سلامت نیوز: گوشی تلفن همراه خودتان را چطور نگه می دارید؟ آیا در حالی که با انگشت اشاره، وسط و انگشت حلقه پشت آن را گرفته‌اید انگشت شست شما تمام حرکت اسکرول کردن را انجام می‌دهد؟ انگشت کوچک شما به تنهایی قسمت پایین آن را نگه می دارد؟ متاسفانه، مثل خیلی از کارهای به ظاهر آسان و غریزی دیگری که انجام می دهیم، این کارها هم اشتباه است.

هشدار برای همه کسانی که یک دستی با گوشی تلفن همراه کار می کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از گاردین، در حالی که به نظر می رسد گرفتن تلفن همراه و کار کردن با آن با یک دست راحتترین راه برای گرفتن آن است، اما در مدت زمان طولانی، این شیوه می تواند به مچ دست و اعصاب دست و انگشتان شما آسیب برساند و درد اعصاب دست را تشدید کند. در واقع همین حالا هم بسیاری از نوجوانان و جوانان با دردهای شدید دست و بازو که گاه حتی این دردها به داروهای معمول هم جواب نمی دهند روبرو هستند و شاهد هستیم بسیاری از جوانان دچار تغییرات شکلی در انگشتان دست خود هستند و جدا از دردهای اعصاب دست عملکرد طبیعی دست آن ها هم دچار مشکل است.

انگشت پینکی گوشی هوشمند چیست؟
ممکن است قبلاً با اصطلاحاتی مثل «دست درد موبایلی» آشنا شده باشید که به مشکلاتی مثل تاندونیت(التهاب تاندون دست) پیامکی، شست پیامکی و شست گیمری اشاره دارد، اما اخیرا باید با  اصطلاح «پینکی گوشی همراه» (که البته هنوز یک اصطلاح پزشکی نیست) هم آشنا شوید. این حالت براساس تعریف ارائه شده یعنی «انگشتی که در دست گرفتن یک گوشی هوشمند، تبلت یا کنترلر بازی ویدیویی بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد انگشت کوچک و انگشت شست شما است» و افراط در استفاده از آن‌ها می تواند باعث درد، یا التهاب و آسیب تاندونی یا عضلانی در این دو انگشت شود.
آن لاند، کاردرمانگر و کارشناس درمان دست در مایو کلینیک می گوید با توجه به اندازه کوچکتر انگشت کوچک «طبیعی است که این انگشت نتواند فشار و موقعیت خاص و کار زیاد را مثل انگشت نشانه تحمل کند.»
میشل جی. کارلسون، جراح دست و اندام فوقانی در بیمارستان سنترال نیویورک، اضافه کرد که استفاده از انگشت کوچک برای نگه داشتن وزن گوشی می تواند رباطی را که این انگشت را به دست شما متصل می کند، کاملا تحت فشار قرار دهد. اما باز هم هست!

عصب اولنار چیست؟
بن لومبارد، عضو انجمن رسمی فیزیوتراپی بریتانیا، می گوید: «ما تمایل داریم گوشی‌هایمان را با انگشت کوچک زیر آن نگه داریم تا وزن آن را تحمل کند. تلفن و مچ ما به سمت داخل می چرخد تا صفحه نمایش را رو به صورت ما نگه دارد. این می تواند در درازمدت باعث فشار زیاد به عصب اولنار شود.»
یکی از سه عصب اصلی بازو و دست شما، عصب اولنار است که از زیر بغل، به سمت آرنج می آید، در کنار استخوان اولنا (استخوان بلند در ساعد) قرارمی گیرد و در نهایت به سمت کف دست شما می‌رود. طبق اعلام متخصصان کلینیک کلیولند این عصب، «تقریباً تمام ماهیچه های کوچک دست را کنترل می کند.» واژه «به دام افتادن» عصب اولنار زمانی اتفاق می‌افتد که فشار مستقیمی روی عصب در آرنج یا مچ دست باشد که باعث گرفتگی عصب، درد عصبی (نوروپاتیک) و نوروپاتی (آسیب عصبی) شود.

عصب مدین چیست؟
در مطالعه‌ای در سال 2017، پیتر وایت، استادیار دپارتمان فناوری سلامت و انفورماتیک در دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ، اثرات استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی را بر روی عصب مدیان، که در کنار عصب اولنار قرار دارد و به حرکت دادن ساعد، مچ دست کمک می‌کند، بررسی کرد. وایت دریافت دانشجویانی که بیش از پنج ساعت در روز دستگاه‌های الکترونیکی را در دست داشتند، درد مچ و درد دست بیشتری را نسبت به افرادی که خیلی وابسته به موبایل و تبلت نیستند(کمتر از پنج ساعت در روز با این وسایل سروکار دارند) تجربه می کنند.
در یک مطالعه دیگر، وایت دریافت که «انحراف مچ دست از حالت معمول [موقعیت معمول دست با انگشتان کشیده] می‌تواند منجر به تغییر شکل بارز عصب میانی شود». برای به حداقل رساندن آسیب، مهم است که مچ دست را تا حد ممکن در موقعیت خنثی در حین کار مرتبط با کامپیوتر قرار دهید و از نگه داشتن انگشت شست و انگشتان در حالت خمیده هنگام استفاده از دستگاه های تلفن همراه، به ویژه استفاده از یک دست، خودداری کنید.»
پس چگونه باید گوشی خود را نگه داریم؟
دکتر استیو بلدنر، جراح دست، اگرچه همه دوست دارند یک تلفن همراه کوچک و نازک و سبک داشته باشند، «اما دست انسان اصولا برای گرفتن و استفاده از اجسام کوچک طراحی نشده است». در حالت ایده‌آل، به‌جای اینکه انگشت شست خود را روی یک جسم نازک، که باری نامطلوب را به مفصل وارد می‌کند، باید شست را به حرکتی که ما به آن ابداکشن می‌گوییم یا دور کردن از کف دست واداریم.»
دکتر بلدنر گفت: «برای انجام این کار، دستگاه را ضخیم‌تر کنید - با قرار دادن یک دستمال یا یک پارچه لطیف در پشت آن - تا فشار از روی مفصل برداشته شود. (احتمالاً یک پاپ سوکت- نگهدارنده های پشت گوشی - مقداری از همان تسکین مفصل را فراهم می کند.) او همچنین پیشنهاد می کند که آرنج و مچ دست خود را تا حد ممکن صاف نگه دارید تا گردش خون بهتر انجام شود و فشار کمتری روی اعصاب دست شما باشد.
دست‌درمانگر حرفه‌ای، دینا دلوپولوس به کاربران گوشی‌های هوشمند توصیه می‌کند که هیچ گاه برای مدت ولانی با تلفن همراه کار نکنند و استراحت مکرر داشته باشند و با فشار دادن انگشتان به سمت بالا و عقب، عمود بر مچ، عضلات خم کننده و بازکننده دست را بکشند. او توصیه کرد که از یک مچ بند ویژه غیرمحدودکننده اما پشتیبانی کننده استفاده کنید و گوشی را روی یک سطح صاف قرار دهید تا در صورت امکان با انگشتان دیگری غیر از شست خود اسکرول کنید. او می‌گوید یک بیمار داشته که «دستش به مدت چهار هفته در گچ بی‌حرکت شده بود زیرا درد وحشتناک ناشی از تاندونیت شدید در انگشت شست داشت.»
یادآوری می‌کنیم: خیره شدن بی‌وقفه به تلفن‌های همراه و استفاده از آن غیرطبیعی و مضر است، نه فقط برای سلامت چشم ها و سلامت روان، بلکه برای اعصاب و عضلات انگشتان کوچک، شست‌ها و ساعد و کف دست. بنابراین زمان استفاده را کم کنید. از حالت های مناسب استفاده کنید، به دست‌های تان تمرین دهید، از خانه خارج شوید و بدون تلفن همراه تفریح و ورزش کنید و سعی کنید زمان استفاده از تلفن همراه و تبلت را به حداقل برسانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha