سلامت نیوز:موارد شناسایی ابتلا به «اُمیکرون» در کشور روندی افزایشی به خود گرفته است. هرچند به گفته معاون درمان وزارت بهداشت از نظر درمانی تفاوتی بین اُمیکرون و سویه دلتا وجود ندارد، اما سرایت‌پذیری بالای اُمیکرون نسبت به سویه دلتا سبب شده مسئولان بهداشت و سلامت کشور بیش از پیش بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و همچنین تزریق دوز سوم واکسن به عنوان راه مقابله با  اُمیکرون تأکید کنند.

 درهای کهریزک روی «اُمیکرون» بسته شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در شرایطی که بیمارستان‌های کشور در وضعیت آماده‌باش قرار دارند نگرانی از سلامت افرادی که در مراکز نگهداری از سالمندان و معلولین به صورت جمعی زندگی می‌کنند نیز افزایش یافته است. کهریزک به عنوان بزرگترین مرکز نگهداری از سالمندان و معلولین کشور یکی از دغدغه‌های بزرگ به شمار می‌آید چراکه شیوع اُمیکرون در این مرکز با جمعیتی در حدود 1630 مددجو می‌تواند شرایط وخیم و فاجعه جبران ناپذیر را به دنبال داشته باشد. معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک اما از به کارگیری تدابیر ویژه و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در کهریزک خبر می‌دهد.


حمیده پورفهیم با تأکید بر اینکه هنوز موردی از ابتلا به اُمیکرون در کهریزک دیده نشده است، به «ایران» می‌گوید: قاعدتاً با توجه به رفت و آمد کارکنان و پرسنل به خارج از مرکز نمی‌توان به طور قطع مانع ورود و انتشار سویه اُمیکرون در آسایشگاه شد و ممکن است این سویه نیز همانند سایر سویه‌های کرونا برخی از مددجویان را مبتلا کند. اما برای پیشگیری از شیوع و ابتلای مددجویان همچنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را مو به مو و خیلی دقیق رعایت می‌کنیم.


70 درصد مددجویان، دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند
 او درخصوص تزریق دوز سوم واکسن به مددجویان بیان می‌کند: از آنجایی که تزریق اولین دوز واکسن در این مرکز از اسفندماه سال 98 آغاز شد، با توجه به زمانبندی تزریق دوز دوم و سوم از تیرماه سال جاری مکاتبات لازم انجام شد. اواخر مهر و اوایل  آبان ماه واکسن کرونا برای تزریق دوز سوم در اختیار آسایشگاه قرار گرفت تا طبق زمانبندی تزریق صورت بگیرد. خوشبختانه تاکنون بیش از 70 درصد مددجویانی که نوبت دریافت دوز سوم واکسن آنها فرا رسیده بود واکسن کرونا را دریافت کردند. از تعداد باقی مانده تعداد کمی به دلیل شرایط جسمانی، ممنوعیت تزریق واکسن دارند و مابقی هم با فرارسیدن زمان تزریق حتماً دوز سوم واکسن را تزریق خواهند کرد.


معاون توانبخشی آسایشگاه کهریزک اضافه می‌کند: با وجود تزریق واکسن برای پیشگیری بیشتر، تجمعات در فضای بسته برگزار نمی‌شود و تمام سفرها کنسل شده است. کلاس‌های آموزشی مددجویان به تفکیک بخش‌ها برگزار می‌شود و کلاس‌های تجمعی باوجود اینکه اغلب مددجویان سه دوز واکسن را دریافت کرده‌اند در فضای بسته برگزار نمی‌شود و تلاش می‌کنیم این کلاس‌ها را که در روحیه مددجویان بسیار مؤثر است در فضاهای باز برگزار کنیم. آموزش موارد بهداشتی به پرسنل  نیز متوقف نشده و به صورت ماهانه بازآموزی همچنان ادامه دارد.


او با بیان اینکه همه پرسنل این مرکز دائماً از ماسک استفاده می‌کنند، می‌گوید: چون این بیماری تنفسی است علاوه بر استفاده دائمی پرسنل از ماسک، امکان تهویه مناسب هوای اتاق‌ها فراهم شده تا مشکلی پیش نیاید. شست وشوی درست دست‌ها یکی دیگر از مواردی است که بر آن تأکید می‌شود و همه همکاران و همچنین مددجویانی که توان آن را دارند مکرر دست‌های خود را به شیوه درست می‌شویند تا مانع انتشار بیماری به سایر افراد شوند.


پورفهیم با اشاره به برقراری مرخصی‌ها و ملاقات‌های حضوری تصریح می‌کند: افرادی که همه دوزهای واکسن را تزریق کرده‌اند به مرخصی می‌روند اما پس از بازگشت از مرخصی حدود دو هفته در قرنطینه می‌مانند و پس از انجام تست‌ها و کنترل علائم اگر مشکل خاصی نداشتند وارد بخش می‌شوند. از آنجایی که ملاقات با اقوام، بستگان و دوستان نقش بسزایی در بهبود شرایط روانی و روحی مددجویان دارد این امکان نیز فراهم شده و هم اکنون ملاقات‌ها با برنامه ریزی‌های صورت گرفته  در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.


حال عمومی مبتلایان خوب است
معاون توانبخشی آسایشگاه کهریزک با تأکید براینکه علائم ابتلا به سویه جدید همانند سرماخوردگی است، می‌گوید: درحال حاضر 11 نفر مبتلا به بیماری کرونا در بخش قرنطینه آسایشگاه بستری هستند که خوشبختانه حال عمومی آنها خوب است و خطری آنها را تهدید نمی‌کند. اما باید بگویم نزدیکی علائم این بیماری به سرماخوردگی کار را برای درمانگران این مرکز سخت کرده است. چون هر فرد سرماخورده را به چشم یک بیمار کرونایی می‌بینیم و اقدامات لازم از جمله انجام تست کرونا و خدمات درمانی و قرنطینه به طور کامل صورت می‌گیرد. خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته تاکنون بیمار بدحال کرونایی نداشته‌ایم.


پورفهیم در مورد نیکوکارانی که در کهریزک رفت و آمد دارند، می‌گوید: نیکوکاران طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از آذرماه سال گذشته مجدداً وارد آسایشگاه شدند و در کنار مددجویان و همکاران خدمت‌رسانی می‌کنند. این افراد در کارهای یدی و فیزیکی مانند حمام، نظافت و جابه‌جاکردن مددجویان کمک می‌کنند. اما آنچه بیش از هر چیز به چشم می‌خورد، این است که کمک‌های مردمی به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی کم شده است.

حقیقت این است که شیوع بیماری کرونا شرایط اقتصادی را در همه دنیا تحت تأثیر قرار داده و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست و این امر سبب شده کمک‌هایی که به این آسایشگاه ارائه می‌شود نسبت به سال‌های گذشته به شکل چشم‌گیری کاهش یابد. این درحالی است که این مرکز با کمک‌های مردمی اداره می‌شود و در دوران کرونا هزینه‌های ما بشدت افزایش یافته است.

برای مثال علاوه بر توجه بیشتر به تغذیه مددجویان برای تقویت بنیه بدنی آنها، تعداد اعزام‌ها به بیمارستان هم بسیار بیشتر از سابق شده است. چون درمانگرهای ما با مشاهده هر علامت مشکوکی که گفته می‌شود از عوارض بیماری کووید 19 است فرد مبتلا را به بیمارستان انتقال می‌دهند تا از شدت بیماری و مشکلات ناشی از آن کاسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha