تغذیه سالم در داشتن دندان­هایی سالم و زیبا بسیار تاثیرگذار است. البته با افزایش قیمت­های دندان پزشکی کمتر کسی علاقه دارد به دندان پزشکی سر بزند و همه ما ترجیح می­دهیم دندان­هایمان را از آلودگی­ها حفظ کنیم و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم.

بهترین غذاها برای داشتن یک لبخند زیبا و بدن سالم

مکانیزم دندان ما به شکلی است که مواد قندی باعث تخریب مینای دندان می­شود بنابراین خوردن بعضی غذاها برای دندان مانند سم است. ما در اینجا بهترین مواد غذایی مناسب سلامت دندان را به شما معرفی خواهیم کرد تا از سلامت دندان­های خود مطمئن شوید. خوردن انواع غذاهای غنی از مواد مغذی از همه گروه های غذایی باعث سلامت دندان ها و لثه ها می­شود. این بدان معناست که برای لبخندی سالم و همچنین بدنی سالم، یک رژیم متعادل از میوه ها، سبزیجات، غذاهای پروتئینی، غذاهای غنی از کلسیم و غلات کامل را حفظ کنید.

کدام غذاها برای سلامت دندان و لثه بهتر هستند؟

برخی از بهترین غذاها برای داشتن دندان­های سالم، میوه­ها و سبزیجات تازه هستند، زیرا ارزش غذایی بالایی دارند و فوایدی چون تمیز کردن دندان­ها دارند. سپس، غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر کم چرب یا بدون چربی، ماست و پنیر، نوشیدنی های غنی شده سویا، توفو، ماهی آزاد کنسرو شده، بادام و سبزیجات دارای برگ سبز تیره که به تقویت دندان­ها و استخوان ها کمک می­کنند. جویدن غذاهای ترد باعث از بین رفتن بزاق می­شود که همراه با آب به شستن پلاک­های ایجاد کننده باکتری ها و ذرات غذا کمک می­کند.

  1. شیر و ماست

جدای از آب فلورایددار قدیمی، شیر کم چرب بهترین نوشیدنی برای دندان های شماست. سرشار از کلسیم و سایر عناصر مهم است. شیر نیز مانند پنیر باعث کاهش سطح اسید در دهان می­شود که به مبارزه با پوسیدگی دندان کمک می­کند. البته که فراموش نکنید باید از بهترین مارک های دهان شویه برای محافظت از دندان­های خود استفاده کنید. دهان شویه حاوی فلوراید با یکی از برندهای معتبر مانند ایرشا، لیسترین و وی وان برای شما مفید خواهد بود. این محصولات قیمت ارزانی دارند و در حفظ سلامت دندان و لثه تاثیر زیادی دارند.

ماست سرشار از کلسیم و پروبیوتیک است که از شما در برابر پوسیدگی، بیماری لثه و حتی بوی بد دهان محافظت می­کند.

  1. پنیر

بهترین غذاها برای داشتن یک لبخند زیبا و بدن سالم

پنیر به دلایلی یکی از بهترین غذاها برای داشتن دندان­های سالم است. اول اینکه قند کم و کلسیم بالایی دارد. حاوی کازئین است که پروتئینی است که به ویژه برای تقویت مینای دندان مفید است. پنیر سرشار از کلسیم است که برای حفظ تراکم استخوان مهم است. پنیر همچنین دارای مقدار زیادی فسفات است که به تعادل سطح pH در دهان کمک می­کند و به حفظ مینای دندان کمک می­کند. یکی دیگر از دلایل مهم مفید بودن پنیر برای دندان‌های ما این است که جویدن آن تولید بزاق را افزایش می‌دهد که به شستشوی باکتری‌های دهان کمک می‌کند.

  1. آب

بدن شما برای تمامی واکنش­های بین سلولی نیاز به آب دارد. آب شبیه هیچ نوشیدنی دیگری نیست و تا حد زیادی سالم ترین نوشیدنی موجود است. بدن ما از 60 درصد آب تشکیل شده است و هیدراته ماندن به سیستم شما کمک میکند تا مواد مغذی سالم را در بدن توزیع کند، از شر مواد زائد خلاص شود، به پوست شما درخشندگی سالمی بدهد و ماهیچه­های شما را در حرکت نگه دارد. و نوشیدن آب به سلامت دندان های شما کمک می­کند به خصوص اگر فلورایددار باشد. نوشیدن آب حاوی فلوراید، که برای سلامت مینای دندان مفید است، یکی از ساده ترین و مفیدترین کارهایی است که می­توانید برای جلوگیری از پوسیدگی انجام دهید. و آب به شستن ذرات غذا کمک می­کند و سطح بزاق شما را بالا نگه می­دارد.

نوشیدن آب حاوی فلوراید، یکی از ساده ترین و مفیدترین کارهایی است که می توانید برای جلوگیری از پوسیدگی انجام دهید.

  1. کرفس، هویج و سایر سبزیجات ترد

بهترین غذاها برای داشتن یک لبخند زیبا و بدن سالم

بسیاری از سبزیجات برای دندان مفید هستند زیرا برای تمیز کردن سطوح دندان نیاز به جویدن زیاد دارند. غذاهای ترد و سفت که حاوی مقدار زیادی آب هستند، پاک‌کننده‌های طبیعی دندان‌ها هستند، زیرا جریان بزاق را تحریک می‌کنند و به پاک کردن ذرات غذا و باکتری‌ها نیز کمک می‌کند. این سبزیجات ترد تازه معمولاً حاوی برخی از مهم­ترین مواد معدنی و ویتامین ها برای دهان شما هستند.

کرفس احتمالاً نزدیکترین چیز به نخ دندان طبیعی است. بافت ترد و فیبری آن باعث ایجاد یک پاک کننده طبیعی بسیار موثر دندان می­شود. البته سعی کنید همیشه یک مدل نخ دندان باکیفیت در کیف خود داشته باشید. نخ دندان را بعد از هر غذا استفاده کنید تا باقی غذا از میان دندان­های شما خارج شود.

هویج علاوه بر داشتن مقدار زیادی مواد مغذی، یکی از سبزیجات عالی برای مبارزه با پوسیدگی است. هویج حاوی مقدار زیادی ویتامین C، کلسیم و کراتین است که همگی فواید زیادی برای دندان­ها دارند. خوردن هویج تازه به تمیز کردن دندان‌های شما کمک می‌کند. هویج مانند یک مسواک طبیعی است. هنگامی که هویج با بزاق شما ترکیب می­شود، به شستن باکتری­های تولید کننده لکه و ذرات غذا، کمک می­کند.

  1. سبزیجات برگ دار (اسفناج، کاهو، کلم پیچ)

سبزی های بسیار سالم و برگ دار سرشار از کلسیم، اسید فولیک و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهمی هستند که دندان­ها و لثه های شما را ترمیم می­کنند. سبزیجات تازه ترد موجود در سالاد و ساندویچ نیز به تمیز کردن دندان‌های شما کمک می‌کنند.

تا حد امکان از غذاهای خانگی استفاده کنید و از مصرف بیش از اندازه غذاهای چرب و نوشابه­ها و همچنین فست فودها بپرهیزید. با داشتن یک رژیم غذایی سالم به داشتن یک لبخند سالم زیبایی دست می­یابید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha