سلامت نیوز:ساخت سه بیمارستان نیمه تمام لرستان پس از چندین سال بلاتکلیفی از سر گرفته شد.

 بیمارستان‌های ناتمام لرستان تکمیل می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، تکمیل این بیمارستان‌ها با مجموع یکهزار تخت به همراه 5طرح دیگر در حوزه بهداشت و درمان لرستان در سفر آذرماه رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت به این استان به‌عنوان مطالبات عمومی مردم مطرح شد که حالا با اختصاص 732 میلیارد تومان اعتبار کار ساخت آنها از سر گرفته شد.

با از سر گرفته شدن ساخت این بیمارستان‌ها که مردم برای ساخت یکی از آنها یک دهه انتظار کشیده‌اند، مردم استان به تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور و وعده‌های داده شده در حوزه‌های مختلف بیش از پیش امیدوار و دلگرم شدند. بیمارستان نیایش خرم‌آباد طی 10 سال گذشته تنها 38 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پروژه جایگزین بیمارستان 500 تختخوابی شهدای خرم‌آباد به شمار می‌رود که در چند ماه گذشته و با شیوع کرونا به‌عنوان بیمارستان تخصصی کرونا مورد استفاده قرار می‌گرفت. در حال حاضر به ازای هر یکهزار نفر جمعیت لرستان 1.5 تخت بیمارستانی وجود دارد و این در حالی است که میانگین کشوری1.6 تخت به‌ازای هر یکهزار نفر است.


«احمدرضا دالوند» معاون عمرانی استاندار لرستان ، سفر رئیس‌جمهور به لرستان در آذرماه را برای استان پرخیر و برکت خواند و افزود: مطالبات استان به مرور به مصوبه تبدیل و ابلاغ می‌شود. تاکنون 168 مصوبه با 17 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزی، ریالی و اعتبار تملک دارایی استانی داشته‌ایم.
معاون عمرانی استانداری لرستان افزود: در جریان این سفر تعدادی مصوبات قطعی داشتیم که در جلسه شورای اداری مصوب و به‌صورت حتمی ابلاغ شدند.

همچنین پس از بازدید رئیس‌جمهور از استان، یک تعداد دستورات توسط آیت‌الله رئیسی داشتیم که در همان جلسه حکم دادند تا عملیاتی شوند. دسته ای مطالبات استانی هم هستند که در مصوبات سفر رئیس جمهور قرار نگرفته بودند ولی به‌عنوان مطالبه مجدد آنها را پیگیری و مکاتبه کردیم. این مصوبات که به مرور ابلاغ می‌شوند به امضای معاون اول رئیس‌جمهور می‌رسند.


وی تصریح کرد: 134 مصوبه از 168 مصوبه‌ای که تاکنون ابلاغ شده مربوط به حوزه عمرانی لرستان می‌شود که برای اجرای آنها 6هزار و 200 میلیارد تومان نیاز داریم. سد معشوره، سد کمندان، سد حوضیان، سد تاج امیر، شروع مجدد راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیمشک و چهارخطه‌ها مانند چهار خطه خرم‌آباد - کوهدشت و فاز دوم جاده ازنا- شازند ازپروژه‌های شاخصی هستند که مصوبه دارند. همچنین در بخش روستایی، گازرسانی به 113 روستا و تکمیل راه‌های روستایی استان را داریم. از دیگر مصوبات، پروژه‌های آبرسانی عشایری و تکمیل پروژه‌های آبرسانی به شهرهای بروجرد و خرم‌آباد است.

در بخش ورزشی نیز تکمیل ورزشگاه 15 هزار نفری خرم‌آباد و 5 هزار نفری بروجرد را داریم. وی همچنین در تشریح مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان در بخش بهداشت و درمان توضیح داد: در این بخش 8 پروژه داریم که اجرای آنها نیاز به 732 میلیارد تومان دارد. بیمارستان 500 تختخوابی نیایش خرم‌آباد، بیمارستان 250 تختخوابی دورود، بیمارستان 250 تختخوابی کوهدشت، پایگاه امداد هوایی خرم‌آباد، تکمیل 2 درمانگاه در الیگودرز، یک طرح در حوزه هلال احمر، بیمارستان آموزشی ولیان الیگودرز و تکمیل بخش نوزادان و زایشگاه خرم‌آباد از جمله این پروژه‌ها هستند که با تکمیل آنها بخشی از کمبودهای لرستان در بخش بهداشت و درمان رفع می‌شود. وی گفت: بخشی از تخصیص اعتبارات این 168 پروژه مربوط به سال‌جاری و مابقی در سال‌های 1401 و 1402 خواهد بود.


لرستان 18 بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی دارد
در همین حال دکتر «فرهاد دلفان» رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، لرستان تا پایان سال 1400 از نظر سطح سلامت و توسعه یافتگی نظام سلامت در بین 10 دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور قرار می‌گیرد. وی تأکید کرد: سفر رئیس جمهور به استان برای بخش بهداشت و درمان دستاوردهای مناسبی داشت و امیدواریم با تکمیل بیمارستان‌هایی که در سفر ریاست جمهوری به استان مصوبه گرفته و تجهیز تخت‌های جدید، میانگین تخت‌های استان باز هم بهبود یابد.

وی افزود: سه بیمارستان نیایش خرم‌آباد، گهر دورود و رازی کوهدشت، سه بیمارستان علوم پزشکی هستند که در سفر رئیس جمهور برای تکمیل آنها توانستیم مصوبه بگیریم. بیمارستان نیایش خرم‌آباد با مساحت 58هزار و 500 مترمربع 515 تخت دارد که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی آن 38 درصد است. بیمارستان رازی کوهدشت نیز 23 هزار متر مربع وسعت دارد و 250 تختخوابی است و پیشرفت فیزیکی 27 درصدی دارد.

در همین حال بیمارستان گهر دورود نیز با مساحت 27 هزار متر مربع، 17 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تعداد تخت‌های آن 250 تخت است.  به گفته وی، تاکنون برای ساخت بیمارستان نیایش بالغ بر 85 میلیاردتومان، بیمارستان گهر 55میلیارد تومان و بیمارستان رازی 48 میلیارد تومان هزینه شده است. دلفان خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی لرستان دارای 18 بیمارستان با یکهزارو 870 تخت فعال و 2هزارو 135 تخت ثابت در استان به مردم خدمات‌رسانی می‌کند. از این تعداد 115 تخت icu و 106 تخت ccu و50 تخت nicu است.


دومین شهر پرجمعیت لرستان سهمی از مصوبات بخش درمان ندارد
در همین حال «عباس گودرزی» نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: بررسی 8 طرح مصوب بخش بهداشت و درمان لرستان پس از سفر ریاست جمهوری و دیگر اعضای دولت به این استان نشان می‌دهد با وجود اینکه بروجرد نیز مانند دیگر نقاط لرستان با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه است اما سهمی از این مصوبات ندارد.

وی با تأکید بر اینکه توازن در تقسیم اعتبارات زمینه عدالت اجتماعی دراستان را فراهم می‌کند، افزود: با توجه به فرسودگی بیمارستان‌های بروجرد یکی از مطالبات همیشگی مردم این شهر ایجاد یک بیمارستان جایگزین برای بیمارستان‌های امام خمینی و چمران است. قبل از سفر رئیس جمهور قرار بود مطالبه مردم بروجرد در بخش بهداشت و درمان از سوی استانداری در میان مطالبات قرار بگیرد که متأسفانه اینگونه نشد. به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از شهروندان بروجردی برای درمان به شهرهای اطراف از جمله اراک و خرم‌آباد می‌روند.

وی تأکید کرد: همانگونه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در سفر به بروجرد بر ضرورت بیمارستان جدید تأکید داشتند، انتظار داریم با پیگیری استانداری مجوز کمیسیون ماده 23 از سوی سازمان برنامه و بودجه برای بیمارستان فرزانگان بروجرد که هم اکنون موافقت اصولی اولیه آن گرفته شده، صادر شود. از سوی دیگر انتظار داریم با توجه به اینکه بروجرد قطب دارویی در غرب کشور است و دانشکده پرستاری آن از تک رشته‌ای خارج شده و شرایط برای رشد و توسعه بهداشت و درمان بروجرد وجود دارد، شرایط فعالیت دانشگاه علوم پزشکی در شهر بروجرد نیز فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha