چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 336260

سلامت نیوز: متخصص طب ایرانی از لزوم ورزش کردن برای حفظ سلامتی بدن و اهمیت ماساژ گفت.

بهترین زمان پاکسازی بدن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، حسین رضایی زاده در برنامه «سلام تهران» با اشاره به ارتباط بین ورزش و ماساژ و اهمیت آن، گفت: ابن‌سینا برای صحت بدن مهم‌ترین مسئله را ورزش می‌داند و اعتقاد دارد اگر فرد بهترین دستگاه گوارش و بهترین تغذیه را داشته باشد و ورزش متعادل و منسجمی را نیز انجام دهد اما درنهایت برای حفظ سلامتی، پاکسازی بدن و حفظ آرام‌بخشی تن و جان نیازبه ماساژ نیز دارد. در فارسی به ماساژ، مشت‌ومال می‌گویند. دلاک‌ها در گذشته  در واقع تکنسین پزشکی بودند و آن چیزی را انجام می‌دادند که امروزه به‌عنوان فیزیوتراپی انجام می‌شود اما این اواخر به انحطاط کشیده شده و صرفاً در حمام‌ها از آن‌ها استفاده بهره گرفته می‌شد. انحطاط در جایگاه و دانش چراکه گاهی فردی صرفاً از روی تجربه کاری را انجام می‌دهد اما گاهی دانش آن را نیز دارد.

وی با اشاره به مراحل انجام ماساژ، بیان کرد: از توصیه‌های جدی ابن‌سینا چیزی است که امروزه به آن ماساژ آرامش‌بخش می‌گوییم. به‌طورکلی 3 مرحله ماساژ داریم؛ ماساژ استعداد یعنی آمادگی فرد هنگامی‌که می‌خواهد وارد مرحله ورزش‌کردن شود که شبیه گرم کردن پیش از ورزش و مرحله مقدماتی است. یک ماساژ در حین ورزش داریم که در رشته‌های تخصصی دیده می‌شود وقتی ورزشکار از زمین خارج می‌شود برخی او را ماساژ می‌دهند. یک ماساژ استرداد نیز داریم که می‌خواهد بدن را به حالت عادی برگرداند و اصطلاحاً همان سرد کردن است.

رضایی زاده درباره اهمیت سرد کردن در ورزش، ابراز داشت: وقتی فرد در حال ورزش کردن است سیستم عصبی و سیستم گردش خون به‌شدت در سطح بالایی قرار می‌گیرد که اگر آن را رها کند بدن آسیب می‌بیند؛ مثلاً در گذشته حمام‌ها دو بخش داشت و یک حمام سرد یا همان رختکن در نظر گرفته می‌شد، امروزه افراد پس از حمام یا سرما می‌خورند یا سردرد می‌گیرند. سرد کردن پس از ورزش نیز به همین صورت است و می‌خواهد بدن انسان به حالت عادی برگردد.

وی با توجه به پاکسازی بدن و اهمیت آن در طب ایرانی، گفت: تعریفی داریم که می‌گوییم بهار طبی آغاز می‌شود مثلاً در شرایط فعلی مردم با یکدیگر صحبت می‌کنند و می‌گویند انگار دیگر زمستان نیست؛ حدوداً از ۱۵ اسفندماه در بسیاری از مناطق کشور چنین شرایطی ایجاد می‌شود البته در برخی مناطق دیرتر این اتفاق می‌افتد که زمان مناسبی برای پاکسازی بدن است. خیلی از افراد برای این پاکسازی به دنبال دارو هستند درحالی‌که قسمت عمده‌ای از این پاکسازی را از طریق تعریق باید انجام داد که بهترین مسیر برای تعریق، ورزش کردن است چراکه به اختیار خود ما می‌باشد البته کسانی که به سونا دسترسی دارند، آن‌هم یک جایگزین یا روش موازی ورزش کردن برای تعریق است.

رضایی زاده با اشاره به معنای واقعی پاکسازی، مطرح کرد: با عرق کردن آب بدن همراه با املاح خارج می‌شود مثلاً می‌بینیم وقتی عرق می‌کنیم لباس رنگی شده یا روی بدن لایه‌ای شبیه به شوره نمک بسته می‌شود پس نتیجه می‌گیریم که یکسری املاح و مواد نیز دفع می‌شود اما آن چیزی که ما به‌عنوان پاکسازی یا به تعادل رسیدن می‌گوییم تعریق تنها نیست بلکه مجموعه مکانیسم‌هایی است که در بدن رخ می‌دهد و منجر به تعریق می‌شود. ما در دومینویی که در بدن شکل می‌دهیم صرفاً به دنبال این نمی‌گردیم که چیزی از پوست بدنمان بیرون بیاید بلکه آن گردش خون، هضم و جذب مواد در سطح سلول و بافت‌ها تعادلی را که در مایع میان بافتی ما و آنچه درون سلول است ایجاد می‌کند؛ این تعادل و این گردش است که مفهوم پاکسازی را نشان می‌دهد.

متخصص طب ایرانی با اشاره به تعریف ورزش و اهمیت جای دادن آن در متن زندگی، اظهار داشت: وقتی ضربان قلب بالا رفته، مقداری پوست به سمت قرمز شدن می‌رود و نفس کشیدن ‌سخت‌تر است و باید نفس‌های عمیق‌تر و مفصل‌تری بکشیم به حد ورزش رسیده‌ایم. برای اینکه ورزش بکنیم قرار نیست به دنبال روز و شرایط خاصی باشیم بلکه می‌توانیم حتی از حیاط خانه، پشت‌بام، پارکینگ، پارک محل و تمامی موقعیت‌ها استفاده کنیم. از این‌که می‌خواهیم نانوایی برویم و مسافت تا آنجا ممکن است ۲۰ دقیقه باشد می‌توان پیاده رفته و به‌عنوان ورزش از آن استفاده کرد. ورزش کردن لزوماً نیاز به حضور در باشگاه ورزشی ندارد و جزئی از ۲۴ ساعت است و برای آن نباید به دنبال ساعت اضافه بیست و پنجم بگردیم؛ باید آن را در متن زندگی گذاشته و در حاشیه قرار ندهیم. ممکن است بخشی از آن با فعالیت‌های فیزیکی روزمره شکل گرفته و بخشی با برنامه‌ریزی انجام گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha