سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 335513

سلامت نیوز: هنوز موج انتقادات اخیر بر تولید بی‌کیفیت و غیراستاندارد خودروسازان آرام نگرفته است که خبرها از رشد دو تا ۹میلیون تومانی قیمت رسمی محصولات ایران‌خودرو آن هم به‌دلیل مالیات آلایندگی حکایت می‌کند. براساس قانون جدید مالیات ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودروها براساس رتبه‌بندی انرژی که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده مشمول مالیات و عوارض سبز شده است.

خودروهای آلاینده، مالیات سبز می‌پردازند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این نرخ از مالیات براساس رتبه انرژی محصولات از صفر تا پنج درصد برای خودروهای سواری و وانت دوکابین محاسبه و اعمال می‌شود. همچنین، براساس ماده‌30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدکننده به خریداران مشمول مالیات می‌شود؛ البته هرچند این مالیات ازسوی خودروساز وصول می‌شود، مبالغ دریافتی از مشتریان مرتبط با قوانین ابلاغی سازمان امور مالیاتی است و درنهایت به خزانه دولت واریز خواهد شد. اما این مساله چه تاثیری بر بازار و قیمت خواهد گذاشت؟ مالیات اخذشده در چه مسیری باید هزینه شود تا تاثیر مثبتی بر کاهش آلایندگی‌ها داشته باشد؟

پیگیری‌ها نشان می‌دهد، بحث مالیات سبز که از نیمه دی‌ماه سال جاری مطرح شده و به‌عنوان عوارض اخذ می‌شود، درواقع مالیات بر آلایندگی خودروهاست. این آلایندگی نیز ازسوی سازمان ملی استاندارد تعیین می‌شود. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که این مالیات را خودروسازها ابتدا دریافت کرده و پس از آن به حساب دولت واریز می‌کنند.

در همین خصوص «محمد مسیحی»، معاون سازمان مالیاتی گفته است: براساس قانون دائمی مالیات ارزش افزوده، اولین انتقال خودرو از کارخانه‌های سازنده یا وصل‌کننده قطعات پیش‌ساخته (مونتاژکننده) داخلی یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران، مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال است.


 هدایت مالیات و بازار خودرو در مسیر درست
 «مرتضی زمانی»، کارشناس خودرو  درباره تاثیر این قانون در قیمت خودرو می‌گوید: «بازار به‌دنبال هر نوع بهانه برای افزایش قیمت است. مطرح کردن این موضوع تبعاتی جز افزایش قیمت را به همراه نخواهد داشت. اینگونه که دلالان میزان مصرف و درصد مالیات را بهانه برای افزایش قیمت می‌کنند. سابق‌براین معیار خرید و فروش ماشین کیفیت و مدل آن بود و البته مصرف هم تاثیرگذاری داشت ولی ملاک اصلی نبود. جدا از این وقتی کارخانه خودروها را دو تا 9میلیون گران می‌کند این عدد در بازار چندبرابر می‌شود.»

او می‌افزاید: متاسفانه هیچ نظارتی در بازار خودرو وجود ندارد . قبل از هرکاری باید سازوکاری برای این نظارت انجام گیرد تا مردم مجبور به خرید خودرو با قیمت بالا نباشند.» «احسان میرزایی»، فعال محیط‌زیست  می‌گوید: «این مالیات خوب است به شرط اینکه صرف مسائل مطالعاتی و تحقیقاتی کارآمد شود؛ البته تکنولوژی‌هایی وجود دارد که می‌توانیم در کشور از آنان استفاده کنیم و هزینه درآمدی این مالیات را صرف آن کنیم تا هوایی پاک‌تر داشته باشیم. همین‌طور می‌توانیم خودروهایی با آلایندگی کمتر و حتی بدون آلودگی تولید کنیم.»

شرکت‌های ایرانی درمورد سوخت  استاندارد نیستند
 بررسی قانون مالیات ارزش افزوده نشان می‌دهد، خودروهایی که به فرض در رده انرژی E قرار گیرند مشمول دو درصد عوارض هستند. همچنین براساس ماده30 قانون مالیات ارزش افزوده نیز یک درصد مالیات نقل و انتقال از خودروهای داخلی وصول خواهد شد. براساس جدول ذیل ماده28 قانون مالیات ارزش افزوده، خودروهایی مثل پژو207 و راناپلاس عملا دارای رتبه انرژی A, Bبوده و عوارض آلایندگی برای آن‌ها لحاظ نشده است.

به این ترتیب تنها یک درصد مالیات نقل‌وانتقال براساس ماده30 قانون مذکور در نظر گرفته شده است. اما دیگر خودروها مثل دنا پلاس توربو شارژ با مالیات 9میلیون تومانی از این بعد با قیمت تجمیعی 345میلیون تومان عرضه خواهد شد. بر این اساس با لحاظ مالیات سبز سه‌درصدی این خودرو عملا رتبه انرژی آن F است. برای این خودرو نیز مثل تمام خودروهای  لیست بالا مالیات یک درصدی نقل و انتقال لحاظ شده است.

«سیدعلی حسینی»، رییس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ایران درمورد وضع مالیات سبز بر خرید خودرو که با آلاینده‌تر شدن خودروها میزان آن بیشتر می‌شود، اظهار کرد: مالیات باید وسیله‌ای برای رسیدن به یک هدف که در اینجا هوای پاک است، باشد. امروز همه از محصولات خودروسازی‌ها ناراضی هستند و آلودگی زیادی هم ایجاد می‌کنند؛ برای مثال، وانت‌نیسان‌هایی که تولید می‌شود آلایندگی بسیار بالایی دارند اما متاسفانه در این طرح، مصرف‌کننده است که مجبور به پرداخت مالیات می‌شود.

وی افزود: سوال این است که حتی اگر مصرف‌کنندگان هم این مالیات را بپردازند، قرار است درآمد حاصل از آن در کجا هزینه شود؟ کجا قرار است سرمایه‌گذاری صورت بگیرد که آلودگی خودروهای ما به کمترین حد برسد؟ در بقیه کشورها خودروهای هیبریدی تولید می‌کنند که گاهی آلایندگی آن‌ها صفر است.

به نظر می‌رسد اینگونه برنامه‌ریزی‌ها وجود ندارد، هدف صرفا کسب درآمد بوده و درواقع هدف اصلی گم شده است.رییس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ایران گفت: این خودروسازها هستند که باید آلایندگی خودروها را کاهش دهند، چرا باید مردم  و مصرف‌کننده‌ها پول آن را پرداخت کنند؟ مسلما این میزان را روی فاکتور می‌کشند و از مصرف‌کننده اخذ می‌کنند، مردم چه گناهی دارند؟ مصرف سوخت هر کامیون در دنیا حدود ۱۷ تا ۲۰لیتر در ۱۰۰کیلومتر است. اما تولیدات جدید شرکت‌های داخلی در بهترین حالت مصرف ۳۰لیتری برای ۱۰۰کیلومتر دارند.

علاوه‌براین سوخت مورداستفاده در کشور مانند بنزین و گازوئیل مصرفی‌ نیز آلاینده‌تر از استاندارد هستند. یعنی اگر همان خودروها و کامیون‌های استاندارد دنیا را به ایران بیاوریم با این سوخت‌ها آلایندگی خواهند داشت؛ بنابراین شرکت‌های ایرانی چه درمورد سوخت و چه درمورد محصول تولیدی استاندارد نیستند اما مصرف‌کننده در این بین چه نقشی در تولید داشته که باید مالیات بپردازد؟ اگر این درآمد صرف بهینه‌سازی آلایندگی شود تا حدی قابل‌توجیه است.

در دیگر کشورها هم بعد از گذشت چند سال از مصرف یک خودرو مالیاتی روی آن می‌بندند تا فرد به نوسازی و تعویض خودروی خود تشویق شود. اما این کار در کشور صورت نمی‌گیرد و حتی خودروها و سوخت ما نیز فاصله زیادی با استانداردها دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که هدف تنها درآمدزایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha