سلامت نیوز: کشیدن سیگار این روزها به «کلاس اجتماعی» برای برخی بانوان تبدیل شده و سعی دارند با این کار برای خود وجهه و پایگاه اجتماعی متفاوت کسب کنند؛ البته رواج مصرف قلیان در جمع‌های خانوادگی، چایخانه‌ها و پارک‌ها قبح مصرف سیگار را از بین برده است. ظواهر حاکی از آن است که مصرف دخانیات در زنان با شتابی بیشتر در حال افزایش است، غافل ازآنکه این رفتارها می‌تواند به نوعی صدای اعتراض زنان باشد.

افزایش آمار استعمال دخانیات از سوی زنان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، پنج درصد سیگاری‌ها زنان هستند و هرچه سطح سواد در قشر جوان بالاتر می‌رود، مصرف سیگار به‌ویژه در زنان تحصیلکرده بیشتر می‌شود، حتی مصرف قلیان هم با روندی افزایشی در دختران بیش از دو برابر شده است، حال آنکه به گفته کارشناسان، تبعات منفی این مصرف برای زنان و دختران بسیار بیشتر از مردان است. جامعه‌شناسان افزایش اعتیاد به سیگار در بین زنان عمدتا به دلیل کاهش فشارهای روانی و رفع هیجانات درونی در حال گسترش است و در صورت کم‌توجهی مسوولان در آینده‌ای نزدیک این ناهنجاری به‌عنوان یک هنجار پذیرفته خواهد شد.

مصرف سیگار در سال‌های اخیر روند تقریبا ثابتی را در مردان طی کرده اما در زنان این آمار در حال افزایش است و درحال‌حاضر ۱۴درصد جمعیت بالای ۱۸سال مصرف‌کننده انواع محصولات دخانی هستند. حدود ۱۰.۱درصد گروه سنی ۱۸سال به بالا، مصرف‌کننده سیگار به‌صورت روزانه هستند که 24درصد را مردان و هشت درصد زنان شامل می‌شوند. ما برای اینکه بتوانیم به تعهدات خود به سازمان جهانی بهداشت مبنی بر کاهش ۳۰درصدی مصرف دخانیات تا سال۱۴۰۴ دست پیدا کنیم، باید نسبت‌به اجرای قانون نیز متعهد شویم؛ زیرا مصرف دخانیات عاملی برای مصرف سایر مواد دخانی بوده و فرد را مستعد مصرف سایر مواد دخانی می‌کند.
 
استقلال با سیگار به دست نمی‌آید
 «مصطفی بابایی»، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «صبح‌نو» درباره عامل استعمال دخانیات در میان زنان می‌گوید: «مهم‌ترین عامل اجتماعی موثر بر گرایش جوانان ازجمله دختران به سیگار، همسالان هستند که گروه‌های سنی را در جمع به استعمال سیگار تشویق و انجام این اقدام را نشانه بزرگ شدن تلقی می‌کنند؛ البته این افراد بیشتر به‌دنبال استقلال شخصی هستند که می‌خواهند تفاوتی با مردان نداشته باشند.

درواقع هویت خود را در یک تفکر باطل تلقی می‌کند که این مساله آنان را در یک مسیر اشتباه می‌اندازد.»این جامعه‌شناس می‌افزاید: «گسترش این فرهنگ در جامعه کم‌کم قبح این پدیده ناهنجار را کاهش داده و به‌وضوح در سطح شهر در پارک‌ها، اتومبیل‌ها و کافی‌شاپ‌ها شاهد تجمع زنان و دخترانی هستیم که با کشیدن سیگار خود را سرگرم می‌کنند. از طرف دیگر، هرچند آمار مشخصی از تعداد زنان سیگاری کشور وجود ندارد اما به گفته مسوولان، حدود سه درصد زنان ایرانی سیگاری هستند؛ آماری که بی‌تردید طی سال‌های اخیر افزایش خواهد یافت. افزایش این موضوع در دخترانی که در آینده نقش مادر را دارند بسیار نگران‌کننده است چون والدینی که سیگاری باشند فرزندانش هم با درصد بسیار بالایی سیگاری خواهند شد و این یک بحران جدی است.»

 سیگار، تهدیدی برای جامعه مدرن
 بابایی درباره افزایش روزافزون استعمال دخانیات توضیح می‌دهد: متاسفانه افزایش میزان استرس و فشارهای اجتماعی و حتی اقتصادی به روی آوردن افراد به سیگار دامن زده است. زنان نیز در این دایره قرار دارند. گسترش این پدیده مذموم در بین دانش‌آموزان و دانشجویان، از دیگر معضلاتی است که گریبان جامعه مدرن را گرفته و نسل جوان را هر روز بیشتر تهدید می‌کند که در صورت کم‌توجهی یا بی‌توجهی مسوولان، فردا بسیار دیر خواهد بود.»

کارشناسان درحالی خطر افزایش مصرف سیگار در دختران به‌ویژه دختران دبیرستانی و دانشجو را گوشزد می‌کنند که قلیان به تهدیدی جدی‌تر بدل شده و آمار مصرف آن نیز بسیار بیشتر از سیگار است؛ به‌طوری‌که براساس اعلام جمعیت مبارزه با دخانیات مصرف قلیان در دختران از افزایش 10درصدی برخوردار بوده است. این جامعه‌شناس در ادامه گفت‌وگوی خود  توضیح می‌دهد: «خانواده‌ها کمتر با قلیان کشیدن نوجوانان دختر خود مخالفت می‌کنند و این بی‌توجهی زمینه تبدیل شدن مصرف قلیان به جای سیگار را افزایش می‌دهد.

خرد جمعی نمی‌پذیرد، دختری که روزی مهم‌ترین وظیفه‌اش تربیت فرزند است با استعمال مواد دخانی فرصتی برای تربیت و پرورش نسل آتی داشته باشد و جامعه با کم‌توجهی به این پدیده مذموم به‌دنبال راهکارهای جدید باشد. اصلی‌ترین دلایل افزایش مصرف سیگار در میان زنان را مشکلات روانی و حس کنجکاوی شامل می‌شود و برخی زنان برای رهایی از ناراحتی‌ها، فشارهای روانی، نداشتن اعتمادبه‌نفس و رفع هیجانات درونی در جست‌جوی پناهگاهی امن، به سیگار پناه می‌برند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha