سلامت نیوز: اگرچه داده های جدید در آمریکا نشان داده که اثربخشی دوز تقویت کننده پس از حدود چهار ماه کاهش می یابد، اما دولت بایدن قصد ندارد به این زودی ها چهارمین دوز واکسن کرونا را برای مردم عادی توصیه کند.

به دوز چهارم واکسن نیاز داریم؟ اگر بله، کی؟

به گزارش سلامت نیوز، دکتر پیتر مارکس، رئیس بخش اداره غذا و داروی سازمان غذا و دارو که مسئولیت تنظیم واکسن ها را در آمریکا دارد، در مصاحبه ای این هفته گفت: «ما داده های کافی برای دانستن اینکه تزریق دوز چهارم سودمند است، نداریم.»

کتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید، در مصاحبه‌ای دیگر گفته، علیرغم داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها که نشان می‌دهد قدرت دوزهای تقویتی بعد از چهار تا پنج ماه کاهش می یابد؛ اما این دوزها همچنان سنگری محکم در برابر بیماری‌های شدید هستند.

نتایج تحقیقات مرکز کنترل بیماری های آمریکا که جمعه گذشته منتشر شد، میزان بستری شدن در بیمارستان و مراجعه به بخش های اورژانس در 10 ایالت توسط افرادی را که دوزهای تقویت‌کننده واکسن های مدرنا و فایزر تزریق کرده بودند را تجزیه و تحلیل می کرد. این مطالعه نشان داد که سطح محافظت دوزهای تقویتی در مقابل بستری شدن در بیمارستان از 91 درصد در دو ماه پس از تزریق دوز سوم به 78 درصد پس از چهار تا پنج ماه کاهش یافته است. اثربخشی در مراجعه به اورژانس هم از 87 درصد به 66 درصد کاهش یافته است.

این داده ها با هشدارهای عمده همراه شده است. اگرچه محققان میزان تغییرات را بر اساس گروه سنی، بیماری های زمینه ای یا وجود نقص ایمنی بررسی نکردند، اما با این حال، اعلام کردند که این یافته‌ها بر اهمیت احتمالی دوز چهارم تأکید می‌کند.

دکتر فائوسی گفت: «آیا باید واکسن چهارم بزنم؟ این سئوالی است که بسیاری از مردم از من می‌پرسند. پاسخ من این است که در شرایط فعلی به نظر می رسد که میزان محافظت ایجاد شده در جمعیت عمومی میزان خوبی است. هفتاد و هشت درصد جمعیت عمومی در حال حاضر انتی بادی دارند و این میزان بسیار خوب است.»

دکتر فائوسی گفت، آنچه بعداً پیش می‌آید، به این بستگی دارد که آیا محافظت ایجاد شده توسط دوزهای تقویت‌کننده‌ها ثابت بماند یا بعد از چهار تا پنج ماه کاهش یابد - و اگر کاهش پیدا کند، میزان کاهش ایمنی چقدر سریع باشد. او گفت: «اینجا موضوع فقط عدد نیست بلکه چیزی که اهمیت دارد شیب نزولی منحنی ایجاد ایمنی توسط دوز بوستر است.»

این گفته ها به معنای عدم اطمینان بیشتر برای آمریکایی‌هایی است که از تغییرات مکرر در توصیه‌های واکسنی دولت خسته شده‌اند – این تغییرات مکرر در راهنماهای تزریق دوزهای واکسن عمدتاً به دلیل بروز انواع جدید  بیماری ایجاد شده است.

دکتر استرلینگ رانسون، رئیس آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، می‌گوید بیمارانش مدام در مورد اینکه آیا تزریق چهارم واکسن ضروری است و اگر چنین است، چه زمانی باید دوز چهارم واکسن را تزریق کرد از او سئوال می پرسند.

وی ادامه داد: «این وضعیت ناامید کننده است، درست است» وی که که در شهر کوچک دلتاویل، در ایالت ویرجینیا کار می کند، گفت: «ما انسان ها می خواهیم تا حدی اطمینان خاطر داشته باشیم و تصور کنترل اوضاع را داشته باشیم. اما این موردی است که ما نمی دانیم در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد. ما نمی دانیم که آیا تزریق دوز چهارم لازم خواهد بود یا نه، و اگر لازم باشد چه زمانی لازم خواهد بود. در حال حاضر امیدواریم که دیگر شاهد شیوع نوع جدیدی نباشیم و بهار و تابستان را بدون نیاز به تزریق دوز بعدی پشت سر بگذاریم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha