما ابلاغ می‌کند تا ما آن‌ها را به ادارات کل استان‌ها ارسال می‌کنیم. هرچه را ستاد ملی مقابله با کرونا به ما ابلاغ کند قطعا باید اجرا شود. وی در ادامه یادآور شد: مهرماه سال گذشته ازسوی وزارت بهداشت نامه‌ای درخصوص شاخص تعطیلی مدارس به ما ابلاغ شد که نشان داد بر مبنای آن چطور کلاس و مدرسه را در چنین شرایطی باید تعطیل کرد.

به گفته این مقام مسوول در وزارت آموزش‌وپرورش، «وزارت بهداشت اعلام کرده است که اگر در کلاس یک نفر دارای PCR مثبت و مشکوک بود قطعا آن کلاس به شکل مجازی برگزار می‌شود.» البته خبرهای رسیده ازسوی مخاطبان به  حکایت از آن دارد که برخی خانواده‌ها بیماری فرزند خود را سرماخوردگی تلقی کرده یا حتی کرونا را مخفی می‌کنند و به این ترتیب دانش‌آموز هم در مدرسه حضور می‌یابد و همین مساله موجب انتقال بیماری به دیگران می‌شود.

گودرزی درباره آمار دانش‌آموزان مبتلا به کرونا هم گفته است: «ما نمی‌توانیم همه آمارهایی را که در فضای مجازی اعلام می‌شود تایید کنیم ولی دانش‌آموز نیز یک عضو از جامعه ایرانی محسوب می‌شود. همانطورکه هرکدام از ما امکان ابتلا داریم، برای دانش‌آموز نیز این احتمال وجود دارد. اما اینکه بگوییم دانش‌آموز حتما از مدرسه این ویروس را گرفته تایید نمی‌کنیم، زیرا دانش‌آموز فقط به مدرسه نمی‌آید، بلکه با افراد دیگری خارج از مدرسه هم تعامل دارد.»
 
امیدواری به تداوم کاهش آمار تلفات
وزارت بهداشت و درمان دیروز اعلام کرد که در فاصله ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه 13دی‌ماه، 21بیمار کرونایی در ایران جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان ویروس منحوس در ایران به 131هزار و 702نفر برسد. همچنین در همین مدت 1677بیمار جدید هم در کشور شناسایی شده و 334نفر آن‌ها در مراکز درمانی کشور بستری شدند. بااین‌حساب تعداد کلی بیماران کرونایی ایران هم به 6میلیون و 42هزار و 589نفر رسید.

آمار واکسیناسیون هم حکایت از آن دارد که تا صبح دیروز ۵۹میلیون و ۹۰۹هزار و ۱۵۰نفر دوز اول، ۵۲میلیون و ۱۴۰هزار و ۴۰۵نفر دوز دوم و هشت‌میلیون و ۳۷۳هزار و ۴۶۷نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۲۰میلیون و ۴۲۳هزار و ۲۲دوز رسید. همچنین در طول روز یکشنبه هم ۴۱۹هزار و ۵۸۵دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. براساس گزارش‌ها، حدود ۱۲هزار و ۵۰۰تخت ICU داریم که از نظر تعداد تخت به نسبت جمعیت مشابه کشورهای پیشرفته هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha