چروکهای دینامیک چیست ؟ : این چروکها بیشتر در پیشانی و زمانیکه شما اخم می کنید یا از چیزی تعجب می کنید، دیده می شوند. وقتی که میخندید درگوشه چشم شما چروک هایی ظاهر میشوند که به نام چروک پنجه کلاغی مشهور هستند. زمانی که بیان صورت شما تغییر میکند، عضلات صورت، پوست شما را تحت فشار قرار می‌دهند و در نتیجه این خطوط و چروکها ظاهر میشوند.

علل ایجاد چروک های پوستی و نقش بوتاکس و شبه بوتاکس ها در درمان آن

انواع چروکها

  1. چروکهای دینامیک: این چروکها بیشتر در پیشانی و زمانیکه شما اخم می کنید یا از چیزی تعجب می کنید، دیده می شوند. وقتی که میخندید درگوشه چشم شما چروک هایی ظاهر میشوند که به نام چروک پنجه کلاغی مشهور هستند. زمانی که بیان صورت شما تغییر میکند، عضلات صورت، پوست شما را تحت فشار قرار می‌دهند و در نتیجه این خطوط و چروکها ظاهر میشوند.
  2. چروکهای استاتیک یا ثابت: این خطوط در طول سالها، بر اثر میمیکهای مستمر روی صورت شما، ردپایی از خود به جا میگذارند. این خطوط میتوانند دراثر نور خورشید، سیگار کشیدن، عدم توجه به سلامت پوست هم ایجاد شوند و زمانی واضح و قابل رویت هستند که صورت شما در حالت استراحت به سر میبرد .
  3. چروکهای لایه لایه و تاخورده: هر چقدر سن بالاتر می رود، پوست حالت کشسانی کمتری پیدا میکند .این حالت سستی و شل بودن در پوست معمولا از خطوط فک پایین شروع میشود و باعث عمیق شدن فرورفتگی در ناحیه بین بینی و گونه ها میشود. در ضمن ناحیه بین گونه و چانه ( زیر دهان) هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. پوست زیر گردن هم از این اتفاقات به دور نیست و در این منطقه هم پوست شل میشود که در خانم‌ها شایعتر است و زودتر اتفاق می افتد.

علل ایجاد چروک:

  • افزایش سن : بسیار طبیعی است که با افزایش سن، چروکهای بیشتری روی پوست ظاهر شوند زیرا:

 سلولهای پوستی با سرعت کمتری تقسیم میشوند.

 پروتئینهای پوستی همانند کلاژن و الاستین شروع به تجزیه شدن می‌کنند.

کلاژن باعث حفظ ساختمان خارجی پوست میشود و الاستین حالت کشسانی پوست را حفظ میکند.

  • نور خورشید: همه ما نیاز به مقداری از نور خورشید داریم. افرادی که زیاد در معرض نور خورشید قرار میگیرند، اشعه UV به مرور زمان باعث تخریب کلاژن پوست آنها خواهد شد. در نتیجه این آسیب به کلاژن، بدن به صورت جبرانی سعی میکند الاستین بیشتری تولید کند و چنانچه این اتفاق مستمر اتفاق بیفتد نتیجه نهایی ضخیم شدن پوست خواهد بود. در چنین حالتی، فرد احساس میکند پوستش خشن و زبر شده و چروکهای عمیقی دارد. از سوی دیگر تغییر رنگ روی پوست صورت، به صورت لک ایجاد میشود. از نظر علمی به این عارضه ایجاد شده، Solar Elastosis گفته میشود.
  • مصرف دخانیات : یکی از علل عمده ایجاد چین و چروکهای صورت، مصرف دخانیات میباشد. تنباکو، عروق خونی نازک پوست شما را تنگ میکند و باعث اختلال در اکسیژن رسانی میشود و همچنین به نظر می‌رسد مصرف تنباکو، باعث ایجاد اختلال  در سرعت ساخت کلاژن در پوست میشود . حرکات کششی که روی لب، هنگام سیگار کشیدن تکرار میشود، میتواند خطوط عمیقی را اطراف دهان ایجاد کند.
  • درمان با داروهای شیمی درمانی : رادیوتراپی یکی از روش‌های مورد استفاده در درمان بیماران سرطانی میباشد. در این نوع درمان، سلولهای سرطانی با ذرات اتمی، بمباران میشوند .این نوع درمان، میتواند باعث خارش پوست، خشکی پوست، حساس و پوسته پوسته شدن آن شود. در زمان رادیوتراپی، گاهی بیماران دچار سوختگی میشوند که شبیه آفتاب سوختگی میباشد و این نوع پوست بیشتر مستعد چین و چروک میباشد.

روش های پیشگیری:

  1. اخم نکنید و میمیک غلط به صورتتان ندهید: میمیک های صورت خود را کنترل کنید. هر گونه عادت غلط میمیک صورت، میتواند منجر به خطوط عمیق در آن ناحیه به مرور زمان شود. چنانچه زمانهای طولانی در معرض نور خورشید هستید، از عینک آفتابی با پوشانندگی ۴۰۰uv استفاده کنید. این عینک ها پوست شما را کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌دهند و ایجاد خطوط پنجه کلاغی دور چشم را به تعویق می اندازند.
  2. از سولاریوم و دستگاههای دیگر برنزه کننده حذر کنید: دستگاههای برنزه کننده، بمبارانی از اشعه UV به صورت می‌دهند که عامل پیری زودرس و ایجاد چروکها هستند .از سوی دیگر استفاده از این دستگاهها احتمال سرطان پوست وایجاد ملانوما( یک نوع سرطان پوستی ) را تا ۶۰ درصد افزایش می دهد. پیشنهاد می‌کنیم به جای خوابیدن در تخت ها و دستگاههای سولاریوم، از محصولات برنز کننده خانگی استفاده کنید. این محصولات بی خطر هستند ولی ضد آفتاب ندارند و باید جداگانه ضد آفتاب مصرف کنید.
  3. خواب خوب و کافی داشته باشید: اگر دقت کنید، متوجه خواهید شد خواب ناکافی، مستقیما روی زیبایی و شادابی پوست شما اثر میگذارد. خواب ناکافی، باعث تولید بیشتر از هورمون استرس یا همان کورتیزول میشود. کورتیزول، باعث تجزیه کلاژن میشود .خوابیدن به یک سمت و یا روی شکم، باعث ایجاد فشار روی پوست ‌در نتیجه ایجاد خطوط و چروک میشود.
     

    بوتاکس



     
  4. مراقبت از پوست و انجام روتین پوستی را فراموش نکنید:

  شستشوی صورت را به آرامی ‌و به ملایمت انجام دهید خصوصا پس از تعریق زیاد

به خاطر داشته باشید پوست خود را به حالت سایشی نشویید زیرا ایجاد تحریک پوستی میکند

ژل ها و کرم های شبه بوتاکستعدادی از افراد، ترس زیادی از تزریق دارند و ترجیح می‌دهند چروکهای صورتشان را به حال خود رها کنند.راه حل دیگری برای این افراد وجود دارد. بر اساس تعدادی از مطالعات، استفاده از ژلها و کرم های حاوی سم بوتولینوم نوع A همان سم مورد استفاده در تزریق بوتاکس، چروکهای متوسط تا شدید پنجه کلاغی را کاهش می‌دهند. این محصول ها حاوی سم بوتولینوم A و یک حامل پروتئینی هستند که به نفوذ فراورده شبه بوتاکس در پوست کمک می‌کند. مطالعات انجام شده در فاز ۲ تحقیقاتی، نشان داده است که در طی ۴ هفته درمان با این کرم ها و ژلها، ۸۹ درصد افراد بهبود در وضعیت چروکها نشان داده اند. عوارض جانبی خاصی از این دسته محصولات مشاهده نشده است.

کرم های شبه بوتاکس

تعریف بوتاکس: بوتاکس یک دارو محسوب میشود که پزشکان سالیان سال برای درمان چروک ها از آن استفاده کرده اند. بوتاکس نام یک برند است برای سمی که توسط باکتریوم کلستریدیوم بوتولینوم تولید میشود. برندهای دیگری همچون دیسپورت و زئومین هم وجود دارند. برند بوتاکس نامی است که برای شما بیشتر آشنا است به این علت که اولین سم بوتولینیوم تزریقی بوده است.

بوتاکس چیست

بوتاکس چه کاربردهایی دارد؟

ببشترین مصرف بوتاکس توسط پزشکان، در کاهش چروک های صورت میباشد.

بوتاکس تزریقی علاوه بر مصرف زیبایی جهت کاهش ظاهر چروکها، مصارف دیگری هم دارد که در زیر به آن اشاره میشود:

  1.  درمان تعریق زیاد زیر بغل یا هایپرهیدروزیس Hyperhidrosis
  2. درمان اسپاسم های عضلانی شدید در ناحیه گردن و شانه Cervical dystonia
  3. درمان پلک زدنهای غیر قابل کنترل Blepharospasm
  4. درمان استرابیسموس (حالتی که دو چشم در جهت های مخالف عمل می‌کنند) Strabismus
  5. درمان میگرن های مزمن
  6. درمان مثانه پرکار 

مکانیسم عمل بوتاکس:

بوتاکس، سیگنالهایی که از اعصاب به سمت عضلات می‌رود را بلوکه میکند. عضله ای که تزریق در آن انجام شده است، منقبض نمیشود و در نتیجه چروکهای منطقه به تدریج کم عمق تر ومحو میشوند. بیشترین مصرف بوتاکس برای موارد زیر میباشد:

  1. - خطوط ایجاد شده بر روی پیشانی
  2. چروکهای پنجه کلاغی دور چشم
  3. خط اخم

تزریق بوتاکس : تزریق بوتاکس بیشتر از چند دقیقه طول نمیکشد و نیازی به بی حسی ندارد. پزشک شما، با استفاده از سوزنهای بسیار ظریف، بوتاکس را داخل عضلات مشخصی تزریق میکند. درد این تزریق‌ها، کاملا قابل تحمل میباشد. معمولا بین ۷ تا ۱۴ روز طول میکشد تا اثر کامل تزریق روی صورت شما مشخص شود. بهتر است یک هفته قبل از تزریق بوتاکس، از مصرف الکل پرهیز کرده و دو هفته قبل از تزریق، آسپیرین و داروهای ضد التهاب ضد درد مثل ایبوپروفن مصرف نشوند تا احتمال کبودی در محل تزریق سوزن کمتر شود . پس از تزریق، از ماساژ منطقه تزریق، تا ۲۴ ساعت حذر کنید تا بوتاکس را به نواحی دیگر پخش نکنید. توصیه بر این است که تا ۴ ساعت پس از تزریق دراز نکشید و صورت خود را به سمت پایین خم نکنید و برای یک روز، تمرینات ورزشی را کنار بگذارید.

مقایسه بوتاکس و دیسپورت:

هر دو این محصولات، سم بوتولینوم هستند. بوتاکس و دیسپورت هر دو برای رفع موقت چروکهای متوسط تا عمیق، موثر و بی خطر هستند. اثر بوتاکس معمولا بیشتر از دیسپورت ماندگار است. دیسپورت حلالیت بهتری دارد و پس از تزریق انتشار بهتری نسبت به بوتاکس نشان می‌دهد بنابراین استفاده از دیسپورت زمانیکه منطقه بزرگ‌تری مدنظر است مثل پیشانی، ارجحیت دارد. بوتاکس قدرت بیشتری دارد و برای مناطق کوچیکتر همانند چروکهای پنجه کلاغی اطراف چشم، ارجحیت دارد. میزان تزریق دیسپورت معمولا ۲ تا ۳ برابر بوتاکس میباشد. شروع اثر دیسپورت ۲۴ ساعت بعد از تزریق میباشد و این شروع اثر برای بوتاکس ۴۸ ساعت میباشد.

بوتاکس و دیسپورت

مقایسه مصپورت و دیسپورت :

مصپورت، معمولا به صورت دوز ۵۰۰ واحدی عرضه میشود و ساخت کشور ایران میباشد. معمولا برای ۲ الی ۳ نفر استفاده میشود. مدت زمان ماندگاری ۴ الی ۶ ماه است. دیسپورت هم مثل مصپورت، سم بوتولینوم میباشد. قدرت انتشاردیسپورت بهتر است و به همین دلیل معمولا تزریق میزان کمتری از آن لازم است. ماندگاری مصپورت، بیشتر از دیسپورت اعلام شده است. از آنجایی که در تهیه دیسپورت از لاکتوز استفاده میشود، تزریق آن برای افرادی که به شیر آلرژی دارند توصیه نمیشود. دیجی داروخانه، داروخانه دکتر شهین عظیم زاده مقدم ارائه دهنده بهترین محصولات بوتاکس مصپورت میباشد.

اثر بوتاکس

اثر بوتاکس ۳ الی ۶ ماه، ماندگار میباشد. به تدریج که فعالیت های عضله به حالت قبل برمیگردد، خطوط و چروکها، مجدد ظاهر میشوند و درمان باید دوباره تکرار شود. به مرور زمان، عضلات نمیتوانند به حالت اصلی اولیه خود برگردند چون جمع میشوند و کوچک میشوند. بنابراین به تدریج چروکها و خطوط با عمق کمتری برمیگردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha