سلامت نیوز:امیکرون همچنان در نوار ابتلا و درگیری در کشور حرکت می‌کند و در چند هفته اخیر ده‌ها هزار ایرانی را به خود مبتلا کرده است.

آینده‌نگری کرونایی برای تعطیلات نوروز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،رنگبندی کرونایی شهرها در دوسالی که از ظهور این بیماری همه‌گیر در ایران می‌گذرد برای مردم به امری آشنا تبدیل شده است. اینکه حالا کل نقشه کشور به‌جز برخی موارد معدود قرمز شده یعنی اینکه وضعیت شیوع کرونا برای مردم خطرناک شده و باید چند برابر نسبت‌به شرایط پیشین از بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقت کرد.

حالا خبر می‌رسد که وزیر کشور گفته قرار است محدودیت‌های رنگبندی کرونایی متناسب با شرایط موجود و بعد از تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا تغییر کند. احمد وحیدی دیروز و در پایان جلسه قرارگاه ستاد مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت: یکی از موضوعاتی که در جلسه روز سه‌شنبه قرارگاه مورد بحث قرار گرفت سفرهای آخر سال بود که چند بخش را شامل می‌شود؛ نخست، شرایط مسافران همچنین افرادی که در حوزه حمل‌ونقل نقش دارند و افرادی که در اماکن اقامتی ارائه خدمات می‌کنند، مطرح شد که نظر برخی اعضا این بود با توجه به اینکه فاصله زیادی از تزریق دوز دوم واکسن گذشته است، باید ضرورت تزریق دوز سوم را برای این افراد دنبال کنیم.


وی افزود: موضوع دیگر افرادی است که در این ایام مسافرت می‌کنند و اماکن اقامتی که پیش‌بینی شده شاید به حد کافی نباشد. لذا مقرر شد در ستادهای استانی این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد و اماکنی که می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه خدمات داشته باشند از قبل اعلام شوند. همچنین اجتماعاتی که در مکان‌های مسقف محدودیت‌های آن‌ها اعلام شده بود بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت؛ موضوعی که پیشتر مشخص و ابلاغ شده است.

وزیر کشور ادامه داد: درمورد رنگ‌بندی‌ها در دوره قبلی رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد و آبی برای شهرها در نظر گرفته شده بود اما با توجه به اینکه شرایط متفاوت شده برای مثال، تمام محدودیت‌هایی که برای رنگ قرمز در قبل وجود داشت درحال‌حاضر اعمال نمی‌شود. لذا بررسی شد تا متناسب با شرایط موجود محدودیت‌ها برای شرایط قرمز و در مجموع رنگ‌بندی‌ها در نظر گرفته شود که این موضوع جمع‌بندی شد و مقرر شد که برای تصویب به ستاد ملی کرونا ارسال شود.
 
گزارش درباره فعالیت‌های بدون پروتکل
وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در این جلسه گزارش‌هایی از مدارس، دانشگاه‌ها، اصناف، بخش حمل‌ونقل عمومی و مراقبت‌ها در مرزها ارائه شد و در خلال آن تاکید شد که در حوزه اصناف پروتکل‌ها به‌صورت کامل رعایت شوند و تذکرات لازم به اصناف داده شود. امیدواریم با این تذکرات نیاز به برخورد جدی‌تر وجود نداشته باشد و شرایط ابلاغی بطور کامل شامل تزریق واکسن یا داشتن تست PCR منفی رعایت شود.

وحیدی افزود: گزارشی از آموزش‌وپرورش ارائه شد که در آن عنوان شده بود که در این مدت چهار فوتی داشتند که این چهار فوتی ربطی به بازگشایی مدارس نداشته و گزارشی از فوت دانش‌آموزان بر اثر بازگشایی نداشته‌ایم. لذا تاکید شد که مراکز آموزشی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعالیت خود را ادامه دهند. این موضوع در مورد دانشگاه‌ها نیز به همین شکل است.
 
جامعه باز و رها شده است
برخلاف اظهارات مسوولان دولتی، کادر درمانی درباره وضعیت شیوع امیکرون نگاه دیگری دارند. یک متخصص ایمنی‌شناسی جهاددانشگاهی علوم‌پزشکی تهران تاکید کرده که با باز گذاشتن جامعه نه‌تنها بار بیماری کرونا و همچنین شیوع سویه امیکرون کم نمی‌شود، بلکه برعکس فضا برای جهش‌های جدید بین انسان‌ها باز می‌شود و احتمال سرایت را نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین با مراقبت‌های بهداشتی می‌توان از ایجاد سویه‌های جدیدتر و خطرناک‌تر جلوگیری کرد.


دکتر فرهاد سیف، متخصص ایمونولوژی دراین‌باره به ایسنا گفته است: با آزادگذاشتن جامعه احتمال سرایت به حیوانات را نیز افزایش می‌دهیم (چه حیوانات اهلی خانگی و چه حیوانات اهلی پیرامون منازل). بنابراین با مراقبت‌های بهداشتی می‌توان از ایجاد سویه‌های جدیدتر و خطرناک‌تر جلوگیری کرد.
 
برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی
 اگر قصد دارید در ایام نوروز راهی سفر شوید باید از جدیدترین تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا باخبر باشید. دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا دراین‌باره گفت: ملاک این است که افراد واکسن زده باشند و بیمار نباشند، در این صورت می‌توانند با خودروهای شخصی یا حمل‌ونقل عمومی به استان‌های کشور سفر کنند. حسین قاسمی با اشاره به بازنگری در رنگبندی کرونایی شهرها افزود: محدودیت‌ها در پنج حوزه کارکنان، اصناف، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و ترددهاست اما این محدودیت‌ها به شکل گذشته و مانند آبان سال۹۹ که محدودیت‌های سختگیرانه‌ای داشتیم، نیست‌ و متناسب با بحث مدیریت هوشمند در بستر سامانه و واکسیناسیون تغییرات اعمال می‌شود.

۲۲۳ فوتی و ۲۲۰۷۳ ابتلای جدید کرونا در کشور
 وزارت بهداشت و درمان ظهر دیروز اعلام کرد که در فاصله ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه‌شنبه 3اسفند، ۲۲۳بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و در همین بازه زمانی ۲۲هزار و ۷۳بیمار دیگر نیز شناسایی شدند. همچنین دوهزار و 399نفر از بیماران جدید در مراکز درمانی بستری شدند. با این حساب مجموع جانباختگان کرونایی به 135هزار و 499نفر و مجموع مبتلایان کرونایی در کشور به 6میلیون و 983هزار و 635نفر رسید. این در حالی است که تعداد بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه هم با کمی کاهش به سه‌هزار و ۹۱۸نفر رسید.


آمار واکسیناسیون هم حکایت از آن دارد که تا صبح روز سه‌شنبه ۶۲میلیون و ۳۶۲هزار و ۸۵۱نفر دوز اول، ۵۵میلیون و ۲۱۴هزار و ۷۸۲نفر دوز دوم و ۲۲میلیون و ۴۹۰هزار و ۴۳نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۰میلیون و ۶۷هزار و ۶۷۶دوز رسید. همچنین در روز دوشنبه نیز ۲۸۸هزار و ۸۱۳دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. درحال‌حاضر ۳۳۷شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۴شهرستان در وضعیت نارنجی، ۴۷شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهرستانی در وضعیت آبی قرار ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha