سلامت نیوز :نایب رئیس کانون بازنشستگان استان تهران گفت: کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری و مراکز درمانی دولتی سرانه درمان دریافت می‌کنند، اما دولت بابت بیمه‌شدگان و مراکز درمانی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی ریالی پرداخت نمی‌کند.

سازمان تامین اجتماعی در مسلخ مدیریت دولتی/ هزینه‌ی دارو و درمان بخش زیادی از دستمزد را می‌بلعد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، پرویز احمدی پنجکی (نایب رئیس کانون بازنشستگان استان تهران) با انتقاد از وضعیت نامناسب درمان گفت: دارو و درمان بیشترین بخش دستمزد را می‌بلعند و سفره کارگران و بازنشستگان را خالی می‌کنند. 

احمدی پنجکی با اشاره به اینکه با افزایش سن و رسیدن به دوران بازنشستگی، بخش قابل توجهی از حقوق، صرف تامین هزینه‌های درمانی و بیمارستانی می‌شود، گفت: هزینه دارو، ویزیت پزشک، عمل‌های جراحی، مراجعات آزمایشگاهی، کلینیکی و پاراکلینیکی باعث شده بازنشستگان بخش قابل توجهی از حقوق خود را صرف درمان کنند و همین امر سفره‌های بازنشستگان را کوچک کرده است. 

وی با اعلام اینکه در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی قانون الزام وجود دارد اما به درستی اجرا نمی‌شود، گفت: قرار بر این است که سازمان تامین اجتماعی در مقابل حق بیمه‌هایی که در سی سال دوران اشتغال از کارگران می‌گیرد، درمان آنان را در هنگام اشتغال و دوران بازنشستگی تامین کند اما با کمال تاسف امروزه کارگران و بازنشستگان با چالش بزرگ درمان روبرو هستند. 

رییس کانون بازنشستگان شمیرانات با انتقاد از اینکه هر کسی برای درمان و معیشت کارگران و بازنشستگان تصمیم می‌گیرد، گفت: متاسفانه در مواردی سخن از جابجایی درمان گفته می‌شود که نشان می‌دهد هیچ درکی از شرایط زندگی کارگران و بازنشستگان و حقوق‌های ناچیز وجود ندارد. 

وی با ابراز تاسف از اینکه شورایعالی بیمه ۷۹ قلم دارو را از لیست تعهدات سازمان تامین اجتماعی حذف کرد، گفت: در حالیکه دولت هیچ نقشی در ساخت مراکز درمانی و تامین هزینه‌های داروی سازمان تامین اجتماعی ندارد، به خود اجازه می‌دهد برای این سازمان تصمیم‌گیری کند. 

احمدی پنجکی با اعلام اینکه بر اساس قانون اساسی دولت باید به همه مردم سرانه درمان بپردازد، گفت: امروز کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری و مراکز درمانی دولتی سرانه درمان دریافت می‌کنند، اما دولت بابت بیمه‌شدگان و مراکز درمانی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی ریالی پرداخت نمی‌کند در حالی که به خود اجازه می‌دهد در مورد سازمان و زندگی کارگران و بازنشستگان تصمیم گیری کند. 

وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون الزام حق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی است، گفت: هرگز حرف غیرمنطقی نزده‌ایم و زیاده‌خواهی نمی‌کنیم، بلکه تنها می‌خواهیم بی‌عدالتی در نظام درمانی از بین برود و کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی را به چشم بقیه آحاد جامعه نگاه کنند. 

نایب رییس کانون بازنشستگان استان تهران با انتقاد از ارائه خدمات درمانی تامین اجتماعی به بیمه‌شدگانی که دولت سهم بیمه آنان را پرداخت نکرده است، گفت: دولت در قالب ۲۶ قانون مصوب مجلس می‌بایست سهم بیمه این مشاغل را بپردازد که تاکنون این مبالغ را نپرداخته اما سازمان تامین اجتماعی خدمات لازم را به این افراد ارائه می‌کند. بنابراین می‌توان ادعا کرد که سازمان تامین اجتماعی در مسلخ مدیریت دولتی قربانی شده است. 

وی با اعلام اینکه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است، گفت: این مبلغ بابت سهم بیمه کارگرانی است که دولت متعهد به پرداخت سهم بیمه کارفرمایان است و تاکنون به سازمان پرداخت نشده است. 

احمدی پنجکی با ابراز تاسف از اینکه سازمان به تمامی بیمه‌شدگانی که دولت حق بیمه آن‌ها را پرداخت نکرده، خدمات درمانی ارایه کرده و می‌کند، گفت: بدتر اینکه بسیاری از این بیمه‌شدگان بازنشست شده و اکنون حقوق بازنشستگی می‌گیرند، در حالی که هنوز دولت حق بیمه آن‌ها را به سازمان پرداخت نکرده است. 

وی با اعلام اینکه در گذشته نقش‌آفرینی کارگران و کارفرمایان در نظارت بر سازمان تامین اجتماعی بالا بود، گفت: متاسفانه با تغییر نظام مدیریتی در سازمان تامین اجتماعی در دولت احمدی نژاد، شورایعالی تامین اجتماعی که متشکل از سه‌جانبه گرایی واقعی بود، حذف شد و به دنبال آن هیات مدیره و هیات امنا شکل گرفت که اعضای آن تعیین شده توسط دولت هستند و جرات پیگیری مطالبات سازمان تامین اجتماعی را ندارند. 

رییس کانون بازنشستگان شمیرانات با ابراز تاسف از اینکه در صورت حق‌خواهی و پیگیری مطالبات، مدیران منصوب در تامین اجتماعی به سادگی کنار گذاشته می‌شوند، گفت: همین امر باعث شده تا مطالبات سازمان سال‌ها روی هم انباشته شود. 

وی با اعلام اینکه در گذشته کمیسیون نظارت بر درمان وجود داشت، گفت: در این کمیسیون مشکلات درمان مطرح می‌شد و نمایندگان جامعه کارگری چالش‌ها را مطرح و خواستار رفع آن‌ها می‌شدند، اما اکنون نظارت در سازمان تامین اجتماعی فراموش شده و دولت هر تصمیمی می‌خواهد حتی به زیان سازمان می‌گیرد تا کمبودهای خود را از سرمایه سازمان تامین اجتماعی تامین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha