سلامت نیوز: در حادثه تصادف زنجیره ای بیش از 50 خودرو در محور بهبهان-رامهرمز، پنج نفر کشته و 41 نفر مصدوم شدند.

مرگ تلخ در مه صبحگاهی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، رئیس پلیس راه خوزستان در خصوص جزئیات تصادف زنجیره‌ای صبح دیروز در بهبهان اظهار کرد: حدود ساعت ۷:۴۰ دیروز (۲۰ دی‌ماه) خبر تصادف در کیلومتر ۱۰ محور بهبهان – اهواز، اطلاع‌رسانی شد.

سرهنگ رضا دولتشاهی افزود: این حادثه در دو لاین مخالف اتفاق افتاده بود؛ در یک لاین ۹ خودرو با هم برخورد کرده‌ بودند که تصادف این خودروها خسارتی بود.

وی ادامه داد: در لاین مخالف در فاصله حدود ۲۰۰ متری، حدود ۵۰ خودرو با هم تصادف کرده ‌ بودند که در پی این حادثه سه دستگاه خودرو دچار حریق شدند و در یکی از این خودروها یک خانواده سه نفره و یکی از سرنشینان یکی دیگر از خودروها در صحنه فوت کردند. رئیس پلیس راه خوزستان گفت: نیروهای اورژانس و هلال احمر نیز مصدومان را به بیمارستان‌ها اعزام کردند. علت حادثه مه گرفتگی، بی توجهی به جلو و رعایت نکردن فاصله طولی اعلام شده است.

وی که در یک بخش خبری تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: صبح دوشنبه شاهد مه‌آلودگی شدید در این محور و همه محورهای خوزستان بودیم. در روزهای گذشته نیز چند حادثه مشابه در محورهای خوزستان اتفاق افتاد. این حادثه به دلیل بی توجهی به جلو و رعایت نکردن فاصله طولی اتفاق افتاده است اما علت اصلی حادثه در دست بررسی است. در پی این حادثه، این محور بر ای ساعاتی مسدود شد. دستورات قضایی لازم برای رسیدگی به تصادف زنجیره‌ای بهبهان- اهواز صادر شد

همچنین به گزارش میزان، علیرضا قاسمی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان از صدور دستورات قضایی لازم برای رسیدگی به تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان- اهواز خبر داد. آیا پلیس نمی توانست جلوی تصادف زنجیره‌ای در خوزستان را بگیرد؟

مهر نیز در گزارشی نوشت: پلیس می گوید «مه» عامل وقوع تصادف زنجیره ای درخوزستان بوده و طبق قانون امکان انسداد مسیر وجود نداشته است؛ اما این سوال مطرح می شود که آیا نمی شد جلوی وقوع این حادثه را گرفت؟

سرهنگ عین ا... جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور در گفت و گویی با شبکه خبر اعلام کرد بر اساس گزارش‌های اولیه در این محور «مه» شدید حاکم بوده و دید رانندگان به حداقل رسیده است؛ رانندگان به جای این که در چنین شرایطی از سرعت خود بکاهند همچنان با سرعت به مسیر خود ادامه داده‌اند و به همین دلیل چند خودرو به هم برخورد کرده‌ و این تصادف را رقم زده‌اند. وی ادامه داد: در مواد ۱۲۹ و ۱۳۰ قانون راهنمایی و رانندگی ذکر شده است که اگر رانندگان در یک مسیر حرکت می‌کنند و دیدشان به حداقل رسید، باید فاصله بیش از ۵۰ متر را رعایت کنند و حتماً سرعتشان را کاهش دهند یا اصلاً در یک جای امن توقف کنند تا شرایط به حالت طبیعی بر گردد. معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا تصریح کرد: متأسفانه صبح دوشنبه رانندگان با همان سرعت قبل به مسیر خود ادامه دادند و موجب به وجود آمدن این تصادف شدند و خودشان را گرفتار کردند.

جهانی ادامه داد: اگر «مه» همه جاده را بگیرد معمولاً پلیس و راهداری جاده را مسدود می‌کنند اما وقتی «مه» به صورت مقطعی و تکه تکه است خود رانندگان باید موارد ایمنی و آیین نامه‌ای را رعایت کنند. به گفته وی، در این جاده شرایط به گونه‌ای نبوده است که پلیس بخواهد ورود و جاده را مسدود کند.

معاون اجتماعی پلیس راهور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در جاده در روزهای اخیر تصادفات مشابهی داشته ایم، گفت: بله در روزهای اخیر هم موارد مشابهی داشته ایم. جهانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که پس چرا با این که در این جاده در روزهای اخیر تصادف اتفاق افتاده است، باز هم پلیس ورود و جاده را ایمن سازی نکرده است، گفت: مقامات استانی اطلاعیه و هشدارهایی مبنی بر مه آلود بودن جاده در روزهای اخیر منتشر کرده بودند.

آیا پلیس فقط باید طبق قانون عمل کند یا فراتر از آن هم می‌تواند ایده داشته باشد؟ درست است که طبق قانون پلیس تنها زمانی باید جاده را مسدود کند که «مه» سرتاسری باشد اما در مواردی نظیر طرح موتوریار که ایده‌ای فراتر از قانون بوده و توسط پلیس برای ایجاد رفتار مناسب ترافیکی استفاده می شود؛ می‌شد در این جا هم پلیس ورود کند و از علایم هشداردهنده در جاده استفاده کند. شاید در برخی موارد بتوان بدون نیاز به رد شدن از مرزهای قانونی برای حفظ جان هموطنان اقدامی کرد تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha