دبیرخانه مذکور باید آسیب‌ها را رصد کرده و تمهیداتی برای حل آسیب ها بیاندیشد، روانشناسان و مشاوران را آموزش داده تا بتوانند در مواقع بحرانی به کمک مسئولین و مردم آیند.

پیشنهاد سازمان نظام روانشناسی برای تشکیل دبیرخانه «مداخله در بحران»

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، با تاکید بر اهمیت آگاهی مسئولین از روانشناسی بحران به هنگام بروز حوادث، گفت: با توجه به عدم آگاهی مسئولان و مردم  نسبت به نحوه مواجه با بحران، پیشنهاد ما تشکیل یک دبیرخانه مداخله در بحران با رویکرد سلامت روان است که از نظر ساختاری تحت نظر وزارت کشور و از نظر محتوایی تحت نظر سازمان نظام روانشناسی و مشاور کشور باشد تا روانشناسان و مشاوران تحت آموزش ویژه مدیریت سلامت روان در بحران قرار گرفته و بتوانند در شرایط ویژه به مسئولین و مردم مشاوره دهند.

دکتر محمد حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا، همزمان با پنجمین سالگرد حادثه پلاسکو درباره اهمیت روانشناسی بحران اظهار کرد: باید نگاه و دیدگاه مسئولین نسبت به بحران تغییر کرده و روانشناسان و مشاوران را در کنار خود ببینند. افرادی که در حوزه مدیریت بحران مسئولیت دارند باید تحت آموزش روانشناختی قرار گیرند. 

وی ادامه داد: متاسفانه بعضا دیده می‌شود خود مسئولان در مواجهه با حوادث دچار  استرس و اضطراب شده و اینگونه بحران را افزایش می‌دهند و این در حالی است که معمولا به هنگام بحران و حوادث چشم و اتکاء مردم به مدیران و مسئولان است. 

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، ادامه داد: از این رو باید «دبیرخانه مداخله در بحران» شکل گرفته تا سرمایه‌های اجتماعی همچون روانشناسان و مشاوران و جامعه شناسان آموزش دیده و همیشه در حالت آماده باش باشند و به هنگام وقوع حوادث، فورا به محل حادثه رفته و در کنار مسئولان قرار گیرند و به حفظ آرامش مردم و مسئولین کمک کنند. 

حاتمی با بیان اینکه توجه به مشکلات روانشناختی آسیب دیدگان به هنگام بروز بحران، عدم رها کردن آنها پس از بحران نیز باید مورد تاکید این دبیرخانه باشد، تصریح کرد: بنابراین دبیرخانه مداخله در بحران باید با رویکرد مدیریت سلامت روان، آموزش مهارت‌ها و مداخله در بحران‌ها  و حتی آسیب‌هایی نظیر اعتیاد که بعضا می‌تواند به مرز بحران رسیده‌ و روان جامعه را تحت تاثیر قرار دهد باید تشکیل شده و فعالیت کند.

دبیرخانه مذکور باید آسیب‌ها را رصد کرده و تمهیداتی برای حل آسیب ها بیاندیشد، روانشناسان و مشاوران را آموزش داده تا بتوانند در مواقع بحرانی به کمک مسئولین و مردم آیند. 

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اثرات مخرب افزایش استرس و اضطراب مردم در کاهش تاب آوری آنها به هنگام بروز بحران، خاطر نشان کرد: به هنگام بروز بحران بعضا واکنش های غیر قابل پیش بینی از افرادی که در متن بحران و یا در حاشیه بحران قرار دارند می‌بینیم چراکه تمام افراد جامعه تحت تاثیر بحران قرار می‌گیرند و  استرس و اضطراب ناشی از بحران می‌تواند بحران را شدیدتر و افراد را  آسیب‌پذیرتر کند. از این رو باید برای مواجهه با بحران از پیش برنامه‌ریزی کرد و پیش از بروز بحران حتما باید مردم و مسئولان تحت آموزش‌های مختلف قرار گیرند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha