سلامت نیوز: مقایسه دو رژیم غذایی گیاهخواری با رژیم مدیترانه ای نشان می دهد که رعایت دوره ای رژیم گیاهخواری برای کاهش وزن بهتر است. البته باید توجه داشت رژیم مبتنی بر گیاهخواری منجر به کمبود برخی مواد لازم برای بدن می شود که باید از طریق مکمل ها تامین شوند.

رژیم غذایی گیاهخواری یا مدیترانه ای، کدام بهتر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، یافته های پژوهشگران نشان می دهد رژیم غذایی کم چرب مبتنی بر گیاهخواری می تواند بیشتر از رژیم مدیترانه ای باعث کاهش وزن، بهبود ترکیب بدن، کاهش سطح کلسترول و کاهش سطح قند خون شود.

در این مطالعه، دو گروه از بزرگسالان دارای اضافه وزن به مدت ۱۶ هفته تحت رژیم مدیترانه ای یا رژیم غذایی کم چرب وگان قرار گرفتند. گفتنی است رژیم گیاهخواری کم چرب کاملاً عاری از محصولات حیوانی بوده و شامل غلات کامل، سبزیجات، میوه ها و حبوبات است.
آن ها همچنین ویتامین B12 را که در هیچ محصول گیاهی وجود ندارد با دوز ۵۰۰ میکروگرم در روز در طول کل دوره مطالعه دریافت کردند. محتوای انرژی رژیم غذایی وگان از کربوهیدرات (۷۵ درصد)، پروتئین (۱۵درصد) و چربی (۱۰ درصد) بود.

برنامه رژیم غذایی مدیترانه ای مورد استفاده در این مطالعه شامل لبنیات کم‌ چرب، حبوبات، میوه‌ ها و سبزیجات، آجیل یا دانه‌ ها، روغن زیتون فوق بکر، غلات کامل، تخم‌ مرغ و ماهی بود، اما از چربی‌ های اشباع  شده و گوشت قرمز اجتناب شده یا به یک وعده در هفته محدود می ‌شد.

طی این مطالعه همه شرکت ‌کنندگان به تمرینات روتین خود ادامه داده و نیازی به تغییر داروهای معمولی خود نداشتند، مگر اینکه پزشکشان به آن ها اعلام می کرد. در نتیجه این مطالعه مشخص شد رژیم مدیترانه ای هیچ تغییری در وزن ایجاد نکرد اما زمانی که شرکت کنندگان رژیم گیاهخواری را دنبال کردند، ۶ کیلوگرم از دست دادند.

علاوه بر این، رژیم غذایی کم چرب وگان منجر به کاهش بیشتر توده چربی به میزان 3.4 کیلوگرم  شد. پژوهشگران همچنینی دریافتند رژیم گیاهخواری کم چرب همچنین باعث کاهش ۳۱۵ سانتی متر مکعبی در چربی احشایی شد.سطح کلسترول خوب و بد افرادی که این رژیم را داشتند نیز به ترتیب 18.7 میلی گرم در دسی لیتر و 15.3 میلی گرم در دسی لیتر کاهش داشت در حالی که رژیم غذایی مدیترانه ای هیچ تغییری در سطح کلسترول ایجاد نکرد.

هر دو رژیم باعث کاهش فشار خون افراد مشارکت کننده شدند و در این شرایط رژیم مدیترانه ای موثرتر از رژیم گیاهخواری بود.

دکتر هانا کاهلووا (Hana Kahleova) یکی از نویسندگان این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: مطالعات قبلی نشان داده است که رژیم‌ های مدیترانه ‌ای و وگان، وزن بدن و عوامل خطر متابولیک قلبی را بهبود می‌ بخشند، اما تا کنون، اثربخشی نسبی آن‌ ها در یک کارآزمایی تصادفی مقایسه نشده است. به گزارش سیناپرس،ما تصمیم گرفتیم این رژیم ‌ها را مو به مو آزمایش کنیم و دریافتیم که رژیم گیاهخواری هم برای بهبود شاخص ‌های سلامتی و هم برای کاهش وزن مؤثرتر است.
محققان پیشنهاد می کنند که کاهش وزن ناشی از رژیم گیاهخواری به کالری کمتر، فیبر بیشتر و دریافت چربی کمتر مربوط می شود.
دکتر نیل بارنارد (Neal Barnard)،  از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی اعلام کرد: در حالی که بسیاری از مردم رژیم مدیترانه ‌ای را یکی از بهترین راه‌ های کاهش وزن می ‌دانند، اما زمانی که آن را آزمایش کردیم، مشخص شد رژیم گیاهی کم چرب بسیار بهتر است. به نظر می رسد مشکل در گنجاندن ماهی های چرب، محصولات لبنی و روغن ها باشد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی Journal of the American College of Nutrition  منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha