دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 335413

سلامت نیوز:درد عصبی یکی از رنج آورترین دردهایی است که ممکن است هر فردی در زندگی خود آن را تجربه کرده باشد.

چگونه دردهای عصبی را درمان کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، درد عصبی زمانی بروز می‌کند که یک بیماری، اعصابی که مسئول انتقال پیام‌های عصبی به مغز هستند را درگیر می‌کند.

خوشبختانه امروزه پزشکان با کمک طیف گسترده‌ای از داروها و روش‌های درمانی توانسته اند به طور موثری درد عصبی در بیماران را کاهش دهند. متخصصان بر اساس آن چه دلیل ایجاد درد خوانده می‌شود، اقدام به تجویز داروهای مورد نظر به بیمار می‌کنند. از مهمترین این داروها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- داروهای ضد تشنج: شاید نام این داروها کمی ذهن را منحرف کند؛ اما برخی از انواع آن‌ها برای التیام دردهای عصبی مفید است. در حقیقت این داروها با هدف کنترل تشنج و غش در بیماران مبتلا به صرع تولید شده اند؛ اما به مرور محققان پی برده اند که برای سایر بیماری‌ها مانند دردهای عصبی نیز بسیار مفید هستند. با این حال، عوارض جانبی این داروها شامل خواب آلودگی، سرگیجه، و حالت تهوع می‌شود.

۲- داروهای ضد افسردگی: همانند داروهای ضد تشنج، این گروه از داروها نیز در ابتدا برای درمان افسردگی توسعه یافتند؛ اما دانشمندان در مطالعات بعدی مشاهده کردند که برای تسکین دردهای عصبی نیز موثر هستند. گرچه این داروها عوارض جانبی مانند سرگیجه، تاری دیدی، یبوست و ناراحتی معده دارد؛ اما پزشکان با در نظر گرفتن شرایط بیمار اقدام به تجویز داروهای موثر در این زمینه می‌کنند.

۳- داروهای SNRI: این داروها که سرواژه "مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین" هستند از داروهای جدید ضدافسردگی محسوب می‌شوند که برای تسکین دردهای عصبی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از فواید این داروها، عوارض جانبی بسیار کمتر آن‌ها نسبت به داروهای پیشین است. تحقیقات متعدد نشان داده اند این گروه از داروها به ویژه در افراد کهنسالی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند بسیار کم خطرتر و موثرتر است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که دردهای عصبی می‌توانند دلایل متعددی داشته باشند و افراد نباید تحت هیچ شرایطی اقدام به مصرف خودسرانه دارو برای تسکین دردهای خود کنند. مصرف خودسرانه مسکن‌ها و داروها نه تنها باعث التیام درد نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند عوارض جدی برای سلامت فرد به همراه داشته باشد. در صورتی که از دردهای عصبی رنج می‌برید، توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع: وب ام دی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha