یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 335734

سلامت نیوز:انجام دو تمرین عضلانی ساده می تواند به کاهش احساس سرگیجه هنگام ایستادن کمک کند.

۲ تمرین ساده برای کاهش سرگیجه هنگام ایستادن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، احساس سرگیجه یا سبکی سر هنگام ایستادن یک تجربه شایع است که به دلیل افت فشار خون ایجاد می شود.

هنگامیکه کاهش فشار خون بسیار کوتاه و سریع اتفاق افتد و با هیچ مشکل جسمی دیگری مرتبط نباشد، به آن "افت ارتواستاتیک فشارخون" یا IOH گفته می شود.

نتایج مطالعات جدید حاکی از آن است که انجام برخی از تمرینات عضلانی ساده قبل یا بعد از ایستادن می‌تواند اثرات افت ارتواستاتیک فشار خون را محدود و در افرادی که آن را تجربه می‌کنند، بدون هیچ هزینه‌ و دارویی، تسکین پیدا کند.

به نظر می رسد که کلید حل این مشکل این است که عضلات پایین تنه قبل یا بعد از ایستادن فعال شوند.

در حالیکه متخصصان ایده تنش عضلانی را بعد از اینکه افراد بایستند با موفقیت آزمایش کرده بودند، در این مطالعه جدید به بررسی این موضوع پرداخته شد که آیا این راهکار می تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه عمل کند یا خیر.

به گفته متخصصان کانادایی، بیماران می توانند از این مداخلات ساده، موثر و کم هزینه برای جلوگیری از علائم IOH استفاده کنند.

دو تمرین عضلانی ساده و موثر

در این مطالعه ۲۲ زن جوان با سابقه ابتلا به IOH حضور داشتند و تاثیر دو تمرین روی آنان مورد آزمایش قرار گرفت:

- بالا بردن زانوها به دفعات در حالت نشسته به مدت ۳۰ ثانیه قبل از ایستادن

- و قرار دادن پاها به شکل ضربدر به مدت ۳۰ ثانیه پس از ایستادن

متخصصان کانادایی ضربان قلب و فشار خون شرکت‌کنندگان را در مدت زمان انجام بررسی و با فواصل زمانی مورد مطالعه قرار دادند. همچنین از شرکت کنندگان خواسته شد تا علائم IOH، از جمله احساس سرگیجه را گزارش دهند.

به گفته متخصصان، در مقایسه با هیچ اقدام مداخله ای، انجام هر دو تمرین تفاوت قابل توجهی در محدود کردن افت موقت فشار خون و تسکین علائم IOH داشته اند. این یک عمل فیزیکی است که بیماران می توانند در هر زمان و مکان با حرکت اندام تحتانی خود برای مقابله با این علائم استفاده کنند.

به گزارش ساینس الرت، تصور می‌شود که عارضه افت ارتواستاتیک فشار خون ناشی از باز شدن رگ‌های خونی است که در اثر ایستادن ایجاد می‌شود. کاری که این تمرینات ممکن است انجام دهند، خنثی کردن این واکنش است و به گفته متخصصان می توان این دو تمرین را در کنار هم انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha