سلامت نیوز: ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از عفونت های مقاربتی (STIs) است. این یک ویروس خطرناک است که که در بین خانم ها بسیار رایج است. انواع مختلفی از HPV وجود دارد. برخی از انواع زگیل تناسلی کم خطر نامیده می شوند و برخی از انواع آن می توانند منجر به سرطان دهانه رحم، مقعد یا دهان شوند و پرخطر نامیده می شوند. در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با راه های درمان زگیل تناسلی توسط پزشک متخصص لازم است.

بررسی و شناخت های روش های درمان زگیل تناسلی توسط پزشک متخصص

در رابطه با روش های درمان زگیل تناسلی توسط پزشک متخصص نکته ای که حائز اهمیت است این است که درمان شناخته شده ای برای HPV وجود ندارد، اما واکسنی وجود دارد که می تواند در برابر برخی از انواع ویروس ها از بدن محافظت کند. در حقیقت زگیل تناسلی در ناحیه کشاله ران، ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد می شود. آنها می توانند اندازه ها و اشکال مختلفی داشته باشند. برخی مانند لکه های سفید صاف به نظر می رسند و برخی دیگر درشت هستند. گاهی اوقات شما به هیچ وجه نمی توانید زگیل ها را ببینید، لذا مشاهده این امر نیازمند مراجعه به پزشک متخصص زگیل تناسلی است.

پزشک اغلب با مشاهده دقیق ناحیه تناسلی و مقعدی می تواند تشخیص دهد که آیا زگیل تناسلی دارید یا خیر. او ممکن است از شما سوالاتی در مورد علائم و عوامل خطر بپرسد. عوامل خطر مواردی هستند که احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهند. گاهی اوقات پزشک از بافت زگیل برای آزمایش نمونه برداری استفاده می کند. برای زنان، اگر تست پاپ غیرطبیعی داشته باشند، پزشک می‌تواند آزمایش HPV را انجام دهد که انواع پرخطر ویروس را بررسی می‌کند.

بررسی روش های درمانی زگیل تناسلی توسط پزشک

هیچ درمان مشخص شده ای برای HPV وجود ندارد، اما می توان علائم آن را تا حدودی درمان کرد. در مورد اینکه آیا باید زگیل تناسلی قابل مشاهده را درمان کنید یا خیر بهتر است با پزشک متخصص خود صحبت کنید. زگیل ها گاهی بدون درمان از بین می روند، اما ممکن است گسترش پیدا کنند. اکثر مردم به دلیل علائم ظاهری خود به درمان روی می آورند، اما اگر علائمی ندارید و نگران ظاهر زگیل تناسلی خود نیستید، می توانید صبر کنید و ببینید که آیا زگیل ها از بین می روند یا خیر.

اگر تصمیم به درمان زگیل تناسلی دارید، با پزشک خود در مورد بهترین درمان صحبت کنید. داروهای تجویزی موثری در این حوزه وجود دارد که شما یا پزشکتان می توانید روی زگیل ها اعمال کنید. یا پزشک شما می تواند آنها را با لیزر، جراحی یا با فریز کردن از بین ببرد. حتی اگر زگیل های قابل مشاهده را درمان کنید یا زگیل های شما بدون درمان از بین بروند، عفونت HPV می تواند در سلول های بدن شما باقی بماند. این امکان وجود دارد که زگیل تناسلی را به همسرتان منتقل کنید حتی اگر هیچ نشانه ای از آنها نداشته باشید.

راه های درمان زگیل تناسلی توسط پزشک متخصص

روش های درمانی و پیشگیری از HPV و زگیل تناسلی

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی یا هر بیماری مقاربتی دیگر این است که رابطه جنسی یا تماس پوست با پوست تناسلی نداشته باشید. اگر رابطه جنسی دارید، رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید.

از کاندوم لاتکس استفاده کنید. کاندوم های لاتکس می توانند به کاهش خطر گسترش زگیل تناسلی کمک کنند، اما از کل ناحیه تناسلی در برابر تماس پوست به پوست محافظت نمی کنند.

قبل از اینکه با کسی رابطه جنسی داشته باشید، در مورد بیماری های مقاربتی با او صحبت کنید. به یاد داشته باشید که یک فرد بدون اینکه بداند ممکن است آلوده شود. اگر علائم بیماری مقاربتی را دارید، بهتر است رابطه جنسی نداشته باشید. سعی کنید با کسی که علائم دارد یا ممکن است در معرض یک بیماری مقاربتی قرار گرفته باشد، هرگز رابطه جنسی نداشته باشید.

تشخیص زگیل تناسلی

زگیل تناسلی بر اساس معاینه تشخیص داده می شود. اگر پزشک یا پرستار شما مطمئن نباشد که این ناحیه زگیل است، ممکن است بیوپسی انجام دهد.

درمان زگیل تناسلی توسط پزشک متخصص

راه های زیادی برای درمان زگیل تناسلی توسط پزشک متخصص وجود دارد: برخی شامل استفاده از دارو و برخی شامل روش های متعدد دیگر هستند. حتی با درمان، این امکان وجود دارد که زگیل ها در عرض چند هفته یا چند ماه عود کنند. این به این دلیل است که با درمان زگیل لزوماً از شر تمام ویروس (HPV) که باعث زگیل می شود خلاص نمی شوید. برخی از سلول ها در پوست و واژن که ظاهر طبیعی دارند ممکن است آلوده به HPV باقی بمانند. در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد که بتوانید به طور دائمی از شر HPV در تمام سلول های آلوده خلاص شوید، اما بیشتر افراد ویروس و زگیل ها را با تقویت سیستم ایمنی خود طی دو سال برطرف می کنند.

بهترین درمان برای زگیل بستگی به تعداد زگیل ‌های شما، محل قرارگیری آنها، برخی شرایط سلامتی (مانند بارداری و بیماری ‌های موثر بر سیستم ایمنی) و ترجیحات شما و ارائه‌ دهنده مراقبت‌ های بهداشتی شما دارد. زگیل ها لزوماً نیازی به درمان ندارند، به خصوص اگر آزاردهنده نباشند. پزشک یا ماما ممکن است درمان زگیل های بزرگ در بارداری را برای جلوگیری از انسداد دهانه واژن توصیه کند. مشخص نیست که درمان زگیل در بارداری از انتقال HPV به جنین جلوگیری می کند یا خیر.

راه های درمان زگیل تناسلی توسط پزشک متخصص

درمان های پزشکی برای رفع زگیل تناسلی

درمان‌های پزشکی شامل کرم‌ها یا مایعاتی است که شما یا پزشک یا پرستارتان باید روی زگیل بمالید. همه این درمان ها باید یک یا چند بار در هفته استفاده شوند تا زمانی که زگیل ها از بین بروند.

پودوفیلین

پودوفیلین درمانی است که بافت زگیل را از بین می برد. پزشک یا پرستار محلول را مستقیماً روی زگیل ها با سواب پنبه ای می مالند و شما باید یک تا چهار ساعت بعد آن ناحیه را بشویید. درمان هر هفته به مدت چهار تا شش هفته یا تا زمانی که ضایعات از بین بروند تکرار می شود. عوارض جانبی از تحریک خفیف پوست تا درد و زخم های پوستی متغیر است. پودوفیلین در زنان باردار استفاده نمی شود.

پودوفیلوکس

پودوفیلوکس شبیه پودوفیلین است، اما می ‌توانید پودوفیلوکس (کاندیلوکس) را در خانه استفاده کنید. با استفاده از یک سواب پنبه ای، ژل یا محلول مایع را دو بار در روز به مدت سه روز متوالی روی زگیل ها بمالید. سپس تا چهار روز آینده از هیچ درمانی استفاده نکنید. می توانید این چرخه را تا چهار بار تکرار کنید تا زمانی که زگیل ها از بین بروند. پودوفیلوکس در زنان باردار استفاده نمی شود. عوارض جانبی پودوفیلوکس مشابه عوارض پودوفیلین است.

اسید بی کلرواستیک و اسید تری کلرواستیک

هر دو اسید بی کلرواستیک (BCA) و اسید تری کلرواستیک (TCA) اسیدهایی هستند که بافت زگیل را از بین می برند TCA بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و باید توسط پزشک یا پرستار اعمال شود. ارائه دهنده اسید را یک بار در هفته به مدت چهار تا شش هفته یا تا زمانی که زگیل ها از بین بروند، روی زگیل استفاده می کند. عوارض جانبی TCA شامل درد و سوزش است TCA برای استفاده در دوران بارداری بی خطر است.

ایمیکیمود

ایمیکیمود (Aldara) کرمی است که سیستم ایمنی را برای از بین بردن زگیل تحریک می کند. می توانید کرم را مستقیماً روی زگیل بمالید (معمولاً قبل از خواب) و سپس 6 تا 10 ساعت بعد ناحیه را با آب بشویید. کرم را سه روز در هفته تا 16 هفته استفاده می کنید. سوزش و قرمزی خفیف در هنگام استفاده از ایمیکیمود طبیعی است و به این معنی است که درمان موثر است. ایمیکیمود در دوران بارداری توصیه نمی شود.

اینترفرون

اینترفرون دارویی است که باعث پاسخ ایمنی می شود. این دارو در چندین شکل درمانی (تزریق، ژل موضعی) موجود است، اما مطالعات نشان داده است که زمانی که به صورت تزریقی در زگیل داده شود، موثرتر است. عوارض جانبی اینترفرون شامل علائم شبیه آنفولانزا، خستگی، بی اشتهایی و درد است. اینترفرون معمولاً به عنوان درمان خط اول توصیه نمی شود. ممکن است در ترکیب با جراحی و یا سایر درمان‌ های پزشکی استفاده شود، به ‌ویژه در مورد زگیل ‌هایی که با درمان ‌های دیگر بهبود، می یابد.

راه های درمان زگیل تناسلی توسط پزشک متخصص

نتیجه گیری:

بسیاری از زنان ممکن است مبتلا به این نوع عفونت شوند که شناسایی روش های درمانی و تشخیص به موقع پزشک بسیار ضروری می باشد. تقریباً تمام موارد سرطان دهانه رحم توسط HPV ایجاد می شود. انجام منظم تست پاپ یا HPV احتمال ابتلا به دیسپلازی دهانه رحم را در مراحل اولیه کاهش می ‌دهد و حذف توده‌ های پیش سرطانی می‌ تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم کمک کند. در حال حاضر، هیچ دستورالعمل غربالگری ثابتی برای سرطان‌ های مرتبط با HPV به جز سرطان دهانه رحم وجود ندارد، بنابراین معمولاً این سرطان‌ ها تنها زمانی پیدا می ‌شوند که علائم ایجاد کنند و درمان بر اساس شناخت مرحله سرطان است. زگیل های پوستی معمولی اغلب خود به خود و بدون هیچ درمانی از بین می روند، به خصوص در کودکان؛ اما ممکن است دو تا سه سال طول بکشد تا زگیل از بین برود، بنابراین بسیاری از مردم آن را درمان می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha