شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 334592

سلامت نیوز:بیش از یک سوم مرگ‌های سرطانی، ناشی از تغذیه ناسالم است و مصرف مواد غذایی سالم می‌تواند مانع از افزایش این آمار شود.

چاشت‌ها و چاشنی‌ها، پادزهری برای سرطان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بنا به یافته‌های نوین مرکز تحقیقات سرطان آمریکا، حدود یک سوم از بیماری‌های سرطانی ناشی از مواد غذایی‌اند. برخی از مواد غذایی، دارای مواد ترکیبی و دارویی ارزشمندی هستند که از رشد سلول‌های سرطانی می‌کاهند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با آن می‌شوند. افزودن چنین موادی به برنامه غذایی و مصرف منظم آنان می تواند از خطر ابتلا به بیماری‌های سرطانی بکاهد و یا موجب پیشگیری از آن شود.

سیب مثل سلامتی

مصرف سیب مانع گسترش سلول‌های سرطانی می‌شود و کلسترول و اکسیدان چربی خون را کاهش می‌دهد. سیب دارای مواد ترکیبی بسیار ارزشمندی مانند فلاونوئیدها و پکتین‌ها است که در سلامت روده موثرند. سرطان روده سومین عامل مرگ و میرهای سرطانی در میان زنان در سراسر جهان محسوب می‌شود. این عامل برای مردان در جایگاه دوم قرار دارد.

سیب

زنجبیل، ریشه‌ای سالم

زنجبیل به دلیل مواد ترکیبی و خاصیت‌های بیشمارش، امیدبخش‌ترین گزینه برای درمان بیماری‌های سرطانی است. مطالعات علمی بی‌شماری صریحا بر تاثیر عصاره زنجبیل در پیشگیری از بیماری‌های سرطانی تاکید دارند. از جمله سرطان سینه، کبد، ریه، پروستات و لوزالمعده.

زنجبیل

چای سبز

چای سبز سرشار از مواد پلی فنول است که نوشیدن آن به پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان کمک می‌کند و باعث نابودی سلول‌های سرطانی و تومورهای موجود در بدن می‌شود. علاوه بر آن در برخی مطالعات علمی آمده است که چای سبز نقش مهمی در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی دارد. نوشیدن چای سبز در ترمیم سلول‌هایی که به دلیل آکسیدان، فرضا از طریق کشیدن سیگار، آسیب می‌بینند نقش موثری دارد.

چای سبز

بروکلی، اسفناج و کلم

بروکلی به تیره‌ای از سبزی‌ها تعلق دارد که به دلیل وفور فلاونوئیدهایش از نقش ویژه‌ای در درمان بیماری‌های سرطانی برخوردار است. مصرف سه تا چهار وعده بروکلی در هفته از خطر ابتلا به سرطان پستان و سرطان مثانه آشکارا می‌کاهد. اسفناج و کلم نیز سموم بدن را می‌زدایند و سیستم ایمنی آن را تقویت می‌کنند. مصرف هر دو آنان سبب پیشگیری از بیماری‌های سرطانی و نابودی سلول‌های سرطانی است.

بروکلی

ویتامین D موجود در ماهی

ماهی تازه سرشار از اسید چرب امگا۳ است که از التهاب‌های گوارشی و عفونت‌های پوستی پیشگیری می‌کند، به ویژه ماهی‌های پرچربی مانند ماهی آزاد که مملو از ویتامین D هستند. دانشمندان در تحقیقات خود توانستند تاثیر مثبت ویتامین D را در روند درمانی حدود ۲۰ نوع سرطان به اثبات برسانند. نتیجه بسیاری از مطالعات نیز حاکی از آن است که مصرف ویتامین D بی‌تردید به روند درمان سرطان سینه، روده و پروستات کمک شایانی می‌کند.

ماهی

گوجه فرنگی در هر نوع و شکل آن

مصرف گوجه فرنگی هرچه بیشتر، بهتر؛ چه به صورت خام، چه به صورت رب و سس. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که مصرف منظم آن منجر به تقویت سلول‌های بدن در برابر سرطان می‌شود. بنابر تحقیقات منتشر شده از سوی مدرسه عالی پزشکی دانشگاه هاروارد، مصرف گوجه فرنگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را حدود ۲۱ تا ۳۴ درصد کاهش دهد.

گوجه فرنگی

سیر، سلاحی قوی در برابر سرطان

سیر دارای ماده دارویی اسید آمینه آلین است که نه تنها از بروز سرطان پیشگیری می‌کند، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن انسان در برابر دیگر بیماری‌ها نیز می‌شود. این ماده به سلول‌های سرطانی می‌چسبد و سبب نابودی آنان می‌شود، بدون آن که به سلول‌های سالم آسیب رساند.

سیر

عدس را به برنامه غذایی‌ بیفزایید

عدس یکی از سالم‌ترین حبوبات است که هم تهیه و پخت آن به سادگی انجام پذیر است و هم مصرف آن به ویژه به تسکین ناراحتی‌های روده کمک می‌کند. به همین دلیل نیز عدس به آن دسته از مواد غذایی تعلق دارد که مصرف آن در پیشگیری سرطان روده می‌تواند موثر باشد، به ویژه آن که دارای فیبر غذایی سالم و بالایی نیز است.

عدس

زردچوبه، ادویه ضد سرطان

امروزه زردچوبه معروف‌ترین و معتبرترین ادویه ضد سرطانی محسوب می‌شود. علت آن نیز ماده کورکومین موجود در آن است که اثری شفابخش دارد. زردچوبه از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و باعث نابودی آنان می‌شود. با مصرف این ادویه زرد، سیستم ایمنی بدن انسان در برابر تومورها مقاوم می‌شود. به ویژه ترکیب زردچوبه با فلفل نقش موثر زیادی دارد.

زردچوبه

مواد غذایی سرطان زا : شکر سفید

مطالعات و تحقیقات بسیاری به اثبات می‌رسانند که شکر و قند سفید منبع تغذیه سلول‌های سرطانی است. مصرف شکر سفید کلیسم بدن را نابود می‌کند و موجب افزایش انگل‌های گوارشی می‌شود. التهاب لوزالمعده و بیماری‌های قلبی ـ عروقی نیز از مصرف بی رویه شکر و قند سفید ناشی می‌شوند. بهتر است از مصرف مواد غذایی حاوی قند سفید (مانند شیرینی و بیسکوئیت و نوشیدنی) تا جای ممکن خودداری کرد.

شکر سفید

آرد سفید

مصرف آرد سفید و دیگر فرآورده‌های آن، مانند نان و رشته فرنگی، در درازمدت می‌تواند برای سلامتی انسان مضر باشد. این ماده غذایی حتی در برخی موارد منجر به بیماری‌های سرطانی نیز می‌شود. بنا به مطالعات اخیر مصرف منظم آرد تصفیه شده خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را تا ۲۲ درصد افزایش می‌دهد.

آرد سفید

گوشت قرمز

پژوهشگران مرکز جهانی تحقیقات سرطان، وابسته به سازمان جهانی بهداشت، نشانه‌های بارزی مبنی بر ارتباط میان مصرف گوشت قرمز و سرطان روده یافته‌اند. همچنین مصرف گوشت قرمز به احتمال بسیار قوی به سرطان پروستات و لوزالمعده منجر می‌شود.

گوشت قرمز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha