سلامت نیوز: سیلاب مناطق جنوبی کشور در روزهای اخیر، خسارت‌های جانی و مالی سنگینی را بر مردم این مناطق تحمیل کرد و چندین روستا تخلیه اضطراری شد. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، استان‌های درگیر سیل و آب‌گرفتگی را آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، قزوین، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و یزد اعلام کرده است.

سیل بی‌تدبیری در جنوب کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،روز گذشته سخنگوی سازمان اورژانس کشور از جان باختن 10نفر طی چند روز گذشته در سیل مناطق جنوبی کشور خبر داد. همچنین تعداد مصدومان به 23نفر و مفقودین سیل اخیر به دو نفر رسید. در پی این حوادث، روز گذشته رئیس‌جمهور وزیر نیرو را راهی مناطق سیل‌زده کرد. معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان با انتقاد از روند کند امدادرسانی از عدم دسترسی به شهرستان‌های سیل‌زده خبر داد و گفت: در بخش دشتیاری، اورکی و پیر سهراب با بارندگی شدید مواجه بودیم که برخی از شهرستان‌ها به حالت جزیره درآمده‌اند و هیچ مسیر دسترسی به این شهرستان‌ها وجود ندارد.

شدت بارش‌ها در برخی شهرستان‌های جنوبی به حدی بوده است که باعث انسداد مسیرهای ارتباطی و بروز خساراتی برای مناطق روستایی شد و براثر وقوع سیل تعداد زیادی از گوسفندان روستاییان و عشایران تلف شدند که هنوز میزان دقیق از خسارت سیل برآورد نشده است. گزارش ها از فارس نشان می‌دهد که بارش‌ها و سیلاب در شهرستان‌های جنوبی این استان ۵نفر را به کام مرگ کشاند. مهدی خوبیار، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر فارس گفت: بر اثر وقوع سیل و آب‌گرفتگی شدید پنج نفر در شهرستان‌های لار، مهر و داراب جان باختند و تعداد ۵نفر نیز مصدوم و به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

به گفته خوبیار از هشتم دی‌ماه تا کنون نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر فارس به ۸هزار و ۱۸۶حادثه‌دیده داشته به ۲۷نفر اسکان اضطراری داده شد. او شهرستان‌های درگیر را سپیدان، ارسنجان، ممسنی، قیروکارزین، رستم، شیراز، اقلید، فیروزآباد، لامرد، داراب، استهبان، جهرم، زرین دشت، فسا، لارستان، نی‌ریز، خرامه، خنج، مهر، اوز، کازرون، مرودشت، خرم بید و گراش اعلام کرد. سیلاب در استان فارس مدارس وراوی را غیرحضوری کرد و خسارت‌هایی را نیز به برخی شهرستان‌ها ازجمله مهر، لارستان، استهبان وارد کرد.


همچنین گزارش‌های اعلامی از هرمزگان نیز از تخلیه اضطراری ۵روستا در میناب حکایت دارد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در این خصوص گفت: پنج روستا در شهرستان میناب در پی بارندگی و سیلاب نیاز به تخلیه اضطراری یافتند که این کار انجام شد. مهرداد سلحشور اضافه کرد: ۳۵ روستا همچنان مشکل قطعی آب دارند که دلیل آن قطعی مسیر است و برخی محله‌های شهر سیریک هم با این مشکل روبه‌رو هستند و باید تا فروکش کردن آب منتظر ماند.


او افزود: اهالی این روستاها اسکان اضطراری داده شدند و همچنین برخی محله‌های شهر پارسیان ‌هم تخلیه اضطراری شدند. سلحشور ادامه داد: آب‌گرفتگی معابر شهری و منازل مسکونی در بندرعباس و میناب و قشم و برخی محلات پارسیان و محله سنگی در رودان رخ‌داده است.مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اضافه کرد: ۳۵روستا همچنان مشکل قطعی آب دارند که دلیل آن قطعی مسیر است و برخی محله‌های شهر سیریک هم با این مشکل روبه‌رو هستند و باید تا فروکش کردن آب منتظر ماند.


علیرضا میربهاالدین، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان نیز از امدادرسانی به ۸۲۱خانوار آسیب‌دیده از سیلاب در این منطقه خبر داده و گفته است کمک‌رسانی به مردم ۲۷روستای حومه چابهار، کنارک، سرباز، نیکشهر و فنوج همچنان ادامه دارد. گزارش‌ها از چابهار نیز حاکی است که بارآن‌همه مراکز آموزشی، ادارات و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان را به تعطیلی کشانده است. بارش‌های کم‌سابقه در منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه در دو شهرستان چابهار و کُنارک، موجب آب‌گرفتگی اکثر معابر و منازل شهروندان شده و خسارات متعددی به زیرساخت‌ها وارد کرده است. عبدالغفور هوت، فرماندار کنارک گفته در حال حاضر، بیش از دو هزار خانه در شهر بندری کنارک درگیر آب‌گرفتگی است و مردم نیازهای امدادی دارند.به گفته او، شهر کنارک به‌واسطه خاک نفوذناپذیری که دارد نمی‌تواند بیش از پنج میلی‌متر آب را در خود جای دهد و در واقع زمین این شهر کشش لازم برای جذب بیش از ۳۵۰میلی‌متر بارندگی چند روز اخیر را ندارد.

 عدم دسترسی به شهرستان‌های سیل‌زده

معین‌الدین سعیدی، عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی نیز در مورد سیل و طوفان حاره‌ای در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: با جاری شدن سیل و طوفان حاره‌ای در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان به‌ویژه سواحل مکران منازل مردم دچار آب‌گرفتگی شده است. در چند روز اخیر در شهر کنارک در عرض 20دقیقه شاهد بارش 120میلی‌متر باران سیل‌آسا بودیم؛ که مجموع بارندگی به میزان 370 میلی‌متر رسیده است. این در شرایطی است میزان بارندگی در بدترین حالت بیشتر از 100میلی‌متر در سالانه نبوده است. نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: عدم وجود زیرساخت‌ها و ساختارهای ضعیف در کنارک منجر به آب‌گرفتگی منازل شده است؛ اکثر شهرستان‌های سیستان و بلوچستان از دشتیاری گرفته تا کنارک به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها امروز با آب‌گرفتگی شدید مواجه شده‌اند.


سعیدی با اشاره به عدم وجود زیرساخت‌ها در مواقع بحرانی ادامه داد: این اولین بار نیست که شاهد چنین شرایطی هستیم بلکه با هر بارندگی شاهد آب‌گرفتگی شدید هستیم.
نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: دامنه امدادرسانی و زیرساخت‌ها به‌قدری ضعیف است که نیازمند کمک‌رسانی از مرکز هستیم.

 تکرار بحران‌ها و عدم وجود زیرساخت‌ها

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر در مجلس هم دراین‌باره با اشاره به ادامه بارندگی‌های شدید و وقوع سیلاب در استان هرمزگان، گفت: یکی از دلایل اصلی بروز این سیلاب‌ها عدم مهار آب‌های سطحی است، درحالی‌که بارها این مهم را به مسئولان گوشزد کرده اما هیچ‌گاه به تذکرات ما برای مهار آب‌های سطحی و لایروبی سدها و رودخانه‌ها توجهی نشده است.


نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر سدسازی به‌درستی صورت گرفته بود و بودجه‌ها برای لایروبی تخصیص پیدا می‌کردند اکنون شاهد وارد شدن چنین خساراتی به زندگی و مشاغل مردم نبودیم. او افزود: فرسوده بودن زیرساخت‌های شهری مانند سیم‌های انتقال برق و تجهیزات فرسوده، سبب شده بلافاصله بعد از یک بارندگی برق مناطق مختلف قطع شود، این در حالی است که زیرساخت‌های مخابرات و جاده‌ای به‌ویژه در روستاها بسیار ضعیف است.

مرادی بر ضرورت ایجاد دیوارهای حفاظتی بر جوار رودخانه‌ها تأکید کرد و افزود: بی‌توجهی به مسائل فوق سبب شده باران، بلای طبیعی تلقی شود. این نماینده مجلس با بیان اینکه باید خسارات وارده به خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی مردم از سوی دولت جبران شود، گفت: این آب‌های سطحی که درنهایت حیف می‌شوند می‌توانست آب شرب و آب کشاورزی کشاورزان را تأمین کند اما نداشتن برنامه‌ریزی برای ذخیره آب‌های سطحی سبب شده ما باوجود داشتن بارندگی‌های مناسب از خشک‌سالی رنج ببریم. نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر بنگاه‌های اقتصادی بزرگ مانند شرکت‌های نفتی مطابق قانون به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند می‌توان بسیاری از مشکلات را کاهش داد و زیرساخت‌های لازم را ایجاد کرد اما متأسفانه بنگاه‌های اقتصادی به درصد ناچیزی از مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل می‌کنند.


در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و بی‌توجهی‌های صورت گرفته به محیط‌زیست، علاوه بر پدیده گردوغبار، وقوع سیلاب‌ها نیز زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است. کارشناسان معتقدند تغییرات اقلیمی تنها بخشی از مشکلات محیط‌زیستی کشور است و بخش عمده آن ناشی از سوء مدیریت و بی‌تدبیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha