سلامت نیوز:انار با طعمی بی‌نظیر، شیرین و منحصر به‌ فرد معروف است. جدا از طعم جذاب، این میوه به دلیل برخورداری از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر فواید زیادی برای سلامتی دارد. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انار می‌تواند استقامت عضلانی و سلامت متابولیک را در سالمندان افزایش دهد.

مصرف انار استقامت بدن سالمندان را افزایش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پس از مصرف این میوه میکروبیوم‌های بدن پس‌بیوتیکی به نام یورولیتین A می‌سازد که به گفته محققان دانشگاه واشنگتن آمریکا می‌تواند با افزایش سن از ضعف محافظت کند و سلامت میتوکندری را افزایش دهد.

به گزارش یاهو نیوز،نتایج تحقیقات یک گروه پژوهشی در این خصوص بیان می‌کند میتوکندری‌ها مانند باتری‌هایی است که به سلول‌های بدن نیرو می‌دهد اما این باتری‌ها با گذشت زمان از بین می‌رود. در واقع طی فرآیند میتوفاژی این ناتوانی را تشخیص و به‌ طور پیشگیرانه میتوکندری را از بین می‌برد و آن را به اجزای اصلی تقلیل می‌دهد تا سلول بتواند دوباره از آن استفاده کند. با افزایش سن میتوفاژی کارآمدی خود را از دست می‌دهد و بدن مجموعه‌ای از میتوکندری‌های از کار افتاده را جمع می‌کند. این یکی از دلایلی است که با افزایش سن عضلات عملکرد کمتری دارند. 

یورولیتین A که می‌تواند به‌ صورت مکمل مصرف شود، برای بهبود میتوکندری(تقویت سلول‌ها) و افزایش استقامت عضلانی ماده‌ای شناخته شده است.

دیوید مارسینک، محقق و استاد دانشگاه، در این خصوص گفت: این مورد هم با افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و هم به افرادی که می‌خواهند در مراحل بعدی زندگی فعال‌تر باشند، مرتبط است.

این گروه کشف کرد سالمندانی که مکمل‌های یورولیتین A مصرف می‌کردند، نتایج بهتری در تست‌های استقامت بدنی خود داشتند. ۶۶ داوطلب در این تحقیق شرکت کردند و روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم اورولیتین یا دارونما به‌ مدت چهار ماه دریافت کردند.

در ابتدای این تحقیق همه شرکت‌کنندگان به‌ طور متوسط سطح آدنوزین تری فسفات(ATP) پایینی داشتند که باعث عملکرد پایین سلول‌ها می‌شد.

با گذشت زمان این گروه دریافت افرادی که مکمل‌های یورولیتین A مصرف کردند، شاهد بهبود انقباضات عضلانی(به خصوص در دست‌ها و پاها) در طول ورزش بودند. به‌ علاوه این شرکت‌کنندگان در طول پیاده‌روی ۶ دقیقه‌ای خود در مقایسه با گروه دارونما مسافت بیشتری طی کردند.

مارسینک خاطرنشان کرد: اگرچه تاثیر این مکمل‌ها در عملکرد کل بدن مشاهده نشد اما این نتایج هنوز هیجان‌انگیز است زیرا نشان می‌دهد فقط مصرف یک مکمل برای مدت کوتاه استقامت عضلانی را بهبود می‌بخشد. همچنین مقاومت در برابر خستگی در غیاب ورزش بهتر می‌شود.

دانشمندان خاطرنشان کردند: آزمایش‌های خونی نشان می‌دهد یورولیتین A دارای مواد شیمیایی است که با اختلالات متابولیک ارتباط کمتری دارد.

مارسینک گفت: تصور می‌کنم این مساله نشان می‌دهد استفاده از این نوع مکمل‌ها بر وضعیت متابولیک افراد تاثیر می‌گذارد. در واقع مصرف آن حتی اگر بر حداکثر تولید ATP تاثیری نداشته باشد، می‌تواند متابولیسم عمومی افراد مورد آزمایش را بهبود بخشد. همچنین مکمل‌های انار می‌تواند به افرادی که نمی‌توانند بر اساس سلامت عضلانی فعلی‌شان ورزش کنند، کمک کند.

یافته‌های این تحقیق در مجله  JAMA Network Open منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha