سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 335510

درود به تمام سفیدپوشان گم نامی که برای نجات جان دیگران از خودگذشتگی می‌کنند. روز علوم آزمایشگاهی بر شما مبارک باد

روز علوم آزمایشگاهی

سلامت نیوز : 

روز علوم آزمایشگاهی در تقویم شمسی مصادف با سه شنبه  ۳۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ است.علوم آزمایشگاهی که  در قدیم با نام تکنولوژی پزشکی شناخته می‌شد، با تشخیص، درمان و همچنین پیشگیری  از بیماری‌های مختلف در حفظ سلامت افراد جامعه تاثیر بسیار زیادی داشته است. زمینه فعالیت این  شاخه ی پزشکی بیشتر در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی خون، مایعات و  بافتهای بدن می باشد..

از جمله وظایف دکتر علوم آزمایشگاهی

  1. سرعت عمل  و دقت کافی داشتن
  2. رعایت بهداشت کامل در حین کار
  3. تسلط کامل بر آزمایشات اورژانس
  4. تبهر در  مراقبت  از بیمار هنگام نمونه گیری
  5. نمونه گیری به روش صحیح، برچسب زدن، مرتب‌ کردن نمونه‌ها و ثبت اطلاعات  آنها در کامپیوتر
  6.  محرمانه نگه داشتن جواب آزمایش و احترام به حریم شخصی بیمار

علوم آزمایشگاهی

علت نامگذاری این روز

حکیم جرجانی در 434 ق در جرجان به دنیا آمد و طبق شواهد تاریخی موجود، وی تحصیلات خود در طب را نزد بقراط ثانی از شاگردان ابن سینا در نیشابور به پایان رسانده است، به همین خاطر  به نظر میرسدکه مدتی نیز در نیشابور زیسته باشد.همچنین دوره ای را  در خوارزم سرپرستی داروخانه‌ی بهاءالدوله را بر عهده داشت است.گزارشات مختلفی درباره تاریخ وفات او وجود دارد اما سمعانی از قول محمود بن محمد بن  عباس  اظهار داشته که ایشان در 531 ق   در مرو در گذشته است. او طبیب دربار قطب الدین محمد در خوارزم شد.

مهمترین اثرش در پزشکی، «ذخیره خوارزمشاهی» با 750 هزار اصطلاح مرتبط با علم پزشکی و آزمایشگاهی است. او همچنین مجموعه‌های بزرگ پزشکی همچون کامل الصناعه  اثرعلی بن عباس  مجوسی اهوازی، الحاوی و المنصوری اثر محمد زکریای رازی و کتاب قانون اثر  ابوعلی سینا به زبان عربی بود، به زبان فارسی به قلم درآورد؛ این  کار ارزشمند او باعث شد تا آنان که عربی نمی‌دانستند به آسانی بتوانند  از این آثار بهره‌مند گردند.

به پاس تلاش های وی در طب و علوم آزمایشگاهی و تدوین کتاب های مختلف در این زمینه، 30 فروردین ماه، روز تولد این پزشک حاذق و برجسته قرون پنج و شش هجری به عنوان روز علوم آزمایشگاهی برگزیده شده است. هر سال برای ستایش و  ستودن  مقام این پزشک ایرانی در مراکز آزمایشگاهی کشور مراسم‌ها و تشریفاتی برگزار می‌شود تا دانش آموختگان این رشته پزشکی را در راستای الگو پذیری از حکیم جرجانی تشویق کنند. در این دوران که پاندمیک جهانی کرونا  زندگی جهانیان را در معرض  تنش و  آسیب قرار داده ، نقش متخصصان و پزشکان علوم آزمایشگاهی در تشخیص و درمان این بیماری بسیار حائز اهمیت و پررنگ بوده است؛ به همین  منظور گرامیداشت روز علوم آزمایشگاهی و فرا رسیدن زادروز حکیم استاد جرجانی را به تمامی متخصصان محترم آزمایشگاه ها تبریک عرض می نماییم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha