یکی از اصلی ترین مقوله‌های راه اندازی الکتروموتور سه فاز کار با درایوهای صنعتی می‌باشد. درایو صنعتی که با نام اینورتر صنعتی ایرانی نیز در صنعت کاربرد دارد، به عنوان ابزاری برای کنترل الکتروموتور به کار گرفته می‌شود. در این مطلب ضمن آشنایی با کاربردهای اینورتر یا درایو صنعتی به تشریح برخی از اصلی ترین کاربردهای آن می‌پردازیم. 

بررسی اصلی ترین کاربردهای درایو صنعتی

همچنین به شما پیشنهاد می کنیم که بعد از خواندن این مقاله جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درایو صنعتی و اینورتر های صنعتی ایرانی مقاله دیگری نیز با این مضمون بخوانید؛ برای این کار کافی است تا اینجا ضربه بزنید.

درایو صنعتی چیست؟

همان طور که اشاره شد، درایو صنعتی وظیفه کنترل و تنظیم دور موتور در یک الکتروموتور صنعتی را بر عهده دارد. دور موتور تابعی از فرکانس منبعی است که موتور به طور پیوسته از آن تغذیه می‌کند؛ در این شرایط کنترل‌گر یا کنترلر موتور می‌تواند به صورت دستی یا اتوماتیک آن موتور را به حرکت درآورد یا از ادامه حرکت آن جلوگیری کرده و آن را متوقف کند. درایوها یا کنترلرهای موتور در ابعاد گوناگون طراحی شده و برای مصارف مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان استفاده در کامپیوترهای ساده تا خط تولید پیچیده صنعتی را نام برد. در واقع، درایو در الکتروموتورها توان ورودی با ولتاژ و فرکانس ثابت را به توان خروجی با ولتاژ و فرکانس متغیر تبدیل می‌کند.

درایو صنعتی

مهم ترین کاربردهای درایو صنعتی

به طور کلی، درایوهای صنعتی یا اینورتر برای کنترل دور موتور، تنظیم ولتاژ و فرکانس در الکتروموتورهای تک فاز یا سه فاز به کار گرفته در بخش‌های مختلف صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آن جمله می‌توان به استفاده در انواع پمپ‌های صنعتی و ساختمانی، سیستم‌های آب رسانی بوستر پمپ، فن‌های صنعتی مثل فن کوره، فن گلخانه، فن تهویه، فن کولینگ تاور، فن تونل، بلوئر، آسانسور، اسپیندل موتور در دستگاه‌های CNC چوب و فرزکاری، ماشین آلات خم و برش، ماشین آلات جوشکاری، انواع جرثقیل‌های سقفی و تاور کرین‌های سنگین، نوار نقاله، دستگاه‌های اکسترودر، انواع ماشین آلات صنایع چاپ، ماشین آلات بسته بندی، انواع ماشین آلات صنایع تزریق پلاستیک، پارکینگ‌های طبقاتی، استفاده در پنل‌های خورشیدی، منبع تغذیه، منابع برق اضطراری، گرمکن القایی و ... اشاره کرد. با توجه به آن چه مطرح شد، برخی از اصلی ترین کاربردهای درایو صنعتی عبارت‌اند از:

1. محافظت از موتور در برابر تحمیل بار الکتریکی ناگهانی و سنگین

2. صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌های جانبی موتور

3. افزایش طول عمر قطعات مکانیکی به دلیل کاهش ضربه‌های مکانیکی در قسمت‌های مختلف موتور و تجهیزات حرکتی با راه اندازی نرم موتور

4. کاهش جریان راه اندازی برق و در نتیجه دوام و افزایش طول عمر موتور

5. امکان روشن و خاموش کردن موتور بدون نیاز به قطع و وصل برق اصلی

6. حفاظت از موتور در برابر افزایش ناگهانی ولتاژ و امکان کار موتور در شرایط ولتاژ متغیر

7. امکان تغییر سرعت و جهت حرکت موتور بدون نیاز به کنداکتور و ادوات برقی دیگر

8. افزایش سرعت بیشتر از سرعت نامی در موتور

9. کاهش صداهای زائد

10. یکی از نکات کلیدی و تأثیرگذار در هر فعالیت تولیدی و صنعتی راندمان بالای دستگاه‌ها و تجهیزات آن است. اینورتر صنعتی یا درایو نیز مهم‌ترین کاربرد را برای افزایش بازده کاری دستگاه‌ها دارد. بسیاری از دستگاه‌ها، موتورها و تجهیزات برقی در اثر شوک استارت یا تحمیل بار اضافه‌ الکتریکی و ولتاژ ورودی بالا آسیب می‌بینند و اغلب از کار می‌افتند. در چنین شرایط، حتی ممکن است مشکلات دستگاه شناسایی نشده و نتوان آن را رفع کرد که این معنای ضرر مالی و زمانی قابل توجه برای اصلاح و راه‌اندازی مجدد تأسیسات مربوطه است.

11. کنترل دستگاه به وسیله درایو صنعتی به گونه‌ای است که به هوشمند سازی دستگاه منجر می‌شود. فعالیت‌هایی از جمله جلوگیری از ورود بار اضافه و آسیب‌های مشابه، عدم نیاز به قطع منبع اصلی برق در هنگام خاموش و روشن کردن دستگاه، امکان تغییر سرعت و جهت حرکت موتور بدون نیاز به کنداکتور و... از جمله قابلیت‌های هوشمندانه این سیستم‌ها محسوب می‌شوند.

12. یکی دیگر از کاربردهای اینورتر یا همان درایو توانایی کنترل فرکانس و ولتاژ کاری موتور به ‌طور بهینه است. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن برای حفاظت از موتور در برابر آسیب‌های ناشی از بار اضافه‌ الکتریکی، اتصال فاز به فاز، ولتاژ پایین یا بالا و سایر آسیب‌های این ‌چنینی به شمار می‌آید. در واقع، سرعت بهینه‌ الکتروموتورها با درایو صنعتی تنظیم می‌شود و به همین دلیل طول عمر دستگاه‌ها افزایش می‌یابد.

اینورتر صنعتی ایرانی

13. کاربرد اینورتر یا درایو صنعتی مربوط به کاهش مصرف برق به‌ویژه در فن‌ها و پمپ‌ها است. درایوها معمولا با افزایش راندمان موتور موجب کاهش مصرف انرژی الکتریکی در آن می‌شوند. در واقع، اینورتر موتور میزان توان مورد نیاز برای اعمال در موتور را محاسبه کرده و به این طریق میزان برق مصرفی را نیز کنترل کرده و آن را کاهش می‌دهد.

14. به طور کلی، بارهایی که به درایو AC صنعتی اعمال می‌شوند، شامل دو گروه گشتاور ثابت و گشتاور متغیر هستند. بارهای گشتاور متغیر نسبت به بارهای گشتاور ثابت صرفه‌ جویی انرژی بسیار بالاتری را ارائه می‌دهند. بارهای گشتاور متغیر، دستگاه‌هایی مثل پمپ‌ها و فن‌های گریز از مرکز را شامل می‌شوند که اکثرا کاربردهای HVAC (مخفف Heating, ventilation, and air conditioning) را تشکیل می‌دهند؛ این کاربردها به مجموعه تکنولوژی‌های مربوط به گرمایش، تهویه و تهویه‌ مطبوع اطلاق می‌شوند و در برگیرنده فناوری‌های مربوط به ایجاد آسایش از طریق تهویه و ایجاد شرایط دمایی مطبوع برای محیط‌های داخلی ساختمان هستند. از سوی دیگر، بارهای گشتاور ثابت نیز شامل نوار نقاله ارتعاشی، پرس پانچ، سنگ شکن، ماشین ابزارها و کاربردهای دیگری هستند. در این دستگاه‌ها درایو صنعتی از نسبت ثابت V/F پیروی می‌کند؛‌ به این معنی که میزان تغییر فرکانس سیستم ارتباط مستقیم با ولتاژ دارد و به همان اندازه که فرکانس تغییر می‌کند، ولتاژ نیز به همان نسبت تغییر خواهد کرد.

در این مطلب چند مورد از اصلی ترین کاربرد اینورتر یا درایو صنعتی را بیان کردیم و با نحوه کار درایو در برخی از مهم‌ترین دستگاه‌های صنعتی به منظور بهبود کیفیت سیستم‌ها آشنا شدیم. اگر شما نیز پیشنهادی در رابطه با اصلی ترین کاربرد درایو صنعتی دارید، آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha