سلامت نیوز :محققان اتریشی موفق شدند که با روش تصویربرداری جدید بیماری ام اس را به صورت زودهنگام تشخیص دهند.

تشخیص زودهنگام بیماری ام اس با روش تصویربرداری جدید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محققان اتریشی موفق به توسعه یک روش تصویربرداری جدید شده‌اند که می‌تواند تغییرات بیوشیمیایی در مغز مبتلایان به بیماری ام اس را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

این روش جدید طیف‌سنجی رزونانس مغناطیسی پروتون نام دارد که می‌تواند مواد تولید شده در حین متابولیسم را که با بیماری ام اس مرتبط است، شناسایی کند.

این تکنیک تصویربرداری جدید می‌تواند تغییرات شیمیایی مغز را در نواحی از مغز تشخیص دهد که با روش ام آر آی عادی قابل مشاهده نیست. این تغییرات شیمیایی باعث تغییر در بافت مغز نمی‌شوند؛ ولی با بیماری ام اس مرتبط هستند.

در حال حاضر بیماری ام اس با ضایعات موجود در ماده سفید مغز با استفاده از روش‌های ام آر آی استاندارد تشخیص داده می‌شود. این ضایعات با از دست دادن پوشش محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین مرتبط هستند. این آسیب با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است؛ ولی زمانی که این تغییرات در سطح میکروسکوپی و در مرحله بیوشیمیایی باشد، مزیت‌های بیشتری دارد و احتمال موفقیت درمان بسیار بیشتر خواهد بود.

این مطالعه با بررسی ۶۶ بیمار مبتلا به ام اس نشان می‌دهد میزان یکی از مشتقات اسید آمینه به نام NAA در مبتلایان به ام اس کاهش می‌یابد. سطح پایین این ماده با اختلال در یکپارچگی نورون‌های مغز مرتبط است.

ادامه مطالعات نشان می‌دهد این افراد سطوح بالایی از یک ترکیب به نام MI دارند که در سیگنال‌دهی سلولی نقش دارد. افزایش این ترکیب با التهاب همراه است.

بررسی ترکیبات شیمیایی در مقیاس میکروسکوپی تنها بخشی از توان بالقوه این روش است و محققان معتقدند در اثربخشی درمان بسیار موثر است.

در حال حاضر حدود سه میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ام اس مبتلا هستند. محققان دانشکده پزشکی هاروارد گزارشی مبنی بر علائم اولیه ام اس ارایه کرده‌اند و به افراد هشدار می‌دهند که این علائم را جدی بگیرند:

۱-مشکلات بینایی
۲-مشکلات تعادل
۳-سوزن سوزن شدن و خواب رفتن انگشتان دست و پا
۴-تغییرات ناگهانی دمای بدن اعم از کاهش یا افزایش
۵-تغییرات مداوم در عملکرد دستگاه گوارش
۶-مشاهده چرخشی هر یک از علایم ذکر شده در موارد یک تا پنج
۷-ضعف عضلانی
۸-مشکلات شناختی و عدم تمرکز
۹- خستگی مفرط
نتایج این مطالعه در نشریه Radiology منتشر شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha