سلامت نیوز :حذف ارز ترجیحی و پرداخت آن به حلقه آخر و حذف دلالان در روزهای اخیر بارها به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم دولت مطرح شده است؛ برنامه‌ای که اگرچه موضوعی منطقی و اقتصادی است اما اجرای آن نیازمند سازوکارهای دقیق و حساب‌شده‌ای است تا جامعه بیش از این دچار تکانه‌های اقتصادی نشود.

تکذیب نان کارتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،البته این تنها موضوع مهم اقتصادی در هفته‌های گذشته نیست و موارد دیگری مانند قیمت بنزین نیز موردتوجه مردم قرار گرفته است. انتشار اخباری درخصوص افزایش قیمت بنزین باعث شد تا مقامات مسوول در این خصوص نکاتی را مطرح کنند. هرچند این موضوع قویا تکذیب شد اما گفته‌های سخنگوی دولت دراین‌باره نیز جای تامل دارد. علی بهادری‌جهرمی درباره اختصاص یارانه بنزین به افرادی که خودرو ندارند، گفت: تا پیش از این یارانه بنزین به دارندگان خودروها اختصاص پیدا می‌کرد که ناعادلانه بود، چراکه بخشی از مردم فاقد خودرو هستند و چیزی به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت.

سخنگوی دولت افزود: موضوع دیگر اینکه برخی مردم چند خودرو داشتند و چند برابر افرادی که یک خودرو دارند از این یارانه استفاده می‌کردند؛ بنابراین برای اینکه یارانه بتواند توزیع عادلانه‌تری داشته باشد، طرح این است که بنزین یارانه‌ای به افراد اختصاص پیدا کند. وی همچنین گفت که طرح یارانه بنزین به‌صورت آزمایشی در کیش و قشم اجرایی شده است.
 
یارانه نان و بنزین در هاله‌ای از ابهام
 اختصاص یارانه بنزین مستقیما به افراد اگرچه هنوز در کیش و قشم اجرایی شده است اما همین موضوع نیز زمینه‌ای برای اجرای فراگیر آن است که سوالاتی را به وجود آورده است؛ البته این تنها خبر در عرصه اقتصادی نیست و ازاین‌دست خبرها در هفته‌های اخیر بارها مطرح شده است. از افزایش مبلغ پرداخت یارانه‌ها و موضوعات دیگر مانند کارت نان بارها مطرح شده که درنهایت هیچ‌کدام به مرحله اجرا نرسیده است.


اخیرا نیز صدور کارت نان موضوعی بود که همه را به واکنش واداشت. درنهایت رییس روابط‌عمومی سازمان برنامه‌وبودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: نه قرار است کارت نان صادر شود، نه نان کوپنی در دستورکار است، اگر طرح نهایی شود، فقط مصرف‌کننده نهایی با همان کارتی که یارانه می‌گیرد، نان یارانه‌ای نیز خریداری می‌کند.سیدمحمد موسوی در ادامه یادآور شده است که پرداخت یارانه به حلقه آخر (مردم) و حذف دلالان؛ معلوم است به مذاق برخی‌ها که نان‌شان آجر می‌شود، خوش نیاید.

«مسعود میرکاظمی»، رییس سازمان برنامه‌وبودجه‌ ۲۱دی‌ماه جاری از بررسی نحوه توزیع یارانه آرد و نان در دولت خبر داد و درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه۱۴۰۱ گفت: دارو و نان حلقه آخر تخصیص ارز ترجیحی هستند. طرحی برای خرید نان با کارت مخصوص در دست بررسی است.وی درباره جزئیات این طرح در دست بررسی گفته بود؛ اگر قرار باشد تخصیص ارز برای نان ادامه پیدا کند به این صورت خواهد بود که با کارتی که در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت، اقدام به خرید نان می‌کنند.
 
توضیحات پورابراهیمی درخصوص یارانه انرژی و ارز ترجیحی
 محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته با اشاره به عدم تغییر حامل‌های انرژی در بودجه۱۴۰۱ تاکید کرد: تا به امروز افزایش حامل‌های انرژی نه پیشنهاد دولت است و نه مجلس نظر داده و اگر دولت هم پیشنهاد دهد مجلس قطعا آن را رد می‌کند.تاکید نمایندگان مجلس بر مخالفت با هرگونه افزایش قیمت‌های حامل انرژی از یکسو و طرح ابهاماتی درخصوص چگونگی اختصاص یارانه نقدی نشان می‌دهد که باید دقت بیشتری در این‌مورد به‌کار برده شود تا معیشت مردم بیش از این دچار چالش نشود.


پورابراهیمی همچنین درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه۱۴۰۱ گفت: وضعیت موجود باید تعیین تکلیف شود، مجلس و کارشناسان معتقدند این وضعیت نباید ادامه یابد چون غیر از فساد و تولید رانت و از بین بردن تولید در کشور چیزی عاید کشور نکرده و مردم عایدی از آن نبرده‌اند.رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در چهار سال گذشته هزار و 300هزار میلیارد تومان رانت در اقتصاد ایران به‌واسطه ارز ترجیحی توزیع کردیم که معادل کل بودجه عمومی امسال کشور است. اگرچه هنوز هیچ‌کدام از طرح‌های دولت در زمینه اقتصادی به سرانجام نرسیده و اجرایی نشده است اما آثار و تبعات آن باید بیش از هر زمانی موردتوجه قرار گیرد.


رضوانی: حذف ارز ترجیحی هنوز از نظر مجلس قطعیت ندارد
 در این زمینه با غلامحسین رضوانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 کشور به گفت‌وگو نشستیم. وی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» اظهار داشت: حذف ارز ترجیحی هنوز از نظر مجلس شورای اسلامی قطعیت ندارد. این موضوع در حد لایحه است و لایحه نیز هنوز تصویب نشده است.وی گفت: بحث‌ها و موضوعاتی که در کمیسیون تلفیق نیز در جریان است هنوز به نقطه حذف ارز 4200تومانی نرسیده است. حذف ارز ترجیحی موافقان و مخالفان جدی دارد.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: باید بحث‌های کارشناسی دقیقی صورت بگیرد تا ببینیم این اقدام چه تبعات و فوایدی دارد. موافقان حذف ارز 4200تومانی معتقدند که این موضوع رانتی و فسادزاست و معتقدند که حذف آن اجتناب‌ناپذیر است.رضوانی با بیان اینکه مخالفان حذف ارز ترجیحی می‌گویند که باید مطمئن شویم که روش‌های جبران به‌خوبی انجام‌شده و افکار عمومی به‌خوبی اقناع شود، گفت: کلیت موضوع این است که با توجه به تاثیری که حذف ارز ترجیحی در معیشت مردم دارد، آیا روش‌های جبرانی به‌گونه‌ای هست که نمایندگان بتوانند قانع شده و راضی شوند که مشکلی برای معیشت مردم به وجود نخواهد آمد؟عضو کمیسیون تلفیق بودجه1401 کشور تاکید کرد: کارت کالابرگ یارانه‌ای هم مطرح شده و یکی از بحث‌های در دستور هم همین است که آیا سیستم‌ها به‌اندازه کافی برای این کار آماده هستند. یکی از بحث‌ها روی همین مبلغ و کیفیت پرداخت و دامنه شمول است.


وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته شاهد فشارهایی اقتصادی زیادی بر مردم بوده‌ایم، گفت: هر تصمیم و اقدامی باید به‌گونه‌ای باشد که هیچ فشار به مردم وارد نشود. معیشت مردم بیش از هر چیز برای نمایندگان مهم است و تمام تلاش‌شان را برای جلوگیری از هرگونه فشار بیشتر به مردم به کار خواهند برد.

رضوانی عضو کمیسیون تلفیق: موضوع کارت و کالابرگ یارانه ای هم مطرح شده است و یکی از بحث های در دستور کار کمیسیون تلفیق این است که آیا سیستم ها به اندازه کافی برای این کار آماده هستند. یکی از بحث ها روی همین مبلغ و کیفیت پرداخت و دامنه شمول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha