یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 334668

سلامت نیوز:در روزهایی که نگرانی از شیوع امیکرون همزمان با بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها موجب نگرانی خاطر کادر درمانی و خانواده‌ها شده است، وزارت بهداشت اعلام کرد که واکسیناسیون کرونا برای سنین پنج تا 11سال با رضایت والدین در سراسر کشور آغاز شده است؛ اتفاقی که می‌تواند جمعیت حدود چهارمیلیون نفری کودکان در کشور را تحت پوشش قرار داده و موجب ایمنی بیشتر آن‌ها در برابر کرونا شود؛ البته از سوی دیگر این نگرانی به وجود می‌آید که کدام واکسن برای تزریق به کودکان توصیه شده و تحقیقات علمی درباره این مساله چه نکاتی را یادآور شده است؟

فراز و فرود امیکرونی در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،سرپرست مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت پیرو مصوبات ستاد ملی کرونا روز گذشته گفت: ستاد مصوب کرد که واکسیناسیون گروه سنی پنج تا ۱۱سال در سراسر کشور به‌صورت پلکانی و با رضایت والدین آغاز شود. محمد هاشمی با اعلام این خبر مهم، درخصوص مصوبات پیشنهادی برای تصویب در ستاد ملی کرونا به ریاست رییس‌جمهور که روز اول بهمن۱۴۰۰ برگزار شد، عنوان کرد: بر این اساس، با توجه به لزوم آمادگی کامل مراکز درمانی مقابله با کرونا، اجرای ماده۲۷ قانون جمعیت مبنی بر به‌کارگیری خانم‌های پزشک دارای فرزند در محل سکونت به مدت ۶ماه به تعویق می‌افتد و مطابق روال قبلی وزارت بهداشت خدمت می‌کنند؛ البته سرپرست مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره نگرانی خانواده‌ها از بابت فعالیت کامل مدارس و احتمال رعایت نشدن پروتکل‌ها نیز بیان کرد: فعالیت مدارس نیز به قوت خود باقی بوده و تعطیل نیستند و چنانچه ستاد ملی کرونا تصمیمات جدید اتخاذ کند، اعلام خواهد شد.
 
ایمنی در استان‌ها
آمار روزانه کرونا در کشور وضعیت متفاوتی نسبت‌به روز قبل دارد. از یکسو دیگر خبری از شهرهای نارنجی و قرمزرنگ نیست یا اگر هم باشد کسی آن را منتشر نمی‌کند و از سوی دیگر، وزارت بهداشت اعلام می‌کند که در یک هفته گذشته چهار استان کشور هیچ فوتی کرونایی نداشته‌اند. این در حالی است که برخی آمار دیگر و اظهارات تعدادی از کادر درمانی نشان می‌دهد که بسیاری از پروتکل‌ها رعایت نشده و افزایش آمار روزانه می‌تواند هشداری برای اسفندماه باشد. براساس اطلاعاتی که وزارت بهداشت و درمان منتشر کرده است، در صدمین هفته بروز اپیدمی کووید۱۹ در کشور، روند بستری در اکثر استان‌ها کاهشی یا ایستا بوده اما در برخی استان‌ها نیز افزایش مختصر بستری و فوت گزارش شده است.

درعین‌حال چهار استان مرکزی، قزوین، قم و بوشهر هفته‌ای بدون فوت کرونایی را سپری کرده‌اند. همچنین در هفته چهارم دی‌ماه تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی‌شده در کشور ۱۳۹۶۸نفر بوده است. درحالی‌که این تعداد در هفته پیش از آن ۸۴۹۴نفر بوده است. همچنین تعداد موارد بستری جدید در کشور در هفته چهارم دی‌ماه، ۱۸۹۱نفر بوده که این میزان در هفته گذشته ۱۹۳۶نفر بوده است. درعین‌حال تعداد موارد فوتی جدید در این هفته در کشور، ۱۸۱نفر بوده که نسبت‌به هفته گذشته که میزان مرگ‌ها ۲۱۱نفر بوده، کاهش داشته است.
 
دوز یادآور را فراموش نکنید
اما واکسیناسیون را در شرایط فعلی نباید از یاد برد. در چند هفته اخیر و بعد از ظهور امیکرون بارها هشدار داده شد که افراد برای تزریق دوز دوم و سوم خود به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند. حالا جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که دوز یادآور می‌تواند تاثیر بسیاری از بابت ایجاد مصونیت در برابر امیکرون داشته باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) نتایج تحقیقی را منتشر کرده است که براساس آن تزریق دوز یادآور واکسن کرونا بهترین سطح مصونیت را در برابر سویه امیکرون ایجاد می‌کند.

نتایج این مطالعات اولین داده‌های واقعی است که نشان‌دهنده تاثیر تزریق دوز یادآور واکسن کرونا علیه سویه امیکرون است که درحال‌حاضر بیش از ۹۹درصد موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ را در ایالات‌متحده تشکیل می‌دهد. به گزارش خبری سی‌ان‌ان، در مقایسه، تزریق دو دوز برای جلوگیری از بستری شدن در زمانی که حداقل 6ماه از تزریق دوز دوم گذشته بود، تنها ۵۷درصد موثر بوده است.  همچنین براساس این مطالعه تزریق دوز یادآور در جلوگیری از مراجعه به اورژانس و مراکز ارائه مراقبت فوری، ۸۲درصد موثر بوده است.
 
رکورد ابتلا را با امیکرون می‌شکنیم
افزایش تعداد بیماران مبتلابه امیکرون که البته وضعیت وخیمی نداشته و بیشتر احساس می‌کنند دچار یک سرماخوردگی ساده شده‌اند این روزها بیشتر از قبل احساس می‌شود. دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست نیز درباره وضعیت کرونایی ایران گفته است: در صورت وقوع پیک ششم، قله آن در مرگ‌ومیر و بستری به‌اندازه پیک پنجم نخواهد بود اما این احتمال وجود دارد که رکورد ابتلا به کرونا در کشور زده شود.

وی با بیان اینکه تغییر چشمگیری در تعداد موارد مرگ یا بستری ناشی از کرونا نداریم، تاکید کرد: روند افزایشی ابتلا به امیکرون مشهود است؛ به شکلی که براساس یک تحقیق میدانی کوچک صورت‌گرفته، مشخص شد ۶۰درصد کسانی که به مراکز بهداشتی مراجعه کردند و تست مثبت داشتند، به امیکرون مبتلا بودند و در جمعیت عمومی هم از نمونه‌های گرفته‌شده بین سه تا پنج درصد امیکرون مثبت بوده‌اند که حاکی از روند افزایشی ابتلا به این سویه است.

این اپیدمیولوژیست درباره پیش‌بینی از شرایط کرونا در روزهای آتی، اظهار کرد: در صورت وقوع پیک ششم، قله آن در مرگ‌ومیر و بستری به‌اندازه پیک پنجم نخواهد بود اما در مورد تعداد ابتلا ممکن است قله پیک ششم فراتر از قله پیک پنجم با سویه دلتا باشد و این احتمال وجود دارد که در آینده رکورد ابتلا به کرونا در کشور زده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha