سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه اکنون در حوزه درمان فشار مضاعفی بر دوش مردم است، گفت با چند برابر شدن تعرفه‌های پزشکی فشار بر مردم مضاعف‌تر خواهد شد.

انتقاد از افزایش 60 درصدی تعرفه‌های پزشکی؛ افزایش‌ هزینه‌ها باید بر دوش بیمه‌ها باشد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،بر اساس قانون «بیمه همگانی خدمات درمانی کشور»، همه‌ساله تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی به‌پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت، با تأیید شورای‌عالی بیمه سلامت به تصویب هیات وزیران می‌رسد. همچنین، شورای‌عالی بیمه سلامت کشور مکلف است هرساله قبل از تصویب بودجه سال بعد در هیات وزیران نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت برای کلیه ارائه‌‎‌دهندگان خدمات بهداشت، درمان و تشخیص در کشور اعم از دولتی و غیردولتی و خصوصی با رعایت اصل تعادل منابع و مصارف و قیمت واقعی اقدام کند. امسال سازمان نظام پزشکی برای تعرفه‌های خدمات درمان افزایش 60 درصدی را مطالبه کرده است که میزان پیشنهادی افزایش تعرفه‌های درمانی، با انتقادات زیادی مواجه شده است.

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با پانا درباره افزایش تعرفه‌های پزشکی سال 1401 نسبت به افزایش 60 درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال آینده واکنش نشان داد و گفت:‌ «تعرفه‌های پزشکی باید نسبت به تورم افزایش یابد اما با توجه به افزایش قیمت کالاها افزایش تعرفه‌ها اجتناب‌ناپذیر است. سازمان نظام پزشکی هم براساس تحلیل‌های صورت گرفته خواستار افزایش تعرفه‌ها براساس تورم شده است. منتهی برای این‌که فشار مضاعفی بر مردم وارد نشود، باید فرانشیز بیمه‌ها کاهش پیدا کند تا بار اضافی افزایش تعرفه‌ها بر روی مردم نباشد و افزایش هزینه‌ها را سازمان‌های بیمه‌گر بپردازند.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه باید درباره افزایش تعرفه‌های پزشکی با حساسیت بیشتری عمل کند تا اقشار آسیب‌پذیر جامعه کمتر آسیب ببینند، گفت: «برای افزایش تعرفه‌های پزشکی کارگروه تخصصی در سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت تشکیل و کمیسیون بهداشت نیز بر موضوع نظارت دارد.»

وی به افزایش قیمت کالاهای پزشکی اشاره کرد و گفت: «پزشکان می‌گویند تمام ملزومات پزشکی و هزینه‌ها براساس نرخ تورم زیاد شده اما قیمت تعرفه‌ها تغییری نکرده است که باید برای حل این مشکل به دنبال راهکاری بود تا علاوه بر اینکه فشار مضاعفی بر مردم وارد نشود، شرایط برای پزشکان نیز فراهم باشد. بنابراین یکی از راهکارهایی که ارائه شده این است که بار افزایش تعرفه‌های پزشکی بر دوش بیمه‌ها باشد.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصادی نباید به گونه‌ای رفتار شود که فاصله‌ها بیشتر شود، گفت: «در شرایطی که مردم در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برند اگر قرار باشد تعرفه‌های خدمات درمانی افزایش یابد، مردم با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند. در چنین شرایطی قطعا افزایش تعرفه‌های پزشکی قابل قبول نیست و بیمه‌ها باید به تکالیف خود عمل کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha