چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 334123

سلامت نیوز:حدود دو ما پیش بود که در گزارشـی به شیوع سالک در شهرهای شـــرقی کشور همچون سبزوار اشاره کـــرده و در آن گزارش تاکید شده بود که اگر مسئولان فکری به حال کنترل تکثیر پشه‌های خاکی (به‌عنوان ناقل) و مخازن (جوندگان صحرایی) نکنند، به زودی این بیماری با توجه به روند خشکسالی کشور، به شهرهای بزرگ می‌رسد.

مراقب بیماری سالک باشید؛رسیده به تهران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، بنا به آمار هم‌اکنون 17 استان درگیر بیماری سالک هستند و چندی پیش نیز مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن ابراز نگرانی در خصوص بیماری سالک در استان مرکزی، از احتمال بومی شدن این بیماری در استان خبر داد. این درحالی است که پسماندها، اختلال در جمع‌آوری زباله و نخاله ساختمانی از جمله موارد موثـــر در شیوع بیماری سالک هستند.

  سالک به تهران رسید 

در شرایطــی کـــه وضعیــــت محیط زیستی و انباشت زبالــه‌ در جنوب تهران به یک معضل تبـــدیل شده، موارد ابتلا به بیماری سالک مشاهده شده است. گفته می‌شود بیشتر در مناطق روستایـــی این استان گزارش‌هایی درباره ابــتلا به این بیماری منتشر شده است. ایسنا روز سه‌شنبه ۲۱ دی (۱۱ ژانویه) با انتشار گزارشی درباره شیوع بیماری سالک در مناطق روستایی تهران اطلاع‌رسانی کرده است. در این رابطه محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت به مسئولان و مردم ایران هشدار داده که اگر برای مقابله با این بیماری سریع اقدام نشود، جلوگیری از ادامه شیوع آن مشکل‌ترخواهد شد. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار مدیریت شیوع بیماری سالک را چندبخشی می‌داند و معتقد است: «سازمان‌های مختلف کشور باید به طور هماهنگ علیه شیوع آن اقدام کنند.»

او در این ارتباط گفت: «موضوع کنترل حیوانات ولگرد، پسماندها و جمع‌آوری زباله و نخاله ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا هر کدام از اینها می‌تواند منبع بیماری سالک در یک منطقه‌ای باشد که حتی پیش از این هم بیماری در آنجا دیده نشده است.» او حتی پیش بینی کـــرده است که مقابله با این بیماری «نسبت به گذشته به سادگی میسر نیست و کنترل سختی دارد که گاهی سال‌هــا کنترل آن طول می‌کشد.»

رئـــیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیــر وزارت بهداشت توضیحی درباره این موضوع که چرا کنترل این بیماری دشوارتر از گذشته شده ارائه نداد. 

  توصیه به مردم 

بیماری سالــــک، یک بیماری پوستی است کـــه بـــه علت گزش حشرات در ناحیه پوست صورت و دست و پای انسان‌ها ایجاد می‌شود. اندازه زخم‌های ناشی از این بیماری می‌تواند حتی چند سانتی‌متر باشد. در صورت درمان نیز، آثار این زخم‌ها می‌توانند به طور دائمی بر روی پوست بمانند. بر اساس ارزیابی محمدمهدی گویا فرد مبتلا به بیماری سالک باید حدود یک ماه تحت مراقبت‌های خاص قرار گیرد.  این در حالی است که درمان این بیماری می‌تواند شش ماه تا یک سال طول بکشد. دکتر بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت می‌گوید: «قدمت بیماری سالک در ایران به دوران ابوعلی سینا باز می‌گردد و امر تازه‌ای در کشور ما نیست.

وی درباره موارد پیشگیرانه به این زخم دردنــاک که برای همیشه جای زخم آن برروی پوست باقی خواهد ماند، می‌افزاید: آموزش و اطلاع‌رسانی به منظور پیشگیری از بیماری بسیار مفید و موثر است. مردم از وسایل حفاظت فردی باید استفاده کنند، معمولا پشه‌های ناقل از غروب تا طلوع آفتاب فعال هستند و در این زمان‌ها مردم باید با پوشش کامل، لباس‌های آستین بلند و جوراب‌های مناسب در مناطقی که بروز سالک دیده شده در بیرون از منزل رفت و آمد کنند. نکته دیگر استفاده از اسپری‌های دور کننده حشرات است، که در مناطقی از بدن که امکان پوشاندن آن وجود ندارد، از این اسپری‌ها استفاده شود. نکته دیگر، در منازل از تورهای آغشته به سم ماندگار حشرات استفاده شود.

از سوی دیگر دستگاه‌های متولی نیز نخست باید اقداماتی را انجام دهند که از بروز این بیماری جلوگیری کنند، مبارزه با جوندگان و موش‌های صحرایی طی سال‌های گذشته در استان‌های بومی افزایش داشته، همین‌طور مبارزه با پشه‌های خاکی و هماهنگی بین بخشی برای بهسازی محیط و ارتقای بهداشت محیط در حال انجام است. خدمات تشخیص و درمانی این بیماری نیز رایگان است و با وجود هزینه سنگینی که برای درمان و تشخیص آن بردوش وزارت بهداشت می‌گذارد و داروهای آن از خارج کشور وارد می‌شود، به‌طور رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha