سلامت نیوز :اگر به این باور رسیده‌اید که هرچه بیشتر میوه و سبزی مصرف کنید، سلامتی خود را بیشتر تضمین کرده‌اید، وقت تجدیدنظر فرا رسیده است.

مواد غذایی سالمی که باید در مصرف آنها احتیاط کرد

به‌ گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دویچه وله در مطلبی به نقل از نشریه "ریدرز دایجست" آورده است: متخصصان هشدار می‌دهند که مصرف بیش‌ از حد و افراطی مواد غذایی هر چقدر هم که سالم باشند، مجاز نیست و سلامت شما را به خطر خواهد انداخت. برخی از خوردنی‌های مفید که نباید در مصرف آنها افراط کرد شامل موارد زیر است:

کلم بروکلی

یک ماده غذایی فوق‌العاده و مملو از آنتی‌اکسیدان‌های مفید است که خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، اما زمانی که کلم بروکلی در مقادیر بسیار زیاد مصرف شود، ممکن است منجر به کم‌کاری تیروئید گردد. این سبزی حاوی تیوسیانات است که می‌تواند جذب ید را برای بدن شما دشوار کند.

شیر بادام و شیرهای گیاهی

مشکل جایگزین‌های شیر گاو، مانند شیر بادام، جوی دوسر، کنف، سویا، نارگیل و ... این است که آنها اغلب بسیار فرآوری شده هستند و قندهای اضافه زیادی دارند. در واقع، این شیرهای گیاهی معمولا مقدار کمی از گیاه واقعی را دارند. به‌عنوان‌مثال، یک لیوان شیر بادام متوسط، فقط حدود چهار عدد مغز بادام دارد.

چای سبز

این چای مملو از کاتچین‌ها یا همان آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به دفع سرطان، التهاب و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. با این حال، تانن‌های موجود در چای سبز می‌تواند با جذب «آهن غیر هِم» (آهن منابع گیاهی) نیز تداخل داشته باشد، بنابراین اگر سطح آهن پایینی دارید یا در معرض خطر کمبود آهن هستید، از نوشیدن چای سبز همراه با وعده‌های غذایی خودداری کنید.

مرکبات

در حالی که مرکبات برای اکثر افراد سالم هستند، مرکباتی مانند گریپ‌فروت، می‌توانند با فهرست طولانی از داروها، از جمله برخی استاتین‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها تداخل داشته باشند. اگر دارو مصرف می‌کنید، همیشه با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که می‌توانید با خیال راحت مرکبات را مصرف کنید.

برنج قهوه‌ای

در حالی که برنج قهوه‌ای می‌تواند منبع غلات کامل باشد، ممکن است بسته به محل رشد آن، سطوح بالاتری از آرسنیک نسبت به برنج سفید داشته باشد. خوردن روزانه برنج قهوه‌ای و محصولات با مشتقات برنج قهوه‌ای می‌تواند منجر به قرار گرفتن در معرض آرسنیک بیشتر شود. مسمومیت با آرسنیک می‌تواند باعث ایجاد عوارض جدی در سلامتی و حتی مرگ، در صورت عدم درمان شود.

اسفناج

اکثر مردم تقریباً به‌ اندازه کافی سبزیجات برگ‌دار از جمله اسفناج در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. سبزی‌های برگ‌دار منبع فوق‌العاده کم‌کالری ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله منیزیم، لوتئین، اسید فولیک و ویتامین K هستند. اما برای افرادی که شایع‌ترین نوع سنگ کلیه موسوم به اگزالات کلسیم را دارند، اسفناج می‌تواند مشکل‌ساز باشد زیرا حاوی سطوح بالایی از اگزالات است که می‌تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه در افراد در معرض خطر شود.

آب

حتی نوشیدن بیش‌ازحد آب در مدت زمان کوتاه هم می‌تواند تعادل الکترولیت‌ها را مختل کند و به نوبه خود منجر به کاهش خطرناک سطح سدیم در بدن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha