سلامت نیوز: مدیرکل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف دخانیات در مردان در پنج سال اخیر هشت تا ۱۰ درصد کاهش یافته و در عین حال در زنان روند افزایشی داشته است.

مصرف دخانیات در مردان حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، افشین استوار روز یکشنبه به مناسبت هفته ملی سلامت مردان (اول تا هفت اسفند)  اظهارداشت: مصرف سیگار در مردان ۱۸ سال به بالا ۲۰ درصد است که به دلیل افزایش قیمت دخانیات، شرایط اقتصادی و افزایش آگاهی‌ها در مورد مضرات آنها رو به کاهش بوده است.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد علل مرگ در کشور مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، افزود: قبل از همه‌گیری کرونا، ۴۳ درصد مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی، ۱۶ درصد به علت سرطان، چهار درصد مربوط به بیماری‌های مزمن تنفسی، چهار درصد دیابت، ۱۰ درصد سوانح و حوادث اتفاق می‌افتد که مردان بییشتر به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

مردان بیشتر از زنان در معرض عوامل خطر محیطی قرار دارند و به دلیل مشغله کاری زیاد نمی‌توانند از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند شوند

مدیرکل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه مردان بیشتر از زنان در معرض عوامل خطر محیطی قرار دارند، تصریح کرد: به دلیل آنکه نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی در کشور بر سلامت مادر و کودک بنا شده، زنان از خدمات بهداشتی و درمانی بهره بیشتری در مقایسه با مردان می‌برند و سلامت خود را جدی می‌گیرند.

استوار اضافه کرد: بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده، بروز سرطان در مردان ۱۸۰ در ۱۰۰ هزار نفر بوده و بیشتر از زنان (۱۵۰ در ۱۰۰ هزار جمعیت) به این بیماری مبتلا می‌شوند همچنین شایعترین سرطان پروستات بوده که سالانه مردانی زیادی را مبتلا می‌کند.

وی افزود: مردان به دلیل اینکه ساعات زیادی از روز را در محیط کار سپری می‌کنند، نمی‌توانند از خدمات بهداشتی و درمانی برای انجام آزمایش، تشخیص به موقع بیماری و سایر موارد برخوردار شوند و خدمات کمتری از نظام سلامت دریافت می‌کنند.

استوار خاطرنشان کرد: نظام سلامت کشور باید به شکل تسهیل شده‌ای خدمات خود را در ساعات غیر اداری و حتی روزهای تعطیلی به مردان ارائه دهد یا در محیط‌های کار با همکاری کارفرمایان خدمات سلامت برای مردان ارائه شود.

نظام سلامت باید خدمات مناسب را در ساعت غیراداری و حتی روزهای تعطیل به مردان ارائه دهد

وی تصریح کرد: مردان همچنین بیشتر از زنان در معرض حوادث و سوانح قرار می‌گیرند و طول عمر کمتری دارند همچنین با توجه به نقش مردان در بخش‌های اقتصادی و صنعتی لازم است برای ارتقای سلامت آنها، برنامه‌هایی طراحی و عملیاتی شود و آگاهی‌های آنها نیز افزایش یابد.

 شعار هفته ملی سلامت مردان ایران (سما ۱۴۰۰)؛ «مشارکت مردان، واکسیناسیون حداکثری(کرونا)، محافظت جمعی» در نظر گرفته شده است.

باورهای نادرست در زمینه واکسیناسیون علیه کووید ۱۹، پاندمی کووید ۱۹ و سلامت روان مردان، سلامت باروری مردان و جوانی جمعیت، مولفه های اجتماعی مرتبط با سلامت مردان، کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار، سواد سلامت و نقش آن در سلامت مردان و  نقش شیوه زندگی سالم در پیشگیری از سرطان‌های شایع مردان از عناوین هفته ملی سلامت مردان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha