پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 334888

سلامت نیوز :ورزش منظم اثرات مثبتی بر عملکرد شناختی در افراد مسن دارد. طبق شواهد، ورزش‌های هوازی بیش از سایر ورزش‌ها در این فرآیند نقش دارند، چرا که این گروه از ورزش‌ها عملکردهای اجرایی را بهبود می‌بخشند. به عبارت دیگر، ورزش بدنی به عنوان یک تعدیل‌کننده و محافظت‌کننده عصبی مهم با پتانسیل کنترل بیماری آلزایمر و تقویت عملکردهای مغزی عمل می‌کند.

فعالیت بدنی، توانایی‌های شناختی را بهبود می‌بخشد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  خبرآنلاین، شواهد زیادی نشانگر تأثیر مثبت ورزش بر آلزایمر هستند، اما چگونگی اثربخشی ورزش بر آلزایمر هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. به احتمال زیاد مکانیسم‌های مختلفی در اثر ورزش کردن ایجاد می‌شوند که نتیجه آنها از پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند. برخی از مهم‌ترین تأثیرات ورزش عبارتند از: بهبود جریان خون به مغز، افزایش کیفیت خواب، تقویت سلامت قلب و عروق و سوخت و ساز بدن، پیشگیری و درمان افسردگی.

با توجه به این که درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، یافتن راه‌حلی برای به تأخیر انداختن پیشرفت این بیماری (که توسط تخریب اعصاب ایجاد می‌شود)، اهمیت دارد. افزایش میزان ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند به دستیابی این هدف به طور پایدار و مقرون به صرفه کمک کند.

فعالیت بدنی، توانایی‌های شناختی را بهبود می‌بخشد

عوامل مختلفی بر عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارد که سبک زندگی یکی از آنهاست. مطالعات نشان می‌دهد که ورزش هوازی می‌تواند فعالیت نوسانی مغز را تعدیل کند و بر پویایی عصبی زیربنای توجه بصری تأثیر بگذارد.

افراد مسنی که به مدت دو تا 10سال فعالیت‌ بدنی داشته باشند، کاهش عملکرد شناختی کمتری را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، داشتن فعالیت بیشتر سبب بهبود عملکرد اجرایی، بهبود حرکات، افزایش تمرکز و تقویت سرعت پردازش و حافظه می‌شود. فراموش نکنید در کنار تمرینات هوازی (که برای تقویت عملکرد شناختی توصیه می‌شوند)، دیگر تمرینات نیز مفید هستند.

مطالعه‌ای که حافظه روزمره در بزرگسالی را بررسی می‌کرد، نشان داد افراد مسنی که در اوقات فراغت خود ورزش می‌کنند، کمتر دچار کمبود حافظه می‌شوند. به عبارتی، فعال بودن یا ورزش منظم می‌تواند اثرات ماندگاری بر حافظه در سنین بالا داشته باشد. این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا افراد مسن مشکلات مربوط به حافظه را تجربه می‌کنند حتی اگر دچار آلزایمر نشوند.

منبع: psychologytoday 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha