سلامت نیوز: پیش از این اعلام شده بود که کرونا ممکن است بر باروری تاثیر بگذارد اما محققان چینی به تازگی اعلام کردند که کووید ۱۹ به بافت بیضه ها آسیب رسانده و میل جنسی و تعداد اسپرم ها را کاهش داده و می تواند بر باروری مردان تأثیر بگذارد.

کرونا میل جنسی و تعداد اسپرم مردان را کم می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، طی دو سال شیوع همه گیری کرونا شاهد عوارض مختلف و حتی عجیبی توسط این ویروس بوده ایم. یکی از مشکلاتی که ابتلا به کووید ۱۹ ایجاد کرده، کاهش میل جنسی و تعداد اسپرم در مردان مبتلا به کووید ۱۹ است.


یافته های جدید پروفسور یوئن کووک یان (Yuen Kwok-yung) و تیم تحقیقاتی وی از دانشگاه هنگ کنگ نشان می دهد که همسترهای آلوده به کووید ۱۹، چهار تا هفت روز پس از ابتلا  دچار کاهش شدید تعداد اسپرم و تستوسترون می شوند.

محققان دانشگاه هنگ کنگ دریافته ‌اند که ویروس کرونا می‌ تواند به بیضه‌ ها آسیب رسانده، میل جنسی را کاهش داده و بر باروری مردان تأثیر بگذارد.

این جوندگان مورد آزمایش قرار گرفته همچنین دچار آتروفی مزمن نامتقارن بیضه شدند که در آن اندازه و وزن بیضه ها کاهش یافت. عوارض التهاب حاد بیضه، خونریزی و مرگ بافت در لوله‌ های منی‌ ساز تولیدکننده سلول اسپرم و اختلال در اسپرم ‌زایی، فرآیند رشد سلول ‌های اسپرم، نیز شناسایی شد. این مطالعه نشان می دهد که التهاب، تحلیل رفتن و مرگ بافت بیضه هفت تا ۱۲۰ روز پس از عفونت نیز ادامه داشته است.

محققان تاکید کردند: هر دو نوع دلتا و اومیکرون اثرات مشابهی را نشان داد. پروفسور یوئن که سرپرستی این پروژه را به عهده داشت در این باره گفت: مهم است که از هیپوگنادیسم احتمالی (میل جنسی کم) و ناباروری ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ آگاه باشیم.

وی افزود: واکسیناسیون می تواند از این عوارض جلوگیری کند. گفتنی است که مطالعات قبلی درد بیضه را در بیماران کووید ۱۹ گزارش کرده است. به گفته محققان، یک مطالعه کالبد شکافی روی مردانی که بر اثر کووید ۱۹ جان باختند، التهاب و آسیب سلولی در بیضه‌ها را حتی اگر ویروس کرونا همیشه در نمونه‌ های مایع منی یافت نشده باشد، نشان داد.
شرح کامل این تحقیقات و یافته های آن در آخرین شماره مجله بیماری های عفونی بالینی (Clinical Infectious Diseases) منتشر شده و قابل دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha