سلامت نیوز:آمار روزانه کرونا و سویه امیکرون همچنان روند صعودی دارد و متخصصان نیز اعتقاد دارند این وضعیت حداقل تا چند هفته دیگر ادامه خواهد داشت؛ البته اخبار منتشرشده هم نشان می‌دهد که بیشتر افرادی که در پیک ششم کرونا با وضعیت وخیم بیماری مواجه شده‌اند اغلب افرادی هستند که واکسن نزده یا در انجام واکسیناسیون خود ناقص رفتار کرده‌اند.

ضعیف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که گفته می‌شود بیشتر کسانی که سه دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند در سویه امیکرون با وضعیت خفیف بیماری مواجه شده‌اند. از همین روست که تاکید می‌شود افراد برای تزریق دوز سوم واکسن خود یا تکمیل چرخه واکسیناسیون به مراکز مربوطه مراجعه کنند. آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که هم‌اکنون سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به 57.71 رسیده که برای مقابله با امیکرون بسیار پایین است.

واکسیناسیون در کنار رعایت دستورالعمل‌های کرونایی مهم‌ترین کاری است که می‌توان برای مقابله با بیماری کرونا انجام داد. این تاکید پزشکان و کادر درمانی درگیر با بیماران کرونایی است. رییس‌جمهوری نیز روز گذشته بر ضرورت توجه به ارائه آموزش‌های عمومی و نظارت و کنترل دقیق اجرای مصوبات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به کرونا تاکید کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به مساله رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: صرفا دریافت واکسن کفایت نمی‌کند و باید در کنار آن به موضوع ارائه آموزش‌های عمومی برای اعتلای بهداشت همگانی و رعایت فاصله‌گذاری به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری توجه جدی داشت. وی گفت: دستگاه‌های اجرایی هم به برگزاری اجتماعات و مراسم‌ها مگر در موارد ضروری با رعایت اصول بهداشتی اصرار نکنند.


رئیسی با اشاره به اینکه برای ابلاغ تصمیمات ستاد ملی کرونا فقط سخنگوی ستاد وظیفه اطلاع‌رسانی دارد، یادآور شد: وزارت کشور با همکاری دستگاه‌های مربوطه موظف است بر رعایت شیوه‌نامه‌ها و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا نظارت کامل داشته باشد. سخنگوی ستاد ملی کرونا هم روز گذشته با انتشار توییت‌هایی از تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا گفت.

عباس شیراوژن دراین‌باره نوشت: «در ستاد ملی کرونا مصوب شد، مهدهای کودک در شهرهای قرمز به‌مدت یک هفته تعطیل شود و با توجه به این تعطیلی، دستگاه‌های اجرایی زمینه استفاده از دورکاری را برای مادران دارای فرزند زیر ۶سال به مدت یک هفته فراهم کنند. مدت‌زمان مرخصی افراد مبتلا به سویه امیکرون، پنج روز تعیین شد که با گواهی رسمی پزشک یا ارائه تستPCR  قابل استفاده است.»

البته مردم انتظار تصمیمات جدی‌تری با توجه به وضعیت رنگبندی کرونایی شهرها داشتند اما چیزی اعلام نشد. بر این اساس تردد در بین شهرهای قرمز و نارنجی ظاهرا همچنان مثل قبل به‌صورت آزادانه ادامه دارد. همچنین مدارس هم که غیرحضوری شده بودند به‌صورت حضوری فعالیت خواهند کرد، مگر در استان‌هایی که استاندار تصمیم دیگری اتخاذ کند.
 
ایران دوباره قرمز شد
 براساس آخرین رنگبندی کرونایی شهرهای ایران که ازسوی وزارت بهداشت و درمان اعلام شده است، هم‌اکنون 247شهر ایران در وضعیت قرمز قرار دارند. این در حالی است که تا دو هفته قبل بسیاری از شهرهای ایران رنگ آبی به خود گرفته بودند اما حالا ماجرا برعکس شده و دیگر هیچ شهر آبی‌رنگی در شرایط فعلی در کشور وجود ندارد. براساس اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون 112شهر در وضعیت نارنجی و 89شهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کشور هم حکایت از آن دارد که تا صبح دیروز ۶۱میلیون و ۴۷۷هزار و ۲۶۳نفر دوز اول، ۵۴میلیون و ۷۷۲هزار و ۲۴۴نفر دوز دوم و ۲۱میلیون و ۸۴هزار و ۷۹۵نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۳۷میلیون و ۳۳۴هزار و ۳۰۲دوز رسید. این در حالی است که در روز جمعه تنها 223هزار و 771دوز واکسن در کشور تزریق شده است.


آمار مبتلایان جدید و جان‌باختگان کرونا هم حکایت از آن دارد که در فاصله ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه 23بهمن 18هزار و 598بیمار جدید در کشور شناسایی شدند که از این تعداد دوهزار و 78نفر در مراکز درمانی سراسر کشور بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶میلیون و ۷۸۰هزار و ۴۵۳نفر رسید.

اما در همین بازه زمانی 133بیمار کرونایی در کشور جان خود را از دست دادند تا مجموع فوتی‌های کرونا در ایران هم به 133هزار و 570نفر برسد. این در حالی است که وزارت بهداشت اعلام کرده است سه‌هزار و ۳۴۳نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. اما آمار جدید وزارت بهداشت حکایت از آن دارد که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته منتهی به 20بهمن 1400 به 57.71درصد رسیده است که با این روند نمی‌توان انتظار کاهش بیماران یا مرگ‌ومیرهای کرونایی را داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha