سلامت نیوز:بارش برف و کولاک شدید، مناطق غربی و شمــال غربی ایــران را زمین‌گیر کرده و وضعیــت در استـان کردستان به‌حدی وخیم است که مـردم برای تهیه نان و آب‌ آشامیدنی، با مشکل روبه‌رو هستند. طبق تماس‌هایی که  گرفته شـده، قیمت یک لیتر آب آشامیدنی، به 10 هزار تومان رسیده و نان نیز بسیار کمیــاب شده، شرکت‌های خدمات شهری نیز در سنندج امکان عبور و مرور به حاشیــه شهر ندارند، و تلمباری از زباله روبه‌رو هستند. شهروندان استان کردستان و سنندج از غافلگیـــری شهــرداری گلایه‌مند هستند.

گرفتارشدن دوباره هزاران نفر در برف

بارش برف و کولاک شدید، مناطق غربی و شمــال غربی ایــران را زمین‌گیر کرده و وضعیــت در استـان کردستان به‌حدی وخیم است که مـردم برای تهیه نان و آب‌ آشامیدنی، با مشکل روبه‌رو هستند. طبق تماس‌هایی که  گرفته شـده، قیمت یک لیتر آب آشامیدنی، به 10 هزار تومان رسیده و نان نیز بسیار کمیــاب شده، شرکت‌های خدمات شهری نیز در سنندج امکان عبور و مرور به حاشیــه شهر ندارند، و تلمباری از زباله روبه‌رو هستند. شهروندان استان کردستان و سنندج از غافلگیـــری شهــرداری گلایه‌مند هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،یکی از شهروندان سنندجی‌، می‌گوید: «اصلا شهرداری و مدیریت بحران، پیش بینی این شدت از برف را نکرده‌ بودند و این موضوع را می‌توان از آمادگی آنها دریافت. هنوز مناطقی که با بـــارش برف مواجه هستند، بعـــد از 72 ساعت بازگشایی نشده‌اند. ترافیک در روز نخست بارش برف، در شهر شکل گرفت و به‌دلیل اینکه نان به نانوایی‌ها دیر رسید، مردم با کمبود نان روبه‌رو شدند، ولی در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.» وی باور دارد: «کم‌کاری شهراری در این موضوع بسیار جای تعجب داشت، چون راه‌ها دیر باز شدند و نمک پاشی صورت نگرفت و هنوز پس از 72 ساعت مردم خودشان مشغول بازکردن راه‌ها هستند.» 

  سرمای قطبی در سقز 

از سوی دیگر، سقز با دمای ۲۴. ۳درجه زیر صفر، جمعه شب سردترین شهر کشور بود و در شهرهای دیگر نیز و در جاده‌های بین شهری، بیش از 5 متر برف باریده، که همین امر سبب شده بسیاری از مناطق روستایی در محاصره برف قرار بگیرند. پس از سقز، خیرآباد زنجان با دمای ۲۴ درجه سانتیگراد زیر صفر، سردترین مناطق کشور گزارش شده‌اند. در همین حال، اخبار هواشناسی از تداوم بارش‌ها در کشور خبر می‌دهند و طبق آخرین اعلام، یک سامانه جدید بارشی در کشور و استان در حال شکل‌گرفتن بوده که احتمال ورود آن از روز چهارشنبه هفته جاری پیش‌بینی می‌شود. این در حالی است که رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی جدید به غرب و شمال غرب کشور طی ۲۴ ساعت آینده و بارش برف و باران در بیش از ۱۶ استان کشور خبر داد و گفت: «امروز و فردا در نیمه شرقی کشور کاهش محسوس دما بین پنج تا ۱۰ درجه رخ خواهد داد.»

  نیروهای نظامی وارد شدند 

امیر جعفرزاده، مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی، در روز جمعه گفت: «امدادگران این استان طی ۳۰ ساعت گذشته به چهار هزار نفر که در برف و کولاک محورهای مواصلاتی این استان گرفتار شده بودند، امدادرسانی کرده‌اند. ۱۷ حادثه برف و کولاک جاده‌ای و کوهستانی نیز در این مدت زمان رخ داده و ۱۵۰۰ خانوار در این مناطق دچار حادثه شده‌اند.» در همین حال بسیاری از مسئولان استانی از مشکلات در تردد برون‌شهری و روستایی در مناطق غربی کشور خبر داده‌اند، از جمله مرتضی زمانپور، فرماندار کوهرنگ در استان چهارمحال‌ و بختیاری روز جمعه به خبرگزاری ایسنا گفت که در پی وزش باد شدید و کولاک و برف راه ارتباطی ۱۵۰ روستا در این شهرستان مسدود شده است.

زمانپور در ادامه همچنین گفت که «۳۰۰ خودرو نیز در روزهای گذشته در محورهای کوهستانی شهرستان کوهـــرنگ در برف و کولاک گرفتار شده‌ و به آنها امدادرسانی شده است.» در همین حال تصاویری از امدادرسانی نفربرهای زرهی ارتش به خودروهای گرفتار در برف گردنه اسدآباد در استان همدان منتشر شده و فرمانده نیروی انتظامی نیز اعلام کرد که آماده خدمات‌رسانی به این مناطق هستیم. امیر جعفرزاده، مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی، اعلام کرد: «امدادگران این استان طی ۳۰ ساعت گذشته به چهار هزار نفر که در برف و کولاک محورهای مواصلاتی این استان گرفتار شده بودند، امدادرسانی کرده‌اند.

۱۷ حادثه برف و کولاک جاده‌ای و کوهستانی نیز در این مدت زمان رخ داده و ۱۵۰۰ خانوار در این مناطق دچار حادثه شده‌اند.» در همین حال بسیاری از مسئولان استانی از مشکلات در تردد برون‌شهری و روستایی در مناطق غربی کشور خبر داده‌اند، از جمله مرتضی زمانپور، فرماندار کوهرنگ در استان چهارمحال‌ و بختیاری روز جمعه به خبرگزاری ایسنا گفت که در پی وزش باد شدید و کولاک و برف راه ارتباطی ۱۵۰ روستا در این شهرستان مسدود شده است. 

  خطر حمله گرگ‌ها به مناطق مسکونی

در این شرایط مدیرکل محیط زیست استان اردبیل گفت: ـبه دلیل وقوع سرما و نایاب شدن غذا، حیات وحش به روستاها و شهرهای مختلف نزدیک شدند. سعید شهند به گزارش‌های مردمی از چند شهر و روستای استان اشاره کرد که از حضور حیات وحش و حیوانات وحشــی گزارش شده که به محض اطلاع محیط‌بانان در محل مورد نظر حاضر شده و نسبت به حمایت از حیات وحش اقدام کردند. هموطنان در صورت مشاهده گرگ، روباه و سایر حیوانات می‌توانند از طریق سامانه ۱۵۴۰ در این روزهای سرد و یخبندان گزارش خود را به محیط زیست ارائه کنند تا همکاران ما برای مدیریت این موضوع در صحنه حاضر شده و شرایط حمایت از حیات وحش را فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha