اتوکلاو دستگاهی است که در مراکز و صنایع حساس برای استریل کردن ابزار و مواد به کار برده می‌شود. در بازار افزایش تقاضا، باعث افزوده شدن قیمت اتوکلاو خواهد شد. با پیدا شدن روش های نوین جراحی زیبایی دندان و هجوم افراد برای انجام این روش‌ها عفونت های دهانی و دندانی نیز افزایش پیدا کرده است.

بررسی روند قیمت اتوکلاو در سال های اخیر در کشور های مختلف

بروز همه گیری بیماری های واگیردار مانند کرونا در سال های اخیر باعث تغییر در تولید و قیمت اتوکلاو شده است. اتوکلاو دستگاهی است که در مراکز و صنایع حساس برای استریل کردن ابزار و مواد به کار برده می‌شود. این دستگاه سالیان متمادی به اشکال و انواع مختلف تولید شده است. در سراسر دنیا کارخانه های متعددی کار طراحی و تولید این دستگاه را بر عهده دارند. در ایران نیز چندین شرکت مانند کاوش مگا  وجود دارد که تعدادی از انواع این دستگاه را تولید و به بازار عرضه می‌کند. برندهای مختلفی از اروپایی گرفته تا کره‌ای و چینی در بازار ایران موجود است و برندهای ایرانی در حال رقابت با آنها هستند.

افزایش تقاضای اتوکلاو در سال‌های اخیر

با شیوع و گسترش بیماری‌ های واگیردار مراکز بهداشتی نظیر بیمارستان‌ها، آزمایشگاه و غیره تقاضای زیادی مبنی بر خرید این دستگاه دارند. همانطور که می‌دانید در بازار افزایش تقاضا، باعث افزوده شدن قیمت اتوکلاو خواهد شد. یکی از مراکزی که در این امر تاثیرگذاری زیادی دارد بیمارستان‌ها می باشد. زیرا برای جلوگیری از گسترش عفونت و بیماری های واگیر دار، دائما مواد و ابزارهای مصرفی باید استریلیزه شوند.

طبق گزارشی که سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) ارائه داده است. کشورهایی که از لحاظ درآمد در مرتبه بالایی قرار دارند حدود 30 درصد بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه ( ICU )  دارند که بر اثر عفونت ناشی از مراقبت های بهداشتی ( HAI ) بیمار شده اند.

بررسی روند قیمت اتوکلاو در سال های اخیر در کشور های مختلف

اما تاثیر کلینیک‌های دندانپزشکی نیز در رشد و توسعه تقاضای خرید این دستگاه را نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین چنین مراکزی برای استریلیزه کردن کلیه تجهیزات مورد استفاده خود از بروز ترین و بهترین دستگاه های اتوکلاو استفاده می‌کنند در نتیجه موجب رشد تقاضای آن در بازار شده اند. با بهبود شرایط، برای پرداخت هزینه های مربوط به دندانپزشکی، موج جدیدی از افراد را به سمت کلینیک‌های دندانپزشکی روانه ساخته بنابراین چنین مراکزی نیاز دارند که ابزار و مواد خود را به بهترین شکل ممکن استریلیزه کنند. این موج از سال 2018 میلادی شروع شده و انتظار می رود که افزایش پیدا کند.

سهم کشورهای مختلف در افزایش قیمت اتوکلاو در بازارهای جهانی

کشورهای مختلف نیز هر کدام به صورت متفاوتی در افزایش تقاضای اتوکلاو  دخالت داشته اند. بدین صورت که در هر کشوری تقاضای خرید برخی مدل‌ها، بیشتر از سایر مدل‌ها بوده است. در بازار ایران نیز شامل خودنمایی برندهای ایرانی در کنار چندین برند از کشورهای اروپایی و آسیایی هستید. ایران نیز با توجه به تولیدات سالانه، نیازهای خود به سایر مدل های اتوکلاو را از طریق واردات آنها برآورده می‌کند.

بررسی روند قیمت اتوکلاو در سال های اخیر در کشور های مختلف

سهم کشورهای آمریکای شمالی از میزان تقاضای اتوکلاو

اکثر کشورهای آمریکای شمالی دارای مراکز تحقیقاتی فعال هستند و سالانه بودجه‌های کلانی برای این امر صرف می‌کنند. عمده ترین مراکزی که متقاضی هستند و موجب افزایش قیمت اتوکلاو می‌شوند شامل موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها می‌باشد. با توجه به آماری که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ( OECD )، در منطقه آمریکای شمالی ارائه داده است تحقیق و توسعه در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده به طوری که 80 درصد از بودجه های تحقیقاتی مربوط به این منطقه است. از دستگاه اتوکلاو برای از بین بردن پاتوژن‌ها و میکرو ارگانیسم های مقاوم که در نمونه های تحقیقاتی قابل مشاهده است، استفاده می‌شود. بنابراین با افزایش تحقیقات و توسعه تعداد دفعات استریلیزه شدن مواد و نمونه ها نیز افزایش پیدا می‌کند. دو کشور پر تقاضای این دستگاه در قاره آمریکا شامل ایالات متحده و کانادا خواهند بود.

سهم کشورهای اروپای شمالی از میزان تقاضای اتوکلاو

دومین منطقه از دنیا که در بازار اتوکلاو سهم بزرگی دارند مربوط به کشورهای اروپایی می‌باشند. علت عمده آن افزایش تعداد مراکز درمانی و کلینیک ها است. افزایش موارد عفونت های بیمارستانی در کنار آگاهی افراد نسبت به رعایت مسائل بهداشتی برای پیشگیری، موجب تاثیر گذاری در بازار اتوکلاو و رشد تقاضاهای جدید در آن شده است. بر اساس آمار منتشر شده از مرکز کنترل بیماری در اروپا ( ECDC )، حدود 3.8 میلیون نفر در اروپای شمالی بر اثر ابتلا به عفونت های ناشی از مراقبت های بهداشتی در بیمارستان‌ها و در بخش‌های ویژه بستری هستند. اگر بخواهیم به صورت روزانه حساب کنیم بالغ بر 80000 نفر در طول روز لااقل به یکی از عفونت‌ها مبتلا می‌شود.

بررسی روند قیمت اتوکلاو در سال های اخیر در کشور های مختلف

بازار اتوکلاو در آسیای شرقی

در آسیا نیز  کشورهایی نظیر کره جنوبی، چین، ژاپن جزو پرمتقاضی ترین ها هستند که باعث رشد و رونق تولید این محصول در بازار شده اند. افزایش میزان مراقبت‌های بهداشتی عامل این رشد است. همچنین با سرمایه گذاری دولت‌ها در صنعت مراقبت‌های بهداشتی در این کشورها به افزایش رشد و قیمت اتوکلاو منجر شده است.

قیمت نهایی اتوکلاو در بازار ایران

عوامل رشد قیمت دستگاه اتوکلاو در ایران تا حد زیادی متفاوت‌تر از بازارهای جهانی بوده است. وجود تحریم های اقتصادی بیش از میزان تقاضای واقعی این دستگاه موجب افزوده شدن قیمت آن شده است. در نتیجه برای اطلاع از قیمت آن، باید قیمت روز محصول را با توجه به میزان نرخ دلار در نظر بگیرید. از مجموعه برندهای خارجی اتوکلاو در ایران بیشترین قیمت مربوط به برندهای اروپایی می‌باشد. سهم برندهای مربوط به آسیای شرقی متوسط است و برندهای داخلی نیز با مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌شود. از آنجا که این دستگاه از لحاظ پیشگیری بسیار مهم و حیاتی است اکثر مراکز فروش برای جلوگیری از کم شدن تقاضا، این دستگاه را با مناسب ترین قیمت و شرایط پرداخت ویژه به فروش می‌رسانند. تنوع مدل‌های اتوکلاو در ایران بسیار خوب است و متقاضیان می‌توانند بهترین انتخاب را در میان مدل‌های موجود داشته باشند. اما مواردی که در هنگام خرید این محصول باید دقت شود میزان مصرف انرژی، کیفیت و خدمات پس از فروش می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha